Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3829 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-17 15:51

Isolering - vems är ansvaret

Hej, Vi är en Bostadsrättsförening med hus från 1939 och 1940. Nu har vi en ägare som klagar på att undercentralen hörs upp i lägenheten och anser att föreningen ska bekosta en isolering. Till saken hör att varken föregående ägare eller de boende innan dem har klagat eller upplevt några störande ljud. När man står i undercentralen är det inte alls högljutt, nåt sus och klick som hörs när maskinen slår av och på. Det måste ändock anses som rimligt att man i äldre hus inte kan förvänta sig total tystnad och samma isolering som i nybyggda hus. De var ju medvetna om att de köpte en lägenhet ovanpå tvättstugan och undercentralen. Vart kan vi finna ut vem som bär ansvaret? Föreningen anser att ljudet är så litet att det inte faller under föreningens ansvar att bära några kostnader för isolering.

Annons:
IdaT
2014-02-17 16:27
#1

Utan att reda ut ansvar eller något sådant måste jag ändå fråga om någon från föreningen varit in i lägenheten och hört efter hur det låter där inne? Hur det låter i undercentralen är rätt oväsentligt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-17 17:30
#2

Flera gånger. Det är ju inte helt oväsentligt hur det låter i själva undercentralen, förutom att det inte är högt där så hörs det ej heller till angränsande utrymmen, föreningen har lyssnat där med.

Woodland
2014-02-19 08:33
#3

Människor är olika känsliga. Att besöka en lägenhet med oljud är en sak men att BO i oljud är ett helt annat. En pensionär har i regel sämre hörsel än en ung person. Åldern kan spela roll.

Det bästa var om föreningen beställde en ljudmätning av ett företag. Ligger ljudet inom oacceptabla nivåer blir det föreningens sak att ljudisolera källan till oljudet eller rummet det kommer ifrån. Det kan vara så lätt som att limma lämpliga skivor i taket i rummet under lägenheten. Är det t.ex. rör som vibrerar går det säkert att dämpa det också beroende på hur konstruktionen är.

Har man svart på vitt att allt är bra bli det upp till lägenhetsinnehavaren om h/h vill sälja eller härda ut. Då har föreningen "ryggen fri" så att säga. 

Vi har bekanta med en granne som störs av ljud som inte finns. Hon klagar på radio vågor från varmluftsfläkten!  🤔I detta fallet är ett psykologisk problem källan. Då hjälper inga materialåtgärder.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-19 10:01
#4

# 3 tack för ditt kreativa förslag. Vet du något speciellt företag man kan använda sig av?

JontaK
2014-02-19 12:42
#5

En googling på "ljudmätning lägenhet" ger en hel del svar. Verkar som att det finns riktlinjer för ljudnivåer men tvivlar på att dessa överträffas i detta fall.

Trots detta riskerar det nog att bli en bedömningsfråga, en klassisk sådan som kan ge upphov till slitningar i föreningen. Personligen kan jag tycka att om ljudnivån upplevs som generellt acceptabel men inte av de boende i lägenheten i fråga borde de själva stå för kostnaden.

Som skrivet är upplevelsen av vad som är störande otroligt personlig. Bor själv ganska nära vindkraftverk, har stått precis under dessa i hård vind och upplever inte alls suset som särskilt irriterande. Boende en bra bit bort har dock ansökt om olika slags ersättningar då de inser att det knappt är möjligt att bo kvar.

Personliga bedömningar är alltid luriga och det är klokast att även i det aktuella fallet att behandla de som anser sig störda med största möjliga respekt, det brukar underlätta när tvisten ska lösas.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-19 13:20
#6

Tack igen :-) Tog ditt tips att googla….borde tänkte på det själv men ibland tänker man på så mycket annat. Bästre å göra allt så rätt man kan från början och som du säger behandla det med respekt .

Annons:
JontaK
2014-02-19 13:24
#7

#6 Det är nog inga problem för föreningen att hitta ett företag som mäter ljudnivån, något som slog mig är dock hur kostnaden för en mätning är jämfört med kostnaden att ljudisolera. Det är definitivt tänkvärt.

"Bästre å göra allt så rätt man kan från början och som du säger behandla det med respekt."

Det är en bra grundinställning, har själv bott i en mindre BRF och insåg snabbt att det väldigt lätt blir slitningar och osämja vid minsta möjliga meningsskillnad.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-19 14:11
#8

Har samma tanke, vad kostar mest att göra? Såg när jag surfade runt att kostnaden för ljudmätning åligger föreningen/ värden. Man får göra en noggrann avvägning, ska föreningen direkt ta en mätningskostnad då ljudnivån är så låg att risken är störst att personen själv vid resultat får betala egen isolering eller ska föreningen ta isolerinskostnaden direkt? Om föreningen tar isoleringskostnaden direkt, hur blir det i framtiden om folk tycker allt möjligt stör….ska föreningen då alltid ta allas konstander för man tog en grannes? Vart sätter man gränsen.

annia1
2014-02-20 02:12
#9

När det gäller ljud så inte nödvändigtvis att ljudet måste vara högt för att det ska vara störande. Många gånger är det ljud som kommer oregelbundet som stör mer. Tex det knackar 1 gång i minuten i 10 min sen är tyst i 1 timme. Sen knackar 1 gång i minuten i 5 min och sen tyst en halvtimme. Nästa gång kanske det tar 2 timmar innan det knackar och så varierar hela tiden. Alltså oregelbundet. För mig är det mer störande. 

Ett ljud som kommer regelbundet brukar man vänja sig vid. Några exempel. Nån som haft en gammaldags väckarklocka som man skruvade upp som man hörde ticka. När man köpte en ny så brukade det ta några nätter innan man vant sig vid den nya. Likaså dom som bor vid en järnväg dom reagerar som regel inte på att tåg kommer medan dom som bara är där tillfälligt reagerar på vart enda ett. 

Så inte nödvändigt att det är ett högt ljud som dom upplever som störande. Sen är vi olika en del störs mer av skarpa ljud medan andra störs mer av dova ljud.

Och du skriver att det inte hörs i angränsande utrymmen. Jag antar då att du menar i samma våningsplan (källaren) ljud går som regel uppåt så man brukar bättre höra ljud ovanpå ljudet. Så är det tex rör i taket så kan det ibland höras bättre i våningen ovanför än att stå direkt under dom.

Jag tror det är enklast och kanske rent av billigast att bara sätta upp plattor/skivor i taket i utrymmet i källaren. Har ni några händiga personer i föreningen så kan ni fixa det själva och enda kostnaden blir själva matrielet. Nu har jag inte kollat vad det kostar att göra en ljudmätning, men den ska göras under en längre tid för att få rätt värden.

Vad ni ska göra i framtiden om medlemmar klagar det beror väl på vad dom klagar på. Nu vet jag inte vilka utrymmen föreningen ska ansvara för, men källare borde väl höra till föreningens ansvar.

***

Sen (lite OT) det där med vindkraftverk. Jo det kan faktiskt vara störande de också. Jag har fri sikt till två stycken och när dom står i en viss vinkel så störs jag av ljudet. Det är inte högt utan det är ett dovt ljud. Och jag vet inte vad jag kan ha fågelvägen nånstans 4-5km.
Första gången jag hörde det så visste jag inte alls vad det var. Sen var det tyst ett par nätter (är nätter jag hör det när allt annat är avstängt i mitt hem) sen kom det tillbaka. Vet inte hur många gånger jag var upp för att kolla om nån av mina apparater i huset höll på att gå sönder. Men sen efter långt tag så kom jag underfund med att det är när vindkraftverken står i viss vinkel som jag ljudet kommer. Och de nätter jag har ljudet så har jag svårare att somna.

.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-20 09:14
#10

#9 håller helt med dig i det om oregelbundenheten i störande ljud är jobbigare.

annia1
2014-02-20 16:22
#11

#10 ja och jag glömde en grej. Vart hör dom ljuden och när hör dom dom mest. 

För min del det ljud jag har från vindkraftverken. Dagtid så stör det inte, men just att det är nattetid när jag ska sova då stör det.

Jag tror inte att ljuden dom hör är så höga (enligt normer/regler) så att ni måste vidta åtgärder, men jag tror ni vinner på att fixa det.

.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-22 11:12
#12

Det är på natten som de hör dem, då hörs alltid ljud som döljs av ljud som tystnat från dagens brus.

Visst kan föreningen vinna på det, men avvägningen är fin beroende på lite olika orsaker .

annia1
2014-02-22 16:19
#13

Jag misstänkte att det var nattetid för dagtid har man som regel högre toleransnivå mot ljud. Däremot nattetid speciellt om det är när man ska sova har man låg.

Den apparat som åstadkommer ljudet. Kan ni försöka komma underfund med vad som avger ljudet för att se om det kanske enkelt kan fixas. Om jag jämför med tex ett kylskåp så brukar man höra det, men det går ju inte enkelt att göra nåt åt. Men är det så att det finns utanpåliggande rör som smäller emot nåt/rör sig just när det slår av/på så kan det räcka med att sätta en gummikudde mellan röret och själva apparaten.

Jo visst det finns alltid avvägningar och det finns regler. Men om du vänder på det hela. Om det var du som var i deras situation att du blev störd nattetid. Hur skulle du då se på det hela.

.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-22 18:10
#14

Finns inga rör som går emot varandra, föreningen vet vilken maskin det är och den tekniska förvaltningen ska se på den.

Håller med om att man ska inte behöva bli störd på natten.

 Därför har föreningen börjat titta in på det, skaffat ljudmätarofferter ( på bra tips härifrån), bett tekniska förvaltaren se över maskinen, kollar upp vad isoleringsplattor kostar etc.

Försöker få in så mycket information och gärna erfarenheter från oberoende ställen som bara går. Och fått bra tips, bra tankevinklar med mera härifrån

annia1
2014-02-22 19:47
#15

Jag kollade på nätet här. Sökte på "acceptera ljud nattetid". En sida som dök upp var till hyresgästföreningen där en person frågat vilken ljudnivå som tillåts i sovrummet. Jag ska erkänna att svaret förvånade mig lite, jag trodde det skulle ligga högre. Varaktigt ljud får ligga på 30 dB medan tillfälligt får vara 35 dB. Eftersom jag inte vet vilken nivå det är så sökte jag även på det. Hittade några forumsidor där personer frågat och denna är på engelska där ett av inläggen har uppräknat vad olika saker ligger på. Och 30-35 dB är på det stora hela viskning. Och det säger sig nog självt att viskning är knappt hörbart. 

Nu vet jag inte när detta på hyresgästföreningssidan är skrivet så det kan ändrats och det kanske gäller annat i bostadsrättsförening. Så om ni inte kollat upp det så kolla vilka nivåer som är tillåtna nattetid och hur ofta dom får komma. För då dom hör ljudet så ligger det sannolikt över 35 dB om det nu är på viskningsnivå. Det kan nog ligga på annan nivå när det gäller andra rum, men detta gällde sovrummet.

.

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-02-22 20:07
#16

Det är mycket att läsa sig till på internet , även läst att man skiljer ljud åt. Lågfrekventa ljud har andra normer. "Lustigt"att en viskning är 30-35 med tanke på att många diskmaskiner ligger runt 40 och de låter helt klart mer än en viskning i mina öron, antar varje decibel är en relativt stor ljudökning.

Fann nedan på en annan sida

**Ljudisolering **Är fastigheten godkänd enligt den byggnorm som gällde vid uppförande eller ombyggnation, ställs normalt inte hårdare krav i efterhand, även om kraven har ökat på byggnader som byggts senare. I de fall fastigheten inte har avsevärt sämre ljudisolering än vad som kan förväntas från en fastighet av samma ålder och uppförande – eller om inga ombyggnationer eller ominstallationer utförts under senare tid – driver miljö- och byggenheten inga ärenden med avseende på fastighetens ljudisolering.

Upp till toppen
Annons: