Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4945 ggr
[Emma--]
2014-01-19 15:38

Skarvar man verkligen såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här veckan skulle vi äntligen få nya tapeter och nytt golv i sovrummet.
Det första vi upptäcker efter golvet är lagt är att det är en spricka i golvet så vi pratar med hyresvärden som hänvisar till att vi ska kontakta dom som fixade golvet. 
Fredag skulle det vara fixat, och när jag kommer hem är det alltså bara lagat så sprickan syns fortfarande + att det är slipat eller något som gör att ytan är glansigare än resten av golvet. 

Sen är min fundering, skarvar man verkligen mitt i rummet som på bilden jag bifogar?

Jag är helt ny på det här men tycker personligen att det inte blev sådär supersnyggt med en skarv mitt i rummet.

Jag vill inte vara den som klagar för mycket, men meningen med nytt golv var att få det nytt och fräscht men nu är det trasigare än det gamla även om det är en snyggare färg 😛

Ska prata med hyresvärden imorgon, så vill ha lite mer info kring om jag bara borde vara nöjd med arbetet. 😃

Annons:
[Emma--]
2014-01-19 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gjorde en bild snabbt i paint också för att visa var dom skarvat. 
Inte exakt, men visar på ett ungefär i alla fall.

Halvdansken
2014-01-19 15:46
#2

Vad är det för golv? Nånstans måste ju skarven ligga, beroende på storlek på rummet och golvbeläggningen (vinyl, linoleum, plast??).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Emma--]
2014-01-19 15:55
#3

linoleum.
Jo det förstår jag. Funderade bara på om det verkligen ska skarvas två gånger som det blivit här. 

Antar att dom utgår från en viss mängd material, men det ska jag i alla fall fråga. 

Tycker bara det ser lite fult ut när en skarv går på längden och så en till mitt i rummet. 😃

Lorita
2014-01-19 16:02
#4

#2 linoleum ser det ut som.

och som sagt någonstans ska ju skarven ligga troligen är det det bästa sättet att skarva på en rulle 

jag tror som valt plats för T skarven efter troligaste platsen för ett säng (föräldrasovrum?) där med att man döljer skarven bäst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Emma--]
2014-01-19 16:09
#5

Jo det blir där vi ska ställa sängen så det löser sig. Funderade bara om man skarvar sådär. 
Det lär nämligen bli rätt avgörande om vi ska byta golv i andra sovrummet eller ej för där kommer en sån skarv synas direkt då det inte används som sovrum och där lär skarven troligen hamna på ytan utan möbler. 😛

Halvdansken
2014-01-19 16:11
#6

Prata med golvläggarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lorita
2014-01-19 16:43
#7

#5 be golvläggaren att rita hur det är tänkt att skarva och tänk noga igenom hur ni ska möblera

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Emma--]
2014-01-19 16:46
#8

#7 Eller så får jag helt enkelt inte vara så petig med vad jag tycker är snyggt och inte haha 🙂

[ludden]
2014-01-20 19:03
#9

Skarven rakt över går inte att undvika men dom två mindre bitarna kan ha varit bitar som blev över som man valde att sätta där. Så länge det inte är dåligt utfört lär dom inte ändra det.

Leon1973
2014-01-26 13:10
#10

Som föredetta golvläggare säger jag…   Nej så gör man fan inte…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-01-26 13:12
#11

Om rummet är bredare än 2 meter så måste man skarva på längden som du har visat på din bild, men man tar inte två bitar och skarvar ihop dem så att man får en tvärgående svets i golvet.

Jäkligt oprofessionellt i mina ögon.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lorita
2014-01-26 13:40
#12

#11 frågan är om kunden vill betala för en matta till och skarven kommer rakt under en trolig dubbelsäng så vad är problemet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Leon1973
2014-01-26 13:47
#13

#12, aldrig någonsin handlar det om att kunden ska vilja betala för en matta till, kunden betalar per kvadratmeter och den biten som blir över har man möjlighet att använda en annan gång. Det var vanligt förekommande att vi sparade stuvbitar på lagret efter jobb som dessa. Kunden betalar INTE för den biten som blir över, kunden betalar endast för den kvadratmeter yta som deras rum är samt arbetet för jobbet.

Det handlar i alla lägen om att lämna ett snyggt jobb och resultat bakom sig. Som golvläggare går du inte in i ett rum och funderar på hur det kommer att möbleras så att du kan välja var du gör en "fullösning".

När jag jobbade som golvläggare var det två saker man tänkte på när man gick in i ett rum för att planera läggningen.

1. Var kommer ljuset in? Du väl nämligen helst att skarven ska vara längs ljuset, inte tvärs över.

2. Hur ser rummet ut i övrigt, ljuset kanske kommer från sidan i ett långsmalt rum? Alltså det som är mest dominant i rummet är det långsmala, då är det detta man går efter och lägger skarven i den långa längden men så långt bort från dörren som möjligt.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
[Emma--]
2014-01-26 16:45
#14

Tack för svar. 
Vi har inte fått svar ännu angående sprickan eller skarven då vi är tvungna att kontakta kvartersvärden och han är inte alltid lätt att få tag i. 

Det kan ju hända att hyresvärden gjort upp något särskilt avtal kring hur mycket matta som ska användas men jag ska helt klart fråga. 

Det var inte skarvat så med gamla mattan i alla fall.

Jalking
2014-01-26 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag råkade en gång ut för en mattläggare som totalt missade det där med mönsterpassning, se bild. Jag var rädd för att det skulle bli en massa tjafsande och extrakostnader för att få det att se vettigt ut, men när jag ringde firman sa de bara "Då kommer vi och gör om det". Det gjorde de också en vecka senare, men perfekt resultat.
Med tanke på deras reklamationshantering kommer jag inte att tveka ett ögonblick att använda samma mattläggare igen.

Leon1973
2014-01-26 22:51
#16

Det är precis så det ska vara…
Om kunden inte är nöjd så ska jobbet göras om och jag håller med om att det var ju inte snyggt gjort.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Emma--]
2014-01-27 17:13
#17

Nu har vi fått svar i alla fall och mattläggaren var hemma här när jag inte var hemma. Nu är det lagat på nytt då förra lagningen inte ens var ok. 
Han hade visst frågat min sambo om vem som var här första gången och han lät visst inte så nöjd heller. Så hade vi bara nöjt oss så hade det antagligen blivit vattenskadat då det inte ens var tätt. 

Enligt hyresvärden så finns det ingen regler kring hur mattan ska läggas så den skarven får vara ok den här gången. Men ska vi byta i andra rummet får jag säga till innan. För det handlar inte om att dom har begränsat med material. 

Nu orkar jag helt enkelt inte tjaffsa mer då det trots allt bara syns om man tittar från ett särskilt håll och skarven hamnar under sängen. 😛Även om jag egentligen tycker att en ny matta inte ska innebära att dom ska laga mattan det första dom gör.

Leon1973
2014-01-27 17:21
#18

Jag hade inte gett mig   ;)

Men var noga med att säga till nästa gång, det är lite det som är trist med hyreslägenheter att man inte har så mycket kontroll över dessa saker själv. Nu har jag iofs kunskapen att fixa detta själv så målning och golv får jag lov att ordna själv.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Emma--]
2014-01-27 17:34
#19

Vore det inte för att vi haft bombnedslag i lägenheten i två veckor kanske jag hade orkat försöka tjaffsa lite mer. Men nu måste vi få klart här hemma då vi ska få besök den här veckan. 😛

Ska helt klart säga till nästa gång om det blir att vi ska fixa till det andra rummet. 🙂

Upp till toppen
Annons: