Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2209 ggr
Djurälskaren87
1/3/14, 7:56 PM

kan man köpa in sig senare?

hej! Min kille vill sälja sin bostadsrätt och köpa radhus, jag har ingen möjlighet som de ser ut just nu att göra detta så isåfall är det hans själv som får köpa det. Kan jag isåfall senare när jag har möjligheten köpa in mig till radhuset så jag också äger lite eller hur fungerar det?

Jag kommer ju såklart bistå med möbler osv och mycket annat men har inte dom pengarna till själv radhuset.

Annons:
Halvdansken
1/4/14, 12:01 AM
#1

Ja, du kan köpa in dig senare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Djurälskaren87
1/4/14, 12:47 AM
#2

va bra:)

Niklas
1/4/14, 11:27 PM
#3

#1, 2: Förutsatt att han är med på det. Tänk på att det kan ha ändrat värde då så han kan vilja ha ett annat pris för din del om det har stigit i värde.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Djurälskaren87
1/4/14, 11:47 PM
#4

3# självklart ska han vara med på det;) och jag vet att den kan stiga i värde men jag menar att man kan köpa in sig till liten del isåfall..

Halvdansken
1/5/14, 1:12 PM
#5

#4. Men du ska vara obeservant på det formella. Ägandeförhållandena ska skrivas om (nytt kontrakt). Om du ska ta lån i banken så kommer de nog att ordna det, men om det enbart handlar om att du skjuter in en summa till honom privat, så ska det skrivas ner och godkännas, annars riskerar du att förlora allt om ni flyttar isär. Det ska också i så fall dokumenteras hur mycket du betalar i ränta osv.

Så om du köper in dig hade jag nog rekommenderat att ni gör det via en bank. Plus att du ska ha din del av ränteavdragen osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Leon1973
1/26/14, 2:12 PM
#6

Du kan nog inte köpa in dig i en "liten" del…   utan du köper 50%

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Djurälskaren87
1/26/14, 6:40 PM
#7

6# varför kan man inte de? Behöver inga äga halva men vill ha rätt för liten del

Leon1973
1/26/14, 7:20 PM
#8

Fel av mig tydligen, jag googlade runt lite och hittade följande.

http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/kopa-lagenhet-tillsammans/

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lorita
1/27/14, 6:23 AM
#9

#7 du kan köpa in dig på hur liten del du vill, jag har en bekant som köpt en lägenhet åt sin dotter och dom äger 90% och dottern 10% för annars hade föräldrarna inte fått stå på lånet och flickan hade inte fått bo i huset.

Sen gäller väll sambolagen och flyttar man till en lägenhet så har även den som inte står på kontraktet rätt till bostaden. 

"Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat. "

http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/att-flytta-isar/

Om han nu inte köper bostaden helt utan lån och ni menar allvar med ert förhållande då är det enklare att båda två står för lånen och äger bostaden, han kan ju äga lite mer som motsvarar kontantinsatsen 

ofta när man senare i livet flyttar i hop  och en äger bostaden så skriver den andra över en del på den som flyttar in man förflyttar inga pengar mellan varandra, det blir ju lite konstigt med mitt och ditt och att en har ett lån och den andra har samma pengar på banken. (så gjorde i alla fall jag och min man) 

--------------------------------

Jag skulle råda dig att inte gå in för ekonomisk svag i ett förhållande då jag på nära håll har sett vilken makt den andra parten kan få i ett förhållande. Har ni skild ekonomi så kommer du hyra att betala på hans amorteringar och hans värdeökning på huset. Även om  du inte betalar allt i pengar så kommer du troligen var med och arbeta i trädgården och ta hand om framtida barn och underlätta hans liv också så han kan arbeta mer och få in pengar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: