Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2088 ggr
[SonjaG]
2014-03-10 18:42

gasspis

Gallret upp på spisen, dem man ställer stekpannan på, hur gör ni rent dem? Jag har provat det mesta men det är svårt att få bort det bruna ordentligt.

Annons:
Maria
2014-03-12 14:39
#1

Nu ser ju gasspisar lite olika ut vad jag förstått. Vi har gasolspis och det du kallar för galler är hos oss i gjutjärn. Jag brukar diska dessa emellanåt i hett vatten bara och de blir rena och fina. Kanske har du någon bild?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

m2studio
2014-03-18 09:33
#2

Det finns medel för rengöring, men dem är extreme miljö störande och farligt för ögon och lungorna.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Halvdansken
2014-03-18 17:36
#3

Svinto eller liknande?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SonjaG]
2014-03-18 20:05
#4

Det är som blanka smala rör, eller dom var blanka en gång i världen.

Jag har provat medel, jag har provat svinto osv, men inget hjälper.

Det kanske är så att värmen från lågan bränner metallen så den blir mörk?

Inkanyezi
2014-03-20 17:46
#5

Alla beläggningar som blir kan man få bort med stålborste, och gaslågan bränner mycket riktigt bort eventuell ytbehandling med tiden, så det man får fram när man gör rent är järnet. Jag brukar inte bry mig om att skrapa bort oxiden som blir, men mat som bränner fast, vilket inte händer ofta, skrubbar jag bort.

[SonjaG]
2014-03-22 14:46
#6

Ok tack. Då är det nog som jag misstänker.

Jodå, maten som ev blir har jag avlägsnat. Men jag tycker det skulle vara snyggt med de ursprungliga blanka rören om det fanns ngt sätt.

Annons:
Inkanyezi
2014-03-22 21:02
#7

Min elspis var ocks tjusig när den var ny. De keramiska hällarna håller sig bättre, bara man låter bli att repa dem.

mariatingsund
2014-03-25 18:10
#8

vi har smide på vår spis, brukar inte skura mycket, bara torka av med diskmedel och skölja o torka med papper. Vi har tekanna också i gjutjärn, någon hade sagt att man kan låta lite svart te vara kvar i kannan, det är samma ämne som man svärtar gjutjärn med, men jag har inte provat det på spisen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2014-03-25 18:14
#9

#8 Det kan ju vara värt att prova. Vi har ju också gjutjärn på spisen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-03-25 18:54
#10

#7. Och hur låter man bli att repa dem? Pannor repar. Thats it. Tror jag fick min första efter typ 3 dagar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: