Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 17564 ggr
MagArne
9/22/13, 11:03 AM

Bo i hus utan el och vatten

Jag är duktigt less på min hyresrätt och vill köpa hus så fort som möjligt. Men det enda jag har råd med i Norrköpingstrakterna inom ett år är typ torp och sommarstugor.

Vist, jag gillar utmaningar om det kan leda till billigt och fridfullt boende. Men är det att ta sig vatten över huvudet att ge sig på ett projekt som kanske saknar vatten, avlopp och el?

Jag jobbar heltid och har en liten grabb på 3år boendes hos mig varannan vecka så det finns ju inte oändligt med tid över.
Dock tjänar jag skapligt så jag behöver ju inte leva i misär för att få det att gå runt. Men jag fixar inte att lägga undan 10k i månaden för att få råd med något toppmodernt inom ett år.

Ja så småningom om ska ju huset moderniseras en aning och jag ser mig själv som hyfsad händig och uppfinningsrik. Har ni andra erfarenhet av spartanskt boende och vill dela med er? Eller tycker ni att jag är helt knasig? varför? 😉

Annons:
Halvdansken
9/22/13, 2:37 PM
#1

"Men är det att ta sig vatten över huvudet att ge sig på ett projekt som kanske saknar vatten, avlopp och el?"

Enkelt svar - ja.

Hur ska du  kunna sköta din hygien? Toalett, hur fungerar det? Eller att tvätta? Laga mat? Kyl? Att leva utan TV kan man väl klara men vad med ljus, värme?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
9/22/13, 2:43 PM
#2

Vi hade ett gammalt torp som sommarstuga och vi tillbringade alla helger plus jul påsk och sommaren där i många år.

Då hade vi utedass men vi hade el och sommarvatten.

Jag personligen skulle tycka att det skulle vara svårt utan el. Visserligen kan man värma med att elda men det är mycket som är beroende av el.

Vatten är också en nödvändighet så du måste väl ändå ha en brunn. Då kan man lätt dra in sommarvatten men vintrarna är dryga i Sverige.

Avlopp är också en annan knivig fråga. Man får ju inte tömma ut vad som helst i naturen utan att ha en stenkista eller kammare, vad jag vet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linnea
9/22/13, 2:43 PM
#3

Ljus och värme spelar ingen större roll för mig om det finns kamin och stearinljus :). Har du brunn så behöver vattnet inte komma in av sig själv. Det är värre med tvätt tex. I en sommarstuga bör det ändå finnas möjlighet att bada eller duscha, tror inte man åker hem till stan för att tvätta sig. Annars fixar du en bastu med vattentank på kaminen och tvättar dig i varma bastun, så gör vi på stugan. Som för övrigt saknar rinnande vatten, el och avlopp…Utedass jajamän!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagArne
9/22/13, 3:19 PM
#4

Saknas el löser jag det med solpaneler och ett bensin/dieselverk. Dock blir det ju till att hushålla med elen även om man har tillgång till det.

Vatten är väl det största orosmomentet. Saknas det helt är tanken att gräva eller borra efter vatten men det kanske jag inte görs omgående då det är ganska kostsamt. Dusch/bad går ju alltid lösa med dunkar och pumpar. Men får passa på att duscha på gymmet och jobbet. Bastu som nämndes är ju något som står på önskelistan. Går kanske att byggas som kombinerad bastu, dusch och tvättstuga.
Avlopp är ju också ett en svår nöt att knäcka då jag tror att det minst krävs en trekammarbrunn med markfiltrering. Dock vet jag inte om man kan lura systemet lite och skriva sig på en annan adress och säga att huset är en sommarstuga och skicka ut gråvatten ofiltrerat tills man sparat ihop pengar till ett godkänt avlopp.

Toa får bli en mulltoa för på vintern vill jag inte bli kall om rumpan på ett utedass :-)

Kylskåp tror jag ett A+++ klassat 230 volts som drivs av solpaneler, 12 eller 24v battrisystem och 230v omvandlare blir mest effektivt och prisvärt. 12v och gasoldriva kylskåp tycks vara svindyra och inte speciellt energisnåla. Mat lagas på gasol samt eventuell vedspis.

Uppvärmning blir förmodligen med vedspis samt en gasolvärmare i backup.

Tvätta görs för hand eller med en tvättmaskin kopplad till elverket. Vad jag läst mig till tycks en tvättmaskin förbruka ca 50l vatten. Så två 25l dunkar på en hylla ovanpå borde ju lösa det om det inte går att pumpa från en brunn.

TV klarar jag mig alldeles utmärkt utan. Har inte haft TV på över ett år och inget jag saknar. Jag har en projektor och en hög med BlueRay-filmer. Dator och internet är ett måste också men det är ju inga problem med ett 3G modem.

Så, ja det mesta går ju att lösa men det är ju omständligt.
Sen har jag inte speciellt höga krav även fast jag bor centralt och bekvämt idag. Känner mig mest bara instängd och ostimulerad i dagsläget.

VildaVittra
9/22/13, 3:34 PM
#5

Jag bor spartanskt utan vatten, men har dock el.

Din lösning med vattnet till tvättmaskinen fungerar inte, för du skulle behöva ha en vattenpelare på 10 meter, annars tar inte maskinen in vattnet.

Jag har istället gjort så att jag köpte en toppmatad maskin, då stänger man av elen varje gång maskinen vill ha vatten och öppnar luckan och häller i manuellt. Jag har min stående i köket. (90 tvätt 60 liter, 60 tvätt 60 liter, 40 tvätt 45 liter).

Jag skulle rekommendera dig att bo relativt nära vatten (brunn, sjö, vattendrag, granne) för det är inte skoj att släpa vatten långt. Här finns en handgrävd brunn. Finns det sommarvatten, så är det smart att köpa ett par farmartankar och fylla dom innan vattnet stängs av för säsongen.

Tänk på att höst/vår/vinter så behöver man inget kylskåp, lägg hellre dom pengarna på att köpa ett hus med brunn.

Duscha gör jag utomhus året om, med en 5 liters dunk med varmvatten. Bara man står vindskyddat så är det inte så farligt, pojken kan du ju bara i en balja framför vedspisen.

Vill du inte ha utedass, så finns det ju relativt billiga mulltoaletter, såg en som hade stoppat in en sådan i en garderob som snabb lösning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
9/22/13, 8:57 PM
#6

Solpaneler är inte så effektiva att de kan driva allt det där, och dessutom är kostnaden för att sätta upp dem ganska stora. Det är heller inte mycket sol på vintern. Hur stort anlägg kan du få plats med?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
MagArne
9/22/13, 10:42 PM
#7

Ja, det är väl inga problem med utrymmet att klä hela taket med 20 kvadrat solpaneler.

Här finns lite beräkningsformler så jag får väl räkna lite på hur mycket jag kan tänkas behöva.
http://www.solpaneler.nu/?q=node/4

Vet inte riktigt vad man ska satsa på i storlek.
Säg att jag kör på 500w solpaneler så kommer det ger ca 220Ah/dygn som bäst på sommaren och ca 28Ah/dygn de mörkaste månaderna.
220Ah/dygn kommer man långt på men 28Ah är ju som sagt inte mycket att hurra för. Ska man komma upp i 220Ah behöver man ju köra elverket i 8 timmar med en 25A laddare. Ett litet bensinverk drar ca 1liter/timme.

Tanken är heller inte att solpaneler ska orka förse hela huset med el året runt utan de mörkaste månaderna få ett bensin/dieselverk köras några timmar per dygn för att ladda batterierna samt när man kör effektkrävande maskiner så som, dammsugare, tvättmaskin och borrmaskin m.m

Men motbevisa mig gärna med uträkningar. Jag gillar fysik så allt går att bevisa med lite mattematik 🙂

Halvdansken
9/23/13, 12:24 AM
#8

Vad är kostnaden för att sätta upp dem? Har du kollat det? Och hur mycket el ger 20 kvm?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
9/23/13, 12:26 AM
#9

Jag vill inte vara jättetråkig, så prova gärna, men jag skulle gissa att du är väldigt trött på det efter första vintern. I synnerhet med en 3-åring.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MagArne
9/23/13, 7:40 AM
#10

#8 Ca 170kWh/m2 och år
Så runt 3400kWh ger 20m2
Vet inte riktigt vad en anläggning på 20m2 kan tänkas kosta, 50.000kr kanske +arbete.

Fast en sådan stor anläggning kräver ju en elektriker. Iof krävs det elektriker på mindre anläggningar också där 200VA överskrids. Fast då kan man kanske göra det mesta själv och be en elektriker kontrollera och godkänna.

#9 Vad tror du är tröttsamt? Kan du komma med något konkret så jag inte bara sitter i min bubbla och inbillar mig att det är genomförbart.

[Rödluvan]
9/23/13, 9:03 AM
#11

Eller så köper du ett äldre, välbyggt torp, och lever som man gjorde förr i tiden.

Det finns säkert tvätttunnor som går att köpa än, som man eldar i så vattnet blir varmt för att tvätta i.

VildaVittra
9/23/13, 9:24 AM
#12

#10 Självklart så är det genomförbart. Första vintern kan vara tuff, men så uppskattar man årstiderna så mycket mer.

Man lär sig massor de första åren, som att ha flera uppsättningar sängkläder, då det inte är kul att försöka torka tvätt inomhus vintertid utan torktumlare. Att jeans och stickade bomullströjor inte är bra vinterkläder osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MagArne
9/23/13, 9:46 AM
#13

#11 Leva 1800-tals liv till fullo skulle jag aldrig klara ensam med heltidsjobb i stan. Men mycket av det gamla levnadssättet är säkert en stor fördel att tillämpa om man bor med begränsade energitillgångar.

Jag är fortfarande bara i planeringsstadiet och försöker samla på mig så mycket information som möjligt. Mycket troligt kanske jag bor kvar i lägenheten första vintern medens jag renoverar och rustar huset.

Hittar jag hus med el och vatten till rätt pris så är ju det klockrent.

Annons:
Halvdansken
9/23/13, 10:28 AM
#14

Det kan vara charmigt på sommaren att kånka vatten och elda i vedspis, men i snöstorm, i mörker långt bort där plogen inte kommer (skulle jag tro?) är det inte jättekul.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Rödluvan]
9/23/13, 10:46 AM
#15

Nej, det är inte dödskul att hämta vatten och gå på utedass i kylan, men det går.

Niklas
9/23/13, 12:07 PM
#16

Tänk på att kontrollera vad som krävs för att få ha barn permanentboende i ett hus. Måste de till exempel ha el och rinnande varmvatten? Det är bäst att ta reda på det i förväg så att det inte blir bråk senare. Socialförvaltningen i kommunen det gäller borde kunna svara på det. Är det något sånt här du tänker dig, eller ännu enklare? Där finns både el och vatten vid husknuten för under 500.000 kronor. http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-vikbolandet-varby-norrkopings-kommun-varby-2-5250934 Tjänar du "skapligt" och minimerar alla onödiga kostnader borde du kunna få rätt mycket till underhåll och renovering.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
9/23/13, 2:34 PM
#17

#16 Ja, mycket riktigt är det något liknande boende jag hade tänkt mig. Även prislappen på ca 500.000 är också vad jag hade tänkt att gå på. Jag vill få så modernt som möjligt så det är inte så att jag aktivt letar hus utan el och vatten. Tvärt om.

Synd att man inte bor i mellersta Norrland där man får en fin fin tegelvilla med tvåbilsgarage för 300.000kr

Niklas
9/23/13, 4:17 PM
#18

Då ser det ut som om du ändå har en del att välja mellan i Norrköpingstrakten. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Forest]
10/4/13, 8:46 PM
#19

Jag hade rek att du kollar efter lägenhet tills du har råd med ett lite dyrare hus som har el och avlopp/vatten.

MagArne
10/4/13, 9:46 PM
#20

#19 Vad är det för lägenhet jag ska kolla efter? Jag bor ju redan i en lägenhet som jag inte trivs i.

Annons:
[Forest]
10/4/13, 11:30 PM
#21

20,  det bör väl finnas fler lägenheter och som har annan hyresvärd. Att köpa sommarbostad för att bo i som åretruntboende tycker jag låter mindre billigt att rusta upp till åretruntboende. Min syster håller just nu på med sin sommarstuga som har el och rinnande vatten men inte avlopp eller trekammarbrunn så det är lite som kostar att ställa det boendet till åretruntboende sen prata hon visst om att isoleringen är lite att fundera på med då det är äldre hus. Ska man bo billigt så gäller det att spara energi på rätt saker, bra isolerat hus håller värmen väl.

MagArne
10/4/13, 11:49 PM
#22

#21 Du bor inte i Norrköping va? Här finns inte mycket kul att välja på om man inte stått i kö i minst 10 år. Sen är inte lägenhet min grej. Hamnade här då jag separerade och fick sälja radhuset. Nä det är inte gratis att rusta upp en kåk. Och det är inte gratis att betala ränta och amortering heller på en kåk som är 3 ggr så dyr för att få alla bekvämligheter direkt. Frågan är vad man gör? Chansar på ett torp och renoverar med tiden eller sitter i lägenheten och rullar tummarna i 6 år tills man har råd med fina huset direkt?

Maria
10/5/13, 7:59 AM
#23

#22 Du har ju alla möjligheter att byta lägenhet. 10 års kö kan jag tänka mig gäller när man inget kontrakt har.

Det är nog ganska svårt att få lägenhet över hela landet verkar det som men du har ju redan en och då har man ett bättre utgångsläge.

Finns det inte någon möjlighet att hyra någon liten stuga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
10/5/13, 1:06 PM
#24

22, Har du kollat blocket där fanns det en del som är till uthyres? är du redo på åka några km?

MagArne
10/5/13, 1:13 PM
#25

#23 Jo vist kan jag väl byta lägenhet men vad tjänar jag på det? Det är ju fortfarande en lägenhet?

Vatten på tomten håller jag med om är snudd på ett måste så det hamnar ju på kravlistan. Nätansluten el ser jag inte som ett måste men helt klart en fördel så även det hamnar högt på kravlistan.

Jag har ingen panik och ska köpa hus imorgon men det är en liten dröm att ha något helt eget att pyssla om. Kunna odla lite, parkera utanför dörren och grabben kan gå ut och leka när han vill. Det är ingen villa i tätt villaområde jag är ute efter utan något mer lantligt med lite längre till grannar. 🙂

MagArne
10/5/13, 1:15 PM
#26

#24 Vist kan jag åka några km. Fast max 40km till Norrköpings centrum till att börja med. Har du någon länk till ett objekt så jag ser vad du tänker på 🙂

[Forest]
10/5/13, 1:18 PM
#27

26 http://www.blocket.se/bostad/uthyres/ostergotland?q=Norrk%F6ping&ps=&pe=&ss=&se=&ros=&roe=&mre=&is=1&l=0&md=th

Sen är det bra om du kollar upp vad socialstyrelsen anser är standard för jag vet att dom kan sätta käppar i hjulet om man har barn boende hos sig. Tänkte det 16 tog upp :=)

Annons:
MagArne
10/5/13, 1:28 PM
#28

#27 Hmm, finns det någon kravlista från socialstyrelsen tro? Har sökt lite men inte hittat någon och det skulle vara kul att se vad de anser är ett godkänt boende 🙂

Något speciellt hus du tänker på på listan?

[Forest]
10/5/13, 1:41 PM
#29

28 kolla vad dom säger socialstyrelsen säger vad som krävs, jag antar att du ska ha rinnande vatten varmt och kallt.  En dusch och toalett. Men kolla vad dom säger eftersom jag inte vet vad som krävs. 

Nej det var inget speciellt hus jag tänkte på det finns fler ställen än blocket man kan spana lite på när det gäller hyra hus med. Vi har hyrt våra 2 hus genom enkelt höra oss fram bland bönderna :)

MagArne
10/5/13, 1:53 PM
#30

Hehe, ja bo utan bad/dusch och toalett vill inte jag heller göra så de borde inte ha mycket att klaga på 🙂

Hyra är ju ett alternativ men får se till sommaren hur långt man kommit i sparandet. Vill ju helst styra och ställa som jag vill med huset och investera åt mig själv.

Jag får gifta mig rik 😃

mariatingsund
10/13/13, 6:41 PM
#31

Klart man kan leva utan alla moderniteter, fast det är bra om man är två, för att hjälpas åt i krissituationer. Om din 3-åriga son är med dig och han får magproblem mitt i -30 graders vinter och ni sitter och väntar ut varandra på en utedass - också i - 30 grader … Nåja, ska inte måla fan på väggen.

Om du är less på din hyresvärd, varför inte bara byta bostad till en likvärdig? Till en hyresvärd som du kommer bra överens med. Kanske med en liten plätt till där ni kan mysa med sonen, istället för att hela tiden känna dig stressad för att inte kunna ge de grundläggande behoven till varken dig själv eller din son.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MagArne
10/13/13, 9:37 PM
#32

#31 Tanken med ett torp utan el, vatten och avlopp var för att komma över det ruskigt billigt och sedan skaffa dessa moderniteter. Men hus utan el och minst vatten på tomten blir det inte då det innebär för mycket arbete att få fram och klart omständligt i åretruntboende.

Sitta på utedass i -30 grader kommer jag troligen inte göra men nyfiken som jag är vill jag ju gärna höra hur folk har löst det för att veta vad som bör prioriteras.

Men jag har läst på lite och ett BDT (bad disk tvätt) -avlopp tycks inte vara speciellt svårt eller dyrt att bygga själv om man skulle få påbackning på avlopp. Toa är nog förbränningstoa det mest bekväma att hantera men tyvärr dyrt. Fast det är det nog värt att bara kunna skicka ut askan i närmsta buske. Dusch borde gå att lösas med en bra duschkabin och en varmvattenberedare.

Jag är inte less på min hyresvärd, det är lägenhet i sig som inte tilltalar mig. Jag vill bygga och renovera och ge mig ett naturnära, billigt framtida boende.

Då jag inte bor i mellersta Norrland där man får en tegelvilla för 175.000kr och inte har lust att ge 1.750.000kr för motsvarande hus i Norrköpingstrakten kan ett torp vara ett intressant projekt. Dryga 400.000kr i bolån och kanske 100.000kr blankolån till renovering och ev lite av kontantinsatsen beroende på hur mycket jag hinner spara ihop själv. Då jag inte kommer kakla ett 70kvm badhus i källaren som många andra tycks anse som standard nu för tiden kan jag nog åstadkomma ganska mycket för väldigt lite pengar. Mycket kan jag göra själv då tummen sitter där den ska på handen och många hantverkare finns i bekantskapen att rådfråga.

Maria
10/13/13, 9:42 PM
#33

#32 Vad menar du med påbackning på avlopp?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MagArne
10/13/13, 9:55 PM
#34

#33 Kommunen kontrollerar fastigheter med enskilt avlopp eller inget avlopp alls att de uppfyller gällande miljökrav. Så man kan få ett åläggande att göra om sitt avlopp om det inte håller måttet. Inget jag är rädd för men kan ju avskräcka andra husspekulanter ;-)

Ska man ha vattentoalett krävs det en ganska avancerad avloppsanläggning med en infiltrationsbädd av grus/sand som renar bort fosfaterna från avföringen. Dyrt och omständligt då det kvävs provgrävningar med traktorgrävare och en lastbil med grus.

En BDT-anläggning kan man nog gräva för hand på en helg och man kan frakta hem den med släpkärra. Typ denna
http://www.avloppscenter.se/infiltrationer-markbaddar/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/uponor-bdt-easy-gravattenfilter

Men då är det mulltoa och liknande som gäller.

Annons:
Maria
10/13/13, 10:01 PM
#35

#34 Aha, då förstår jag vad du menar.

Är du säker på att gråvattenfilter som du länkar till gäller för permanentbostad?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MagArne
10/13/13, 10:08 PM
#36

#35  Nja, riktigt så långt har jag inte kommit i mina efterforskningar men borde vara lätt att kringgå. Går ju alltid göra en fuling att skriva sig hos föräldrar och påstå att det är ett fritidshus.

Filtret jag länkat till går att utrusta med värmeslinga och extra isolering så det inte fryser på vintern. Finns säkert fler modeller att välja på men denna är tydligen godkänd av Norrköpings kommun.

VildaVittra
10/13/13, 10:25 PM
#37

#35 Man får till och med rena bostadens gråvatten med växter. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4554646

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MagArne
10/13/13, 10:39 PM
#38

Hehe, ja denna sida sprang jag på i mitt gråvattenstuderande förra veckan. Klart kul projekt han har fått till :-) Det kommer bli mycket läsa och forska för min del så jag vet vad jag ger mig in på. Men jag tycker det är både roligt och intressant.

VildaVittra
10/13/13, 10:40 PM
#39

#38 Har du sett studien om hans avlopp?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MagArne
10/14/13, 8:26 AM
#40

Allt har jag inte läst men en del. Tufft att det fungerar men är nog inget jag tänker försöka att ge mig på själv och få godkänt. Känns som ett evighetsprojekt men kommuner och myndigheter inblandade.

Jag vill ha något som innebär så lite arbete som möjligt samt relativt låg driftkostnad.

Ensamfaren
10/15/13, 8:23 PM
#41

Kul idé. Att gå back to basic, så att säga. Jag skulle kunna tänka mig att göra samma sak. Sälja dyra villan på gräddhyllan och leva i skogen, nära naturen och sedan resa upp pengarna.

Men inte med ett litet barn i bilden. Strunt i vad soc säger. Vad säger 3-åringens mamma?

Mitt företag: www.bytatak.nu

Annons:
MagArne
10/15/13, 10:13 PM
#42

#41 Ja, hon tycker jag är dum i huvudet som vill bo i ett gammalt torp på landet. Men och andra sidan förstår hon mig med då hon är väl medveten om att det är ett sådant boende jag alltid velat ha.

Men förstår inte vad skillnaden skulle vara mot en villa? Och varför jag inte skulle kunna ha barn i huset? Visst jag kommer inte ha fjärrvärme eller helkaklat badrum med golvvärme men väl rinnande kallt och varmt vatten, toa och dusch inomhus.

Halvdansken
10/15/13, 11:02 PM
#43

#42. Du verkar ha uppgraderat dig en del. I ditt första inlägg var det utan "vatten, avlopp och el".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MagArne
10/16/13, 1:19 AM
#44

Jo, har insett det ju mer jag läser på. Eller kommer iaf utrusta huset med det vart efter inom inte allt för lång period. Allt blir så mycket smidigare om man har det :-)

mariatingsund
10/17/13, 11:52 AM
#45

det tyckte jag var jättemysigt, litet men med  tiden kanske man kan bygga till något ifall det behövs mer plats. http://www.blocket.se/ostergotland/Simonstorp_Klinta_2__Norrkoping_48834171.htm?ca=14&w=1

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
10/17/13, 12:05 PM
#46

#45: Det såg riktigt trevligt ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
10/17/13, 12:59 PM
#47

#45 Fint hus :-)
Även detta är rätt typ av hus jag kan tänka mig
http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-lantligt-sjonara-nykopings-kommun-hagersta-2-5668457

Niklas
10/17/13, 1:34 PM
#48

Härlig utsikt och stor tomt. Jag har lite svårt för proportionerna på själva huset. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Mantissa
10/18/13, 10:23 PM
#49

Jag läste för inte så länge sen en tråd på alternativ.nu om en kvinna som bodde utan morderniteter med små barn. Soc hälsade på då de var tveksamma, men hon fick godkänt. Rent vatten är en mänsklig rättighet i Sverige, inte rinnande. En vän till mig lever med endast utedass, inga barn dock. Men skulle ungen få magsjuka när det är -30 som nån skrev så finns ju pottor.
I alla fall så tycker jag det låter skitkul, kör på det. Men jag hade i dina skor valt att satsa på et hus med färdig brunn i alla fall. Dels kan grävning av brunn bli ganska dyrt, sedan är det ingen garanti för att vattnet du får upp är av bra drikskvalitet. Sånt kan kosta massor att åtgärda.
Fortsätt söka mer information, det finns massor av tips därute på nätet. Batteribank är ett bra alternativ till elnätet. Den kan du ladda med sol, vind och/eller bilen till exempel

Farwuq
8/7/16, 7:36 PM
#50

Hur gick det sedan?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MagArne
8/8/16, 7:25 AM
#51

#50 Jag är idag husägare men det har både el, vatten och avlopp. Det ligger ute på landet precis där jag vill bo.

Farwuq
8/8/16, 1:36 PM
#52

👍

Låter bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
8/8/16, 1:38 PM
#53

Vet du något om det skulle vara rimligt att sätta solfångare och ett 12 volt system i en kolonistuga?
Men kan då möjligen ha en växelriktare - 12 v DC till 230 v AC - för en del elverktyg.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MagArne
8/9/16, 9:33 AM
#54

Borde gå utmärkt. Du får kolla noga i förväg vad du ska driva för verktyg så att omvandlaren klarar belastningen.

Farwuq
8/9/16, 2:15 PM
#55

OK

👍

Vad kan tänkas behövas för storlek på solpanelen, 1m²?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
MagArne
8/9/16, 3:27 PM
#56

Beror ju på hur mycket du tänker vara i kolonistugan och vad du ska belasta batteriet med? Bor du i stugan eller är du bara där några timmar per vecka?

Ska du driva kylskåp/kylbox dygnet runt?
Vilka 230v verktyg ska du driva och hur länge?

Du måste specificera dig noga för en solcellsanläggning måste man räkna fram hur stor den behöver vara för att orka ladda batteriet.

Farwuq
8/9/16, 4:48 PM
#57

Nä, bara några timmar då och då, några övernattningar per månad.
Stugan ligger bara 1km bort och är egentligen min frus sysselsättning på det varma halvåret.
Jag funderar bara på att kunna ha "normal" belysning, koka en kopp te, eller så.
De 230v AC ska bara sporadiskt nyttjas av några elverktyg, som en kantklippare till gräsmattan. Jag har en riktig motorgräsklippare för ytorna.
Kylskåp är nog lite överkurs, det lär visserligen finnas små som är avsedda för skåpbilar och husvagnar, de lär gå på 12v DC. men det är väldigt sällan de skulle behövas på allvar.
Möjligheten är ju att det skulle bli fler övernattningar om det fanns lite grejor som kylskåp, vattenkokare m.m.. men har man bara 1km hem så känns de inte som särskilt nödvändigt.
Som det är nu så har jag en liten solfångare på kanske 1dm² i söderfönstret. Den driver en liten lampa sedan flera år, men lite mer skulle jag nog önska.
Det finns kanske mindre fångare, med bara ett fåtal dm² yta, som skulle räcka för en lampa i taket och en sänglampa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MagArne
8/9/16, 9:13 PM
#58

Trot ni skulle komma långt med bara ett fritids-/bilbatteri och en ctek laddare. Batteriet tar ni hem någon gång ibland och laddar. Kaffe och vatten kokar ni lämpligast på ett friluftskök/gasolkök Kantklipparen kanske kan ersättas av en batteridriven där batteriet laddas hemma?

Farwuq
8/10/16, 8:08 PM
#59

Så fungerar det nästan nu.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Taggeman
8/11/16, 10:42 AM
#60

Som kylskåp räcker det med en bra frigolitlåda som man kan göra skälv i lämplig storlek. Sen har man med sig några stora petflaskor fyllda ( får inte va fyllda ända upp, ska va luft kvar så isen kan expandera) med fryst vatten som får va kylklampar. Det kommer att kyla maten i flera dar. Och man har kallt vatten att dricka vartefter dom tinar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Farwuq
8/11/16, 11:26 AM
#61

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Niklas
8/11/16, 7:09 PM
#62

#60: I stället för vatten kan man frysa mjölk eller juice och ta med sig om man inte ändå behöver vattnet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Taggeman
8/11/16, 7:14 PM
#63

#62 Jo det går ju bra men mjölk får en konstig sötaktig smak om den har varit fryst men till matlagning är det ok.
http://frysa.in/mjolk/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mariatingsund
8/11/16, 10:37 PM
#64

Vad bra MagArne, jag är glad för din skull! Lycka till i fortsättningen också 🙂

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MagArne
8/12/16, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64 Tack. Jag hittade en sambo och medfinansiär så vi kunde köpa ett hus med lite högre standard. Men det är lite spartansk med 100år gammalt hus med vedeldad kökspanna så man får ju jobba lite. Men det är så vi vill ha det. Lugnt och skönt på landet och det finns möjlighet att odla till husbehov och hålla mindre djur om tid och ork finnes.

Sen är ju utsikten inte helt fel.

Niklas
8/12/16, 1:36 PM
#66

#65: Det ser härligt ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
8/12/16, 2:12 PM
#67

Åh vilken fin utsikt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
8/12/16, 4:24 PM
#68

Vad skönt när människor hittar rätt i livet :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Farwuq
8/12/16, 5:52 PM
#69

👍

Där kan du göra allehanda experiment med el och vatten.
Sätt upp ett 12volt DC system för att spara lite på den där "köpe-strömmen".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
MagArne
8/13/16, 8:28 AM
#70

Tror inte jag tjänar så mycket på ett 12v system då det inte orkar driva de stora energislukarna så som varmvattenberedare, kyl/frys, tvättmaskin, elpatron m.m Men nyfiken som jag är så gillar jag ju att experimentera. Hittills har jag monterat en kontaktor och Belkin Wemo-switch på elpatronen till vattenburna värmen. Så om jag är bortrest och inte kan elda i kökspannan kan jag slå på elpatronen med mobiltelefonen. Den kan även slås av och på automatiskt vid inställd inomhustemperatur. Tror jag tjänar en hel på det för att bara köra när det verkligen behövs. Vattnet är från en egen brunn och sommartid har vi även sommarvatten från ån till bevattning.

Upp till toppen
Annons: