Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4205 ggr
joooossan
1/5/14, 8:32 PM

Köp av bostadsrätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godkväll!

Hoppas att jag kommit rätt här, det är nämligen så att jag håller på och ska köpa bostadsrätt. Har varit och kollat på några lägenheter och hittat en jag fastnar för, dock var det några saker jag reagerade på, kanske någon här har mer koll på detta än jag?

1: I badrummet så är en platta inne i duschen vid brunnen lite lös, hade aldrig reagerat på de om det inte varit för att min pappa varit med och kollat. Den är alltså inte lös på så sätt att man kan ta bort den, men knackar man på den hör man att den inte är helt "fast".

Om det skulle visa sig att det är någon typ av fuktskada/fuktspärr som brutits, är detta något som försäkring står för eftersom vi precis köpt lägenheten eller är det vi som får betala hela kalaset? 

2: Det är en gammal byggnad (1989) och orginalgolvet i vardagsrummet är kvar, fiskbentparkett, bifogar bild. Det är precis som om man haft en läcka (endast spekulationer) så det är sprickor i parketten, en del ganska stora. Är detta något jag behöver oroa mig över eller blir det lätt så pga att det är gammalt? Dessutom är det inte helt plant utan nästan lite "vågigt" Som ett fartgupp mitt över golvet, inte så extremt så klart, men för att ge er en bild. Vill ju gärna ha kvar orginalparketten.. 

Va tror ni?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Annons:
Lill-Kisse
1/6/14, 12:20 AM
#1

Parkettgolvet kan ha svabbats och torkats ofta med vatten. Sedan har träet torkat och krympt så att sprickor bildats. Olja in golvet.

[MyCassie]
1/6/14, 7:34 PM
#2

1. Beror på om lägenheten är besiktad av kvalificerad besiktningsman och felen står med i besiktningsprotokollet. Minns jag inte helt fel, om alla fel står med i ett besiktningsprotokoll så är det tidigare ägare som skall stå för att fixa badrummet. Är ingen besiktning gjord så är det ni som får stå för det.

2. Sprucken parkett kan innebära att den är torkad blöt av tidigare ägare eller att den är fuktskadad. Vågig parkett kan betyda luftmellanrum under parketten som gör att den reser sig. Vi hade likadant i vår, visa sig vara fuktskadat och luft under så vi fick riva upp och byta.

[Mustangcab]
1/11/14, 9:50 PM
#3

Vårt hus är byggt 1986 och jag anser inte det vara gammalt. Vi har parkett överallt utom i entré och våtutrymmen. Parkett torkar  isär mellan fogarna när det blir torrt så det får man leva med. Det slits också och normalt sett så kan man slipa ett parkettgolv 3 gånger sen måste  det bytas.

Är parketten däremot vågig så kan man misstänka en fuktskada. Olja inte in parkett som är lackad. Olja ska man enbart göra om parketten är oljad och inte lackad från början. Vi har ett sådant golv här i huset. Där får man heller inte använda något rengöringsmedel som ta upp oljan mer än en gång per år och så olja in det igen.

Själv använder jag en mopp som är fuktad med vatten och diskmedel (YES) till golven för att rengöra dessa. Vi har slipat om alla golv en gång utom  det i vardagsrummet. Vi har ekparkett, björkparkett och furuparkett.

Halvdansken
1/11/14, 11:00 PM
#4

#3. Reagerade också på det med att 1989 räknas som gammalt. 1889 hade varit gammalt. Jag måste vara uråldrig, jag är från 1961… :-)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
1/12/14, 6:15 AM
#5

Själv är jag född 1954😃

Maria
1/13/14, 2:48 PM
#6

Jag blev också förvånad över att man lagt fiskbensmönstrad parket i en såpass "ny" lägenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
joooossan
1/26/14, 5:14 PM
#7

Ber om ursäkt för sent svar! Ni har så rätt så, det var alltså en byggnad från 1889 ;) 

Vi valde att gå vidare med en annan lägenhet pga att det var en hel del frågetecken gällande denna lägenheten. Tusen tack för era svar! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[Mustangcab]
1/30/14, 1:42 PM
#8

# 7 Det var skillnad på ålder det😂

joooossan
2/1/14, 1:13 AM
#9

#8 Hehe lätt att slinta på knapparna ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Upp till toppen
Annons: