Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 1956 ggr
Amerikanskbulldog
4/6/14, 5:22 PM

Behöver er hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vet inte om detta är rätt forum. Men jag behöver hjälp. Mamma är bortrest så kan inte få tag i henne förns hon kommer hem 12/4 och jag vill sänka värmen i vårt hus. Vet ni vilken jag ska vrida på? Det är en gammal panna från 70talet typ. Tack på förhand! :)

Annons:
Amerikanskbulldog
4/6/14, 5:23 PM
#1

Kanske dålig bild men de är den svarta där uppe som man också kan skruva på!

Imasy
4/6/14, 5:25 PM
#2

Är inte helt säker, men är det inte på den där gråa "lådan" som man ska snurra vredet på?

Och den där mätaren som sitter på den blåa "tanken", ska den verkligen ligga på 120?

När jag var liten hade vi en liknande mojäng som du visar bild på, vi eldade med ved, och då skulle man börja spola varmvatten om mätaren steg upp över en viss siffra för att det kunde bli överhettat eller nåt? 

Men jag kan ha väldigt väldigt fel också, har fjärrvärme själv och har noll koll på dessa pannor.

Amerikanskbulldog
4/6/14, 6:07 PM
#3

#1Tack för ditt svar men vågar inte testa om du inte är säker, vettefan om den ska ligga på 120, de enda mamma lärt mig är att den saken på lilla mätaren ska ligga mellan 10 och röda sträcket, så måste fylla på vatten om den är under 10 :)

signemo
4/6/14, 8:55 PM
#4

Ring o fråga er rörmockare om råd

Var rädda om varandra

Halvdansken
4/6/14, 11:11 PM
#5

Kan du inte bara skruva ner på elementen?
Den grå lådan verkar stå på 70, troligen är det till bruksvattnet (dusch o sånt). Man brukar säga att det ska ligga däromkring, för att ta död på legionellabekterier.
Men vilken som styr värmen till radiatorerna vet jag inte. Om det nu är nån skillnad, efterom pannan är så pass gammal.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jalking
4/7/14, 1:12 AM
#6

120 grader i pannan är inte vettigt. Då kokar den. Förhoppningsvis är den termometern kass. (Du märker garanterat om pannan kokar. Det hörs i hela huset.) 

Den svarta ratten på "klumpen" överst, kan du vrida den? Det är troligen den som styr hur varmt vatten som går ut till elementen. (Överst = till vänster på bilden på ifokus) Känn med handen på röret som går till vänster från klumpen (vänster när bilden är rättvänd) om det blir varmare eller kallare när du vrider. Den rosa mojängen som skymtar bakom är cirkulationspumpen som pumpar runt vattnet i elementen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: