Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4550 ggr
Mantissa
2014-03-08 12:22

Renovering- var börjar man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett extrarum på övervåningen som jag skulle vilja fixa upp till gästrum/hobbyrum. Det finns mycket mer renoveringsbehov i huset, men jag vill börja med detta då jag aldrig ens tapetserat själv förr.
Jag skulle vilja måla taket och väggarna, och lägga in nytt golv. Golvet är köpt och står och väntar, men jag lär ju börja med väggar och tak tycker jag rimligtvis. Har försökt blivit av med lite tapetrester men det mesta sitter som berget trots fuktning med vatten. Är det överhuvudtaget möjligt att få till en bra yta att måla på här, eller ska man satsa på att lägga över skivor?
Oavsett så behöver jag hjälp och råd. En 'att göra lista' i punktform skulle hjälpa otroligt mycket, för nu står jag mest o tittar på eländet och vet inte vart jag ska börja :/

Annons:
Mantissa
2014-03-08 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sånt här måste trollas bort

[Mustangcab]
2014-03-08 16:00
#2

Är det en utomhusvägg så lär du inte kunna trolla bort det. Vi har det på en inomhusvägg mot kakelugnen och fick sätta upp panel för att tapeten sprack hela tiden och vårt hus är från 1986.

Sen måste du spackla och putsa innan du sätter upp någon tapet oavsett om du får ned den gamla eller inte. 

Hur ser golvet ut? Är det trägolv eller någon matta. Undrar ifall du behöver måla om taket ifall det är en matta.

Lill-Kisse
2014-03-08 16:22
#3

Börja längst upp, dvs med taket. Rummet kommer att se mycket ljusare ut om du målar taket vitt. Tapetrester på kanten av listerna kan du slipa bort. Behöver du spackla någonstans, var noga med att putsa slätt innan du målar.

Mantissa
2014-03-08 16:50
#4

Golvet var en gammal äcklig plastmatta som jag dragit bort. Det är tre av fyra ytterväggar. Är det bättre att lossa på listerna för att komma åt tapeten bättre? Det är minst 2 lager tapeter, förmodligen fler. påverkar det hur man förbereder för målningen?

[Mustangcab]
2014-03-08 17:01
#5

Ja du måste ta bort lister om du  ska tapetsera både vid golv och tak. Byt gärna lister också. Jag undrar vad för golv du ska ha nu.

Mantissa
2014-03-08 17:23
#6

Det blir ett billigare klickgolv ala Rusta. Helst vill jag inte tapetsera utan ha målat, men det kanske är svårare att få till?

Annons:
[Mustangcab]
2014-03-08 17:48
#7

Min man  tipsar om glasfiberväv över sprickan och spackel och så slipning. Du kan säkerligen måla om du väljer rätt färg och är det ett imiterat trägolv så blir det snyggast med vitt tak.

Mantissa
2014-03-08 18:05
#8

Jag har också tänkt köra vitt i taket. Jag har mörk "ful-furu" i alla tak i hela huset utom badrummet och jag är grymt trött på det. Men jag gillar endå att det är lite mönster i träet så jag funderar på om det kan fungera att lasera med någon ljus färg som släpper igenom lite mönster. Men vet tyvärr inte om taken är naturella eller oljade eller lackade..

[Mustangcab]
2014-03-08 18:12
#9

# 8 Lasyr kan bli helt OK. Det har vi på vår träpanel i kök och hall för att få bort intrycket av för mycket trä då vi har parkettgolv där. Du kan prova med lite lasyr på en  fläck som inte syns för att se om det är oljat eller naturellt. Låt de stå över natten för att se om färgen reser sig. Gör den inte det så är är det OK att lasera hela taket. Min man som har erfarenhet av detta.

Mantissa
2014-03-08 18:17
#10

Låter bra! Men nu till förestående projekt: vart börjar jag? riva ner listerna? :)

Lill-Kisse
2014-03-08 18:24
#11

Tapeterna ser ut att vara uppsatta efter taklisterna. Därför behöver du inte ta bort och byta de listerna. Slipa bort tapetresterna som sitter under listerna. Det räcker.

Tapeter som "sitter som berg" är bra underlag för målning om det inte är bubblor i den. Slipa, spackla och slipa igen där du har rivit bort delar av tapeten.

[Mustangcab]
2014-03-08 18:31
#12

# 10 Ja du börjar med att ta ned listerna både upptill och nedtill. Prova med lasyr till taket och gå sen på väggarna innan du laserar taket för annars får du damm i lasyren. När du är klar med väggarna inför målning så laserar du taket därefter väggarna.

Frågan är om du ska ta ut dne gamla mattat eller om du ska lägga golvet på denna. Ska den tas ut så kan det behövas göra något underarbete innan du lägger klickergolvet- Gör det innan du målar taket och väggar så slipper du få in damm i målningen och lasyren.

Kolla vilket håll dörren öppnas inåt eller utåt. Öppnas den inåt så kan det bli för högt med ett klickergolv på den gamla mattan. Vår grannar var ute för detta men de provade att lägga ett golv de lade det inte helt och hållet.

Mantissa
2014-03-08 18:57
#13

Golvet är redan utrivet förutom det som satt fast under listen (det hade släppt lite i skarvarna). Vad för underarbete på golvet behövs? jag trodde det räckte med sån där mjukplast på rulle

Annons:
[Mustangcab]
2014-03-08 23:00
#14

# 13 Det beror på vad där är under mattan och om det är jämnt.

oh-la
2014-03-09 12:54
#15

om det är hela rummet du ska renovera, börja med att riva ut allt som ska ut, d.v.s. golv, lister och tapeter. när rummet är helt utblåst på sådant som ska bort börja med att måla taket. varför? jo, för att det är det allra kladdigaste :P är rummet helt urblåst är det mycket enklare att måla utan att behöva bry sig om dropp på golv, eller att rollern inte får nudda de nymålade väggarna. tänk på att billig färg är billig av en anledning! den innehåller lite pigment och du kan behöva stryka lager på lager i evigheter innan det blir jämt, och risken att det blir flammigt är mycket större. satsa hellre på en bra kvalitetsfärg från början. dom är lite dyrare, men resultatet blir mycket bättre och du slipper stå som en annan i början av sin renoveringskarriär och vara förtvivlad efter att man målar för 7:e gången och taket fortfarande är flammigt. inte kul!

avsluta alltid varje lager färg med att dra rollern från ena änden av rummet till den andra med ljuset tills du gått över hela rummet. inget avancerat, sätt rollern i taket i ena änden och rolla rakt över rummet en gång, upprepa precis bredvid tills hela rummet är gjort. då ser du till att rummet är rollat åt ett och samma håll (inte åt alla möjliga håll som det gärna blir när man rollar) och man minskar risken för att det ska bli flammigt. detta gäller även när man rollar väggar.

när du strukit taket det antal gånger du vill och behöver, låt det torka enligt den torktid som anges. taket ska vara jämt vitt och inte flammigt. börja med grundarbetet på väggarna. få bort så mycket tapet som det bara är möjligt! att måla väggar gör att grundarbetet måste vara MYCKET mer ordentligt än om man tapetserar. ett tips är att får bort så mycket tapet som det bara är möjligt, måla sedan med en billig vit färg, eller det som är kvar av takfärgen. du kan späda med lite vatten om du behöver mer, så länge som färgen är vattenlöslig (står på förpackningen). då lossnar ofta lite extra tapet, och när det har torkat ser man mycket bättre vart man behöver spackla extra. spackla alla ojämnheter och sprickor, låt torka och slipa. var NOGA när du slipar! alla ojämnheter kommer synas under färgen! känner du att det inte funkar och blir för mycket jobb (måla är mycket jobb, därför jag enbart tapetserar nu för tiden :P) är det billigare att köpa en tapet än att börja dra igång projekt mer gipsskivor och ännu mer spackel.

sitter tapeten som berget och det är mycket ojämnheter att spackla, köp hellre en reparationstapet och tapetsera rummet som grund istället för att spackla. det är en grov tapet som täcker alla ojämnheter och ger en fin målargrund! denna kan jag verkligen rekommendera!!! jag har både gipsat och använt denna som grund, och skillnaden i jobb är jättestor. 

när du är klar med väggar är det golv som gäller. lägg golvet med ljusinsläppet. har du ett fönster ska du alltså lägga så att stavarna följer ljuset.

sist ska lister upp. sedan är du klar :)

Mantissa
2014-03-09 12:58
#16

#15 Men, vilken bra förklaring!

oh-la
2014-03-09 20:02
#17

äsch då :) hoppas den hjälper :) jag saknar verkligen att ha ett projekt nu när man sitter i en lägenhet som inte alls behöver renoveras. man håller på att bli knäpp, det kostar alltid mer än man tänkt sig och tar alltid typ 3 ggr så lång tid som det är planerat, men det är oslagbart att stå i det färdiga rummet och tänka "fasen vad jag är duktig, detta gjorde jag bra själv!)

VildaVittra
2014-03-10 19:18
#18

Är snedtaket så lågt att man nuddar vid det så skulle jag inte lasera det vitt, utan lacka så det blir avtorkningsbart. Visst kan man klarlacka ovanpå lasyr, men den gulnar med tiden.

Tänk på att säga till att det är trätak i färgaffären, du ska inte ha vanlig takfärg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
2014-03-10 20:10
#19

#13 Så värst mycket underarbete på golvet behövs sällan, om det inte är ojämnt. Limrester efter den gamla mattan måste naturligtvis bort. Ev gropar ska fyllas igen, t ex genom att spackla.

Du föreslog mjukplast som underlag. Det är inte att rekommendera med tanke på giftiga gaser vid ev brand. Plast andas inte heller. Jag valde underlag i papp. Det ser ut som tjock, styv filt och finns på rulle De ljuddämpande egenskaperna är bra.

Upp till toppen
Annons: