Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 6753 ggr
[Sofiasjostrom]
2013-11-25 21:56

Akut hjälp!

Hej, vet inte om detta är rätt forum men ja ger de ett försök! flyttar imorgon till ett hus och i mitt rum finns det en väggfast garderob som ja måste få bort annars får ja inte in min dubbelsäng. Det finns inga spikar som tyder på att sitta fast i väggen, men den sitter ordentligt fast på något vis. Så ja undrar om någon av er vet hur man får bort skiten? (Vi försökte idag bända bort den med kofot men de slutade med ett hål i väggen för de är gips hah) Tack på förhand!

Annons:
Lill-Kisse
2013-11-25 23:12
#1

Finns det inga skruvar på insidan?

[MyCassie]
2013-11-26 20:01
#2

Låter som att garderoben med andra ord är inbyggd i väggen och då hjälper inte kofot utan att slå ner hela väggen. Tigersåg och såga så nära väggen som möjligt, slipa jämnt, spackla över för att få en jämn yta med väggen och tapetsera/måla om.

Lill-Kisse
2013-11-27 00:00
#3

Man bänder inte loss hela garderober med kofot. Förekommer såvitt jag vet bara i konstiga TV-program, där de gör om hela hus och slår sönder inredningen med slägga.

Smartast brukar vara att ta bort en del i taget, förslagsvis framstycket först och sidostyckena sedan. Då kanske det finns ett fastspikat bakstycke också, vars spikar man inte kan se förrän sidostyckena är borttagna.

oh-la
2013-11-27 11:07
#4

#3, beror på vad det är för garderob :P jag och sambon renoverade upp en 50:tals lägenhet för några år sedan, och då var det bara att gå loss med slägga och kofot eftersom allt var platsbyggt.

TS, det kan sitta i tak elelr golv också. det lättaste om det verkligen sitter fast är nog som #3 säger och såga ner den i bitar. har man tur kan man då hitta vart den sitter fast och plocka bort det övriga bit för bit. kofot mot gipsvägg är dock inge bra idé som du märkt :P

beem
2013-11-27 12:49
#5

De som ägde huset före er borde ju vet något…kanske. Ring till dom.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Sofiasjostrom]
2013-11-28 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Såhär ser den ut :)

Annons:
[MyCassie]
2013-11-28 14:29
#7

#6 likadana har vi som är väggfasta och det är inte bara i väggen sådana sitter utan i golvet också vilket innebär att bakom och under finns varken tapet eller golvmatta så det måste man sätta nytt när man väl ryckt loss dem. Alla sådana garderober sitter olika, en del pluggade, andra limmade… Osv. Vill ni få bort den trots att ni lär få lägga om golv och tapetsera så börja med att såga den i bitar iom att det är gipsvägg bakom.

[Sofiasjostrom]
2013-11-28 14:50
#8

Ah då får jag göra de, tack för alla tips!:)

Lill-Kisse
2013-11-28 22:46
#9

Har du kontrollerat om garderoben är fastskruvad med några vinkeljärn i ovankant?

Upp till toppen
Annons: