Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3988 ggr
Jenna-Gun
3/12/14, 12:59 PM

Sälja villan

Vi har hyrt ut vår villa  med tomt i två år.

Nu Ska de som hyr, köpa villan för en liten peng. Men betala sånt som lagfart etc.

Vad behövs för att sälja? menar papper av olika slag.

Var fixar man lagfart .

Ge oss lite hjälp med vad som behövs. Köpet ska ske i Augusti.

Med vänlig hälsning Jenna

Annons:
Lill-Kisse
3/12/14, 5:55 PM
#1

Gå till din bank och be om assistens med denna uppgift. Där finns information och lämpliga blanketter för detta ärende.

MagArne
3/12/14, 10:08 PM
#2

Du kan alltid be en mäklare fixa detta. De lär dock ta betalt men kanske kan vara värt beroende på deras arvode.

Lill-Kisse
3/12/14, 11:44 PM
#3

#2 Har man redan en köpare, behövs ingen mäklare.

Jenna-Gun
3/13/14, 12:12 AM
#4

Tack så mycket  för svaren.

Då blev det enklare med ens. Kram

MagArne
3/13/14, 12:45 AM
#5

#3 Nä men en mäklare kan fortfarande sköta allt det juridiska om man inte kan, vill eller orkar göra det själv.

annia1
3/13/14, 2:25 AM
#6

Banken fixar det juridiska precis lika bra som en mäklare. När jag köpte mitt hus så var det ingen mäklare inblandad utan banken hade alla papper som behövs. Likaså var det dom som skickade in papperen till tingsrätten så lagfarten blev registrerad.

Nu planerar jag att sälja huset och det jag läst på nätet så gäller samma idag att man kan gå till banken och dom hjälper en med allt det som behövs juridiskt.

***

Jenna-Gun Jag kan inte säga att banken är gratis idag, men jag tror inte de tar mycket för att skriva kontrakten för det tar inte lång tid då ni är överens. Så ring din bank och fråga.

.

Annons:
Lill-Kisse
3/13/14, 7:52 PM
#7

Om mäklare måste ha juridisk kompetens, skulle det nog framgå i deras annonser, hemsidor m m om de har det. Något sådant formellt krav känner jag i alla fall inte till.

Banker har däremot jurister och håller ständigt på med avtal, köp och försäljning. Utifrån mina egna erfarenheter rekommenderar jag det stöd som banken ger.

Imasy
3/31/14, 9:00 AM
#8

Även om man är överens med köparen och gjort affären vid sidan av en mäklare skulle jag inte våga göra en sådan stor affär utan att ha en kunnig person inblandad som vet att allt blir rätt ifyllt.

Kan ju bli tokigheter i framtiden som ni som säljare i värsta fall kan bli skyldig att ersätta eller andra tråkigheter. Då kan jag tycka att det är värt att lägga den där kronan det kostar att få den rätta hjälpen.

annia1
3/31/14, 10:07 PM
#9

Imasy nu vet jag inte om jag förstår dig rätt. Banker har som regel minst lika stor kunskap som en mäklare har när det gäller att skriva kontrakt gällande fastighetsköp. Vet inte hur det är idag, men förut så var det oftast så att en mäklarfirma på nåt sätt var kopplad till en viss bank. 

När det gäller kontrakten oavsett om det är mäklare eller inte som hjälper till med det så är de för det mesta standardkontrakt och det går att köpa sånt kontrakt i bokhandeln och det ska tydligen även finnas att skriva ut på nätet.

Det är om man vill lägga till nåt som man eventuellt behöver hjälp. 

Sen är det ju så idag att köparen har väldigt stor undersökningsplikt så det ligger väldigt mycket på köpare idag. Det som kan ställa till det är ju dolda fel, men jag har för mig att det finns försäkringar som kan gå in och täcka det. Men även det vet nog banken om och kan hjälpa en teckna en sån i så fall.

När det gäller just Jenna-gun så har ju den som köper huset redan hyrt det ett par år så ev fel borde köparen redan vara medveten om.

Vad jag vet så är det lika säkert att ta hjälp av banken som att en mäklare hjälper till.

.

Imasy
3/31/14, 10:41 PM
#10

#9

Nej, visst skulle det funka med bankens personal också, om de är kunniga i området. Dock skulle jag inte våga göra affären utan att någon kunnig kikat igenom alla papper så inget blir på tok senare.

Även om man är vänner idag och det senare dyker upp eventuella dolda skador etc så kanske man inte har så mycket av vänskapen kvar, när det dessutom är större summor inblandade.

Nu gör väl var och en så klart hur de vill, men jag hade aldrig gjort det.

annia1
3/31/14, 11:24 PM
#11

Imasy när jag ska sälja mitt hus så kommer jag gå till banken. Jag litar på dom på samma sätt som jag litade på dom när jag köpte huset. För nog har dom kunskapen.

Och ett kontrakt är ett kontrakt oavsett för de kontrakt som används när det gäller fastigheter (åtminstone som jag uppfattat det) är standardkontrakt.

.

Imasy
3/31/14, 11:45 PM
#12

#11

Visst är ett kontrakt ett kontrakt, men om det dyker upp fel i efterhand kan det ju bli tråkigheter om man skulle ha missat något rent pappersmässigt. Därför skulle jag vilja ha någon kunnig som går igenom alla kontrakt etc vare sig jag var säljare eller köpare innan affären blir gjord.

Upp till toppen
Annons: