Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 5193 ggr
Imasy
2014-03-31 08:53

Skabbig ryamatta

Vi har en ryamatta med väldigt kort lugg som legat under vardagsrumsbordet. Ni kan ju tänka er mattans skick efter ett tre små (grisiga) barn suttit där och ätit och spillt på mattan.

Nu har luggen blivit "ihopstampad" så hela mattan är hård och platt.

Några tips på hur man borstar upp luggen igen? 

Jag testade med en sådan där hård plastborste, och ja det funkade väl lite grann, men långt ifrån önskat resultat.

Slängde dessutom ner den i badkaret för att skölja bort lite smuts och kladd. Nu luktar den bajs av okänd anledning och ligger på altanen i hopp om att den ska sluta stinka.

Går det att få den i ok skick? Eller är det soptippen nästa?

Annons:
Sjöstjärna
2014-03-31 09:07
#1

Jag lät kemtvätta min handknutna rya som både katten och hunden hade valt som bra plats att kräka på. Den blev som ny och både fläckar och lukter försvann.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Imasy
2014-03-31 09:11
#2

#1

Jag kan tänka mig att den "filtat" ihop sig pga massa smuts ja.

Dock är detta ingen äkta rya, köpte den på Rusta/ÖoB på rea. Tror jag betalade 250 kr för den, ord pris var väl 500 kr. Så det är ju ingen ekonomisk förlust om den åker på tippen, men vad kostar det att kemtvätta då? Den är ju ganska stor.

Sjöstjärna
2014-03-31 11:10
#3

Det är väldigt olika, du får ringa och fråga på kemtvätten.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Forest]
2014-04-02 23:21
#4

2 kolla vad priserna ligger på mattorna och jämför vad det kommer kosta att lämna in den för kemtvätt. Det låter som att din matta behöver tvättas och inte bara ryggas upp 😉 jag tror de tar ca 100-150 kr kvadraten 😉 Kanske hyra en mattvätt blir billigare?

Upp till toppen
Annons: