Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3640 ggr
Fridaaaa
2014-01-18 21:29

Lägga laminatgolv. Annat golv?

Är det svårt att lägga laminatgolv?
Hur pass jämn måste ytan vara?

Vi ska försöka fixa annat golv i köket och vardagsrummet. Funderar på laminat. Något annat ni rekommenderar annars? Som inte kostar skjortan.
Har djur.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
2014-01-19 00:15
#1

Vad ligger där nu?
Vinyl är ju bra i kök, men jag har inte koll på priser.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2014-01-19 09:20
#2

#1 Plastgolv.

De jag sett har kostat en hel del per kvm tyvärr 😕
Hade tänkt på det annars men fungerar inte prismässigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2014-01-19 13:45
#3

Ja, vinyl är plast, bra i ett kök. Hoppas du inte tror att laminat är trä.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2014-01-19 13:48
#4

#3 Nej, det har jag aldrig sagt. Är som sagt plastgolv där nu men det är kasst nu.
Är dessvärre för dyrt där jag kollat. Sökt på nätet på olika ställen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2014-01-19 15:09
#5

ska du lägga laminat eller parkett är det en ojämnhet upp till 3 mm som gäller, annars bör du flytspackla underlaget.

Fridaaaa
2014-01-19 15:28
#6

#5 Ok hmm ja jag är urkass på sånt där :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
2014-01-19 15:42
#7

Vad ligger det för golv nu?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oh-la
2014-01-19 15:45
#8

#6, det finns rätskivor att köpa på typ alla byggvaruhus. den ska vara typ 2 meter lång. lägger du den på golvet ser du hur mycket det skiljer. börja där. du kan lägga direkt på plastmattan om du har en sådan liggande och den i sig inte är bucklig och konstig. men det är klart, har man aldrig lagt ett golv innan är det ju lite pyssligt, men ganska kul :)

VildaVittra
2014-01-19 15:45
#9

Laminatgolv och hundar är ingen bra kombination då det inte går att slipa ett sådant golv och det är ömtåligare än ett trägolv.

Orkar ni hyvla bort plastmattan, så har biltema billigt klinkers.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2014-01-19 15:47
#10

Och tänk på att ha en cm avstånd mot alla väggar!!
Plus att man ska kunna stänga/öppna dörrarna efter att det nya golvet är lagt. Kolla hur mycket höjd ni har att jobba med, speciellt om ni ska flytspackla..

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2014-01-19 15:51
#11

#7 Står i tråden, du har redan frågat det en gång 😉
Under plastgolvet vet jag inte vad det är.

#9 Hmm ok, ja då vet jag inte vad vi ska köra på för golv 😮
Klinkers blir så kallt att gå på, samt nog halt för vovvarna.
Plastmattan behövs inte hyvlas bort.

#10 Inga dörrar i det rummet, bara valv🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-01-19 15:55
#12

Herregud vad snorbilligt! De har nedsatta priser just nu!!!

http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Klinker/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2014-01-19 16:10
#13

#11. Jag menade under plastmattan… oftast så tar man ju bort det existerande golvet innan man lägger nytt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lill-Kisse
2014-01-19 17:02
#14

Är plastmattan ordentligt limmad och inte bucklig, bör den få ligga kvar eftersom man ändå måste ha ett ljuddämpande underlag till laminatgolvet. Med så bra förutsättning är det bara att lägga golvet och följa bruksanvisningen som följer med. Det är inte svårt alls, men tar längre tid än reklamfilmerna brukar antyda. Man tjänar på att vara ordentlig.

Fridaaaa
2014-01-19 17:54
#15

#13 Undrade eftersom du ställde frågan precis som i början 🙂

#12 Som sagt, klinkers blir för kallt i ett gammalt hus att ha på golvet samt för halt tyvärr, inget jag föredrar i ett kök heller att gå på, men tack ändå 🙂

#14 Den är dessvärre lite bucklig på vissa ställen pga att den är gammal. Men blir inte laminat nu eftersom det inte verkade bra till djur. Så vet inte riktigt vad vi ska ha nu :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lill-Kisse
2014-01-19 20:09
#16

Vad som är ömtåligt och inte när man har djur kan verkligen diskuteras. Det blir t ex märken efter klorna, men det är ju ingen överraskning. Inte drar man igång en slipmaskin över parketten särskilt ofta bara för lite klösmärken heller. 

Lägg laminat i köket av den anledningen att det står emot väta och fläckar bättre än rent trä. 

I vardagsrummet slabbar man sällan på samma sätt och därför passar det bra där med golv i rent trä i ytskiktet. Med eller utan husdjur, kan det bli märken efter några år. Då går det slipa och lacka om - om man vill.

Fridaaaa
2014-01-19 20:27
#17

#16 Ja visst kan det bli märken ändå men tror vissa golv tål ändå bättre än andra.
Sedan för våran del behöver det tåla djuren samt inte för hög kostnad heller. Det är det som är det svåra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofy
2014-01-22 12:35
#18

Laminatgolv är jätte enkla att lägga, det finns bra video tutorials på internet som visar hur man gör. 
Jag är helnöjd med laminatgolv, snygga och praktiska och efter alla hundar och valpkull som fått härja på mina golv är de fortfarande snygga utan repor och annat. 

Det är inte praktiskt med djur som välter vattenskålen flera gånger om dagen, vi har fått en liten uppsvälld bubbla vid en skarv efter illerns vattenbad men de tål definitivt djur!

Laminatgolven hos min pappa misskötts ordentligt, skitiga skor, skruvar, stora byggmaskiner som släpas in och ut, vilda hundar och de städas kanske en gång om året och de är fortfarande i ett bra skick om de städas ordentligt efter drygt 10 års grov golvmisshandel. 

Ikea har bra och relativt billiga laminatgolv.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2014-01-22 12:37
#19

#18 Ja vattenskålar är inte i köket ändå, så det är inga problem, de äter inte heller där inne 🙂

Vi har dessvärre inte IKEA så nära oss 😕 Men sett laminatgolv lite överallt, kanske ungefär samma kvalité överallt på det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofy
2014-01-22 12:42
#20

Det är ungefär samma kvalité på dom, de som är väldigt plastiga är inte bra och går lätt sönder.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Fridaaaa
2014-01-22 12:44
#21

#20 Ok för kolla det då. Ska prata med hyresvärden också, han som ska lägga in med 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
2014-01-22 20:14
#22

# 16 Vi har parkett i hela huset och har två vattenskålar stående på en bricka i två av rummen. En i vardagsrummet och en här i datorrummet. Inga som helst problem.

Fridaaaa
2014-01-22 20:18
#23

#22 Föredrar dock inte parkett. Inte bra om man spiller mycket vatten på, känsligt för djurklor mm (hade i mitt rum när jag bodde hemma), så nja inget vi nog kommer att satsa på i ett kök.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
2014-01-22 20:19
#24

# 23 Ursäkta det var svar till # 16.😃

Fridaaaa
2014-01-22 20:21
#25

#24 Missade #16 Före 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
2014-01-22 20:26
#26

# 25 Jag satte dit efter att du skrivit ditt inlägg😃

Fridaaaa
2014-01-22 20:27
#27

#26 Inte så konstigt då haha 😛😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: