Teknik & Media

Kemifråga

2013-10-20 14:09 #0 av: Kurina

Har för några år sedan sett en vätska i flaska hos en färghandlare som man kan använda för att få textil att stelna. Kan inte minnas vad det hette mer än "?vatten". Någon som vet vad jag menar. Mao man skulle kunna blöta upp ett par byxor i det och få dem att stå, tror jag :-)

Anmäl
2013-10-20 15:22 #1 av: [tk1971]

Hm... jag vet inget annat än stärkelse som funkar så. "Potatisvatten"? Glad

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2013-10-20 15:50 #2 av: Kurina

Tyvärr, "potatisvatten" är inte rätt svar Cool

Anmäl
2013-10-21 10:13 #3 av: Niklas

Du borde kunna blanda socker och vatten och få den effekten om du blöter ett par byxor.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2013-10-21 13:47 #4 av: mariatingsund

kan det varit spray? http://www.herdins.com/ovrig-textilvard/starkning__31

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2013-10-22 16:32 #5 av: Kurina

Nu har jag hittat det! Heter "Vattenglas"?! Hmm, ska läsa på lite mer... Natriumsilikat, starkt alkaliskt. 

Anmäl
2013-10-22 16:52 #6 av: beem

Åhh jag tänkte skriva vattenglas direkt då du frågat men det kändes inte som det var rätt. Jag visste inte att man kan använda de på textil däremot om man vill torka kvistar för att de ska hålla sig fina.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-11-03 11:01 #7 av: Kurina

#6 Det var expediten i färgbutiken som sa att man kunde använda det på textil. Det var därför det fastnade i minnet. Men har inte hunnit testa än om det fungerar så. Hur gör du med kvistarna beem?

Anmäl
2013-11-03 13:48 #8 av: beem

Jag har läst om vattenglas på Odla.nu men den länk som fanns fungerar inte. Jag tror det ska blandas med vatten.

Jag hittade detta:'http://svenska.yle.fi/artikel/2002/09/05/glycerolbehandlad-ronn

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.