Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4571 ggr
annie-ess
2013-12-28 13:01

Lån till hus

Sitter i en lägenhet men vill så jävla gärna ut på landet, trivs inte å bo centralt 😕
Ni som tagit lån för hus, har ni tagit topplån? ALLA kan inte sitta inne på 15% som banken begär? Eller ha sparat det till sig innan 20 år har passerat? Hur har ni gjort? Är topplån så illa? Kan man inte få rätt schyssta villkor ändå?

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-28 13:11
#1

Som det är nu hos de flesta långivare så får bottenlån och topplån tillsammans inte överstiga 85% av bostadens värde. Kontantinsatsen på 15% måste du ha även om en del av lånet skrivs som topplån.

Har du undersökt möjligheten att hyra hus istället?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

annie-ess
2013-12-28 13:18
#2

Det verkar ju helt omöjligt.. Hur ska man kunna spara till 15%? Hade man kunnat det, hade väl inte folk tagit lån för bilar exempelvis? 
15% är ju allt mellan 200-300.000, det får inte en normal knegare ihop inom de närmsta åren.. 

Jo, men verkar svårt å finna där jag bor, vet ingen officiell sida för husuthyrning heller, googlat järnet..

tlover
2013-12-28 13:32
#3

#2 15% av mammas hus (köpt 2009 tror jag) är 9000:- så det finns ställen där man kan köpa hus och snabbt spara ihop till kontantdelen.

När det gäller att hyra kan man ju fråga på ödegårdar, vår granne ska kanske hyra ut hans hus (eller sälja han har inte bestämt sig än), sen så finns det ju folk som hyr ut fristående hus på gårdar, vi har tex tänkt göra det i framtiden men det är några år bort än.

(obs jag har inga lån alls jag vill bara ge lite andra alternativ)

l'm back

Sjöstjärna
2013-12-28 13:49
#4

Ja, att fundera på hus för flera miljoner är nog inte så rimligt men om du är beredd att flytta så borde det inte vara omöjligt. Det går att hitta fina hus för några hundra tusen om det enda kravet du har är att det ska vara på landet.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

annie-ess
2013-12-28 17:31
#5

Kravet vi har är att det ska ligga i Kungälv, där vi bor, och här är ju priserna på 2 milj, uppåt. Grejen är att hade vi inte haft det kravet, har ju Österlen nere i Skåne fantastiska hus i fantastisk miljö.. Bara det att Skåne är inte å tänka på. Känns som man motarbetar sig själv lite, men vi är ju inte beredda å flytta var som helst för den sakens skull.. Men vill ju så gärna ha hus. Trivs inte centralt, usch

VildaVittra
2013-12-28 19:35
#6

#5 Har du jämfört priserna på villor och fritidshus i området?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lill-Kisse
2013-12-29 00:42
wingren
2013-12-29 02:13
#8

Jag skulle personligen inte råda dig till att hyra ett hus, är lite som att "kasta pengar i sjön", sen beror det givetvis på inom snar framtid man vill flytta, vad man har för krav osv.

När jag pratade med banken sist sa det att men en relativt hög låneränta (just nu är den väldigt lågt men vi räknade högt) kom vi fram till att det skulle kosta ca 30.000 men lån och amorteringar på en gård för 4 miljoner. Det är enormt mycket pengar i månaden som du säger, en vanlig knegare inte kan få ihop.

Jag antar att du har en del besparingar eftersom du går i hus tankar? Gå till din bank och prata med dem, det är givetvis kostnadsfritt och man går igenom hur man bäst kan spara och vad man vågar. Om man vill riskera lite men ha högre chans till större vinst eller låg men säker ränta. Sedan finns det spaxfonder med som du kan prata med dem om.

Nu blev detta inlägget väldigt långt helt plötsligt men jag förstår precis hur du känner. Verkar som att om man har en dröm om landet måste man antingen vinna på triss eller ha en skattkista på bakgården.

Eftersom mötena med banken är kostnadsfria behöver man inte ens göra några ändringar direkt utan man kan träffas o prata igenom alternativ och sedan få tänka över det i lugn och ro. Det är väll mitt bästa tips egentligen, vänta lite och skörda frukten senare. Men jag är en sådan person som planerar flera år framåt och inte en "lev i nuet"-människa.

Är du/ni såna så kanske det är ett bra alternativ för er och hyra, eventuellt så billigt det går och försöka spara pengar under tiden. Kanske sälja av gamla grejer etc och starta bankkonto för det som kommer in, :)

tlover
2013-12-29 06:58
#9

att hyra har ju den fördelen att man kan testa också.

Jag och min man är båda uppväxt på landet, vi flyttade endast in till stan för att gå gymnasiet och träffades då och eftersom de flesta 20 åringar (just efter gymnasiet) inte har råd med hus så fortsatte vi bo i lägenhet tills 2008 då min pappa dog och farmor och farfar flyttade på hem. Då flyttade vi till farfars hus som vi då hyrde, den omgången klarade vi av ½år att bo på landet eftersom allt var så ovant och det visade sig att vi inte visste nått om hur man sköter hus och gård även fast vi vuxit upp på ladet (då insåg man vilket stort lass ens mamma dragit) så vi flyttade tillbaka till stan och fortsatte att vantrivas i stan i några år.

Nu har vi bott här 3½år och vi lärde oss massor första omgången, fast mest att för oss är djur ett måste (närmaste granne är 3 km bort) och att i perioder det går dåligt är det värt att härda ut.

Men det kan ju vara en anledning till att hyra en liten stund.

l'm back

oh-la
2013-12-30 10:57
#10

jag och min sambo går i hustankar. inte just precis nu, men om 3 år ungefär. vi sparar undan allt vi kan på min lön och min sambos 40% tjänst, så vi är verkligen inga miljonärer. vi har en grund efter att ha köpt en lägenhet och sålt den lite dyrare, och finansierade insatsen på nya lägenheten med det. händer inget drastiskt på marknaden är det pengar som sedan går vidare in i nästa boende. på de 5 år som vi kommer spara pengar räknar vi med att ha sparat ihop mellan 400 000-500 000 kr extra i insats tillsammans. vänner till mig är också i hustankar och räknade med att kunna spara ihop ungefär 300 000 på 2 år om dom verkligen levde billigt och sparade undan allt. det går att spara! frågan är hur man vill leva under tiden man sparar.

Metnal
2013-12-30 11:19
#11

när jag och min sambo köpte vår lägenhet fick vi lån för allt, och jag är student och han har fast jobb. Tror (eller vet, vi fick ju) att man kan få hjälp om man hittar rätt banktant. 

Å andra sidan så var priset för vår hyresrätt i månaden mer än vår bostadsrätt är nu, så de kanske förstod att vi skulle klara att betala tillbaka.

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

Bjallstal
2014-12-28 21:55
#12

Jag är 22 och min pojkvän 21 vi har planer på att köpa hus nästa sommar i 1,5-1,8 miljonersklassen. Och vi kommer att ha sparat ihop handpenningen (och andra kostnader) själva. Jag bor i hyresrätt just nu och han hemma hos sina föräldrar. Jag jobbar inom bilindustrin(montage) och han kör truck på lager. Så omöjligt är det verkligen inte, bara tufft, men kommer vara så värt det

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[jnordstrom]
2014-12-28 22:11
#13

Många banker lånar ut till kontantinsatsen, men kallar det blancolån. Ett blancolån får vara upp till 350 000kr. Det är det folk tar när dom köper bil osv. Är man två med normala inkomster bör inte 300000 vara så svårt att spara på ca 5år.

Annons:
Zepp
2014-12-29 23:21
#14

Du borde fundera på om du/ni verkligen har råd att köpa hus först o främst!

Många gör en sk bostadskarriär, först bostadsrätt, sen radhus, sen villa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hildgrim
2015-01-05 14:59
#15

Ifall det vore lätt att köpa dyra hus i attraktiva områden utan pengar skulle såklart "alla" göra det redan. ^^

Bjallstal
2015-01-05 19:37
#16

Nej det är ju det att man får prioritera, som jag skrev ovan så har varken jag eller min blivande sambo någon fantastisk lön, men vi kommer klara det ändå. Man ska ju faktiskt ha råd att amortera på lånet med.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Åsa S
2015-01-06 10:08
#17

Finns det inga lägenheter som inte ligger centralt alls i området?? Trodde jag ville ha hus jag med då jag var i 20års åldern men de pengarna hade jag inte. Bodde i några lägenheter tills jag hittade min nuvarande lägenhet (som jag köpt) som inte ligger centralt i en stad utan mera vid ett fritidsområde med sjö + jag har 2st odlingslotter som ligger ca 200m bort. I och med att jag gift mig med en man med god inkomst så skulle vi ha råd med hus men vi har kommit fram till att vi har det bättre som vi har det nu. Vi har ett bra och lungt boende med inglasad balkong och våra lotter blir ju lite som trädgård + vi har promenadavstånd till sjö. +Vi slipper spendera all fritid till att klippa gräsmattor, städa, rusta +alla kostnader det innebär att ha ett hus. +Vi kommer kunna bo kvar även om nån av oss blir sjuk/arbetslös + vi kommer ha det gott ställt även som pensionärer med det boendet vi har idag. +Vi har råd göra resor mm. vilket ger oss mycket livskvalite.

Stora ägodelar kräver mycket av en det får man inte glömma. Varje stor egendom blir en viss börda ifall man inte ör jätterik. Det är upp till en själv att bedöma hur stor börda man vill ha i livet,

Kan tillägga att jag är uppväxt i villa så den erfarenheten har jag.

Halvdansken
2015-01-08 17:28
#18

#9. "då insåg man vilket stort lass ens mamma dragit".
Tror att vi är ganska många som upptäckte det där när man flyttade hemmifrån…  Oj vad man lär sig när man är tvungen.  😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Idihs
2015-01-09 22:43
#19

Hej. 

Jag och sambon (25 år gamla) köpte vårt hus i höstas för 1 400 000. 

Vi hade iof kontantinsatsen tack vare sparande från mina föräldrar och så hade sambon pengar efter hans mammas död. Men i vilket fall, vi gick till olika banker och jämförde villkoren dock måste man komma ihåg att varje gång du begär ett lånelöfte gör banken kreditupplysning och vissa banker kan ifrågasätta varför man då har så många upplysningar på sig. I vilket fall som, länsförsäkringar var den bank som gav oss ett erbjudande på att enbart behöva ha 5% av kontantinsatsen. Alltså hade dem att vi kunde ta ett lån (bostadslån) på 85 % och ett lån (privatlån) på 10% dock var räntan på privatlånet rena skämtet och eftersom att vi hade pengar till kontantinsatsen såg vi inte det som ett alternativ. Sedan kan man ju alltid förhandla om sina räntor med den bank man väljer. 

Jag har även  två vänner som köpt hus rätt nyligen där dem tagit privatlån från en bank (till handpenning) och sedan ansökt om bostadslån hos en annan bank. Men jag själv skulle inte rekommendera det då de räntorna oftast är höga och alltså inte lönande i längden.

Upp till toppen
Annons: