Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 6970 ggr
Misarn
11/18/13, 12:30 AM

Att tänka på vid köp av tvättmaskin?

Vi ska köpa en tvättmaskin och undrar vad är det man ska tänka på? Finns det några grundsaker som man ska kika lite extra på?

Annons:
MagArne
11/18/13, 8:34 AM
#1

Återförsäljarna kommer säkert prata sig varma om hur bra borstfria motorer är. Jag tror dock det är skitsnack om man inte tänker köra fyra maskiner tvätt direkt efter varandra.

Hur ofta kommer du tvätta? Kommer du köra flera tvättar i följd?

Misarn
11/18/13, 10:53 AM
#2

Det är bara jag och sambon med våra hundar så jag antar att vi inte kommer tvätta så mycket men kanske 1-2ggr i veckan :-)

MagArne
11/18/13, 11:40 AM
#3

Då tror jag ni klarar er på i stort sett vad som.

Kan ju vara värt att jämföra garantitiderna. Men kanske skiljer mycket i pris då också? Kanske även fråga hur servicen utförs om maskinen går sönder?

VildaVittra
11/18/13, 11:53 AM
#4

Har du hund lär du ju behöva tömma filtret ett antal gånger, så kolla hur svårt det är att öppna den delen. Vissa sitter som berg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
11/18/13, 3:08 PM
#5

Kolla att den inte drar för mycket ström och att den är enkel att förstå sig på. Köp en med tillräcklig tvättkapacitet. Inte mindre än 6-7 kilo skulle jag säga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Halvdansken
11/18/13, 4:39 PM
#6

Ljudnivå, om den står så att ni hör den. Och energimärkning.
Ja - och så priset 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Misarn
11/18/13, 5:05 PM
#7

Tack för alla tips :-)

MagArne
11/18/13, 5:38 PM
#8

För 1-2 tvättar i veckan hade jag nog inte brytt mig så mycket om energiförbrukningen.

Halvdansken
11/18/13, 6:05 PM
#9

Det hade jag, 2 tvättar i veckan kan dra den hel del ström. Det är skillnad på en A++ och en D.
Vi tvättar 4-5 gånger per månad, men vi har precis köpt en ny och kollar absolut på energin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MagArne
11/18/13, 6:23 PM
#10

Energimärkningen är angiven hur mycket energi och vatten maskinen drar för 220 tvättar blandat mellan 60 och 40 grader.

En riktigt bra A+++ drar ca 130kWh per år och en A+ ca 200kWh per år. Vist det är ju nästan dubbelt så mycket men vad kostar 70kWh? dryga 70kr och om TS tvättar 1/3 av dessa 220 tvättar som det är beräknat på så är ju kostnaden försumbar. Känns som om mellanskillnaden mellan A+ och A+++ kan läggas på andra kriterier.

Rätta mig gärna om jag har fel men tycker det låter sjukt dyrt att köpa en stor 6-7 kilos A+++ maskin som är tyst när man ska tvätta 1-2 ggr per vecka och är två vuxna i ett hushåll. Har man flera barn är det ju en annan femma för då går ju maskinen dygnet runt.

Halvdansken
11/18/13, 8:11 PM
#11

#10. vad menar du med "sjukt dyrt"?

Vår 12 år gamla maskin gick sönder och vi ville ha en ny. Varför ska man köpa nån som är mer energislukande, eller tar mindre kilo tvätt bara för att vi är två i hushållet och inte tvättar mer än 1 gång i veckan?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SirKnasen]
11/18/13, 8:50 PM
#12

Ja det tar ju runda slängar 70 år att spara in en tusenlapp om man bara tvättar 1gång i veckan och tycker den där energisnålare tvättmaskinen som var tusen kronor dyrare var ett ekonomiskt köp.

Men men… miljön har väl ett pris det med. Men för 1000kr kan man kanske få lite bättre valuta för miljön än ett par 100 intjänade kWh.

Men står det mellan två lika dyra och i övrigt identiska maskiner så tar man ju självklart den energisnålaste.

MagArne
11/18/13, 8:57 PM
#13

#11 Alla har kanske inte råd att köpa den finaste maskinen? TS har ju inte sagt någon budget så vi vet ju inte vad hon avser att lägga på tvättmaskinen. Går ju alltid säga köp den dyraste så blir det bra.

Men ska man ha en 7 kilos A+++ med 5års garanti, borstlös motor och låg ljudnivå så kostar ju inte den 3500kr precis. Och för att hålla nere priset lite, vad kan vara lämpligt att välja bort och vad är lämpligt att satsa på?

Personligen hade jag nog inte brytt mig så mycket om energiförbrukningen om jag bara tvättade 1-2ggr i veckan och satsat mer på andra kriterier, kanske stor tvättvolym så stora täcket går in i maskinen? Sen är kriterierna rätt hårda på A+ maskiner med. Kyl och frys som går dygnet runt hade jag däremot satsat på extra låg energiförbrukning.

Annons:
Halvdansken
11/18/13, 10:43 PM
#14

Nä, den kostade 5700. So what? Och vadå dyraste? jag tycker inte det var så dyrt. Vem har sagt nåt om 3500? Den vi köpte tar 8 kilo (och torkar 7, det är en kombi med torktumlare). Och vi behöver inte tänka på om den kostar 1000 kr mer eller mindre. Om vi nu pratar om oss, och inte TS.

Att den är tyst är dock viktigt för oss, eftersom vårt grovkök ligger precis vid köket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Misarn
11/19/13, 12:02 AM
#15

Vi har tänkt oss en maxgräns på ca3500:- och det får man säkert ingen superbra tvättmaskin, är mest nöjd över att vi får våra kläder rena, mattor och dylikt kommer vi köra i tvättstugan. Men bekväma som vi är, tycker vi det vore skönt med en egen uppe i lägenheten att tvätta kläder och lakan i :-)

Halvdansken
11/19/13, 9:57 AM
#16

Om det är jag som missat att TS hade en maxgräns på 3500 så ber jag om ursäkt för mina (lite sura) kommentarer ovan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Misarn
11/19/13, 10:44 AM
#17

Ingen fara, alla tycker olika om hur mkt man vill lägga ut på en tvättmaskin :-)

[SonjaG]
11/21/13, 3:15 PM
#18

En som inte köpt tvättmaskin på massor av år, men snart är där.

Så en dum fråga: vad är borstlös?

Niklas
11/21/13, 3:16 PM
#19

Elmotorer kan ha så kallade borsta och de kan vara utan borskar. Borstlösa sägs hålla längre och tåla högre hastighet. I gengäld är de dyrare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: