Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 13083 ggr
AusaBausa
2013-06-24 17:28

Dålig lukt i diskmaskin!?!

Har en diskmaskin som nu är 14 år gammal..

Har aldrig haft ngr problem med den men nu sen ett tag tillbaka så stinker det ifrån den när vi tvättar med den…luktar fisk om den…riktigt äckligt!!

har försökt med ättika, olika medel som finns i affärerna.. men inget hjälper!

Ngn som varit med om samma sak?

Haft den ute o där är inget bakom…

Ska ju fasen inte behöva köpa ny maskin för detta???

Annons:
Halvdansken
2013-06-24 23:02
#1

Har du gjort rent filterna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AusaBausa
2013-06-26 21:13
#2

Japp :-)

Halvdansken
2013-06-26 21:39
#3

Nånting i slangarna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lilla Stjärna
2013-07-03 07:33
#4

Jag använder endast Weba Special diskmedel numera. Man behöver aldrig köpa diskmaskinsrengöring så länge man använder detta och har man hårt vatten behöver man inte salt! Rekommenderas varmt 👍!!! Ett tips bara……

http://www.weba.se/WEBA_MASKINDISK.html

AusaBausa
2013-07-03 20:08
#5

#3 kan det verkligen fastna ngt i slangarna ? Borde ju rinna ut när maskinen töms… Men är inte säker…nu har det inte luktat på ett tag igen… Märkligt är det…

Halvdansken
2013-07-04 09:59
#6

Kan ju vara att nånting satt sig fast, men som spolats bort senare. Svårt såntdär, att lokalisera lukt. Hoppas du blivit av med det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Torreador
2013-07-04 13:42
#7

Det kan inte varit en död mus som legat under golvet eller bakom diskbänken eller så? Det luktar ju vidrigt…. 

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

AusaBausa
2013-07-12 20:38
#8

Inte försvunnit.. Kommer enbart vid ett visst läge in i diskningsprogrammet… En mus luktar ju apa hela tiden o sen försvinner det… Mkt märkligt…

Torreador
2013-07-12 21:53
#9

Hm, skumt! Hoppas du kommer på vad det är, det måste vara sjukt irriterande att inte hitta vad det är.

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

annia1
2013-07-13 04:59
#10

Jag har själv inga förslag, men sökte på nätet och på den här länken finns det några förslag. 

Såg på nåt annat ställe nån som fick lukt om den inte diskade varje dag. Likaså att man fick lukt om man hade luckan stängd.

.

Halvdansken
2013-07-13 12:54
#11

Kan det vara vattenlåset?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
2013-07-13 15:31
#12

Kom på en sak. AusaBausa du skriver i #8 att det kommer vid ett ställe i diskningsprogrammet. Vilket ställe då. 

Mina föräldrar hade en diskmaskin och i den fanns två fack. Ett för diskmedel och ett för sköljmedel. Jag antar att din diskmaskin har mer än ett fack. Så kika i de olika facken så att dom är som ska. Kanske finns vatten där det inte ska vara nåt och som då blivit dåligt och avger lukt eller kanske hamnat matrester i det. Även om alla fack ser ok ut så försöka göra extra rent i dom om det går.

.

AusaBausa
2013-07-15 14:58
#13

får kolla vatetnlås mm igen..

alt är ju att det sitter en propp i utgående vatten som det fastnar matrester i..

Facken är helt ok..

Dock så igår när jag var iväg (mannen o barnen var hemma) så hade han satt igång maskinen o efter ett tag så luktade det bränt i huset sa yngsta sonen, är det ngn som släkt ett ljus här!?! Naej sa mannen… då kollade de maskinen o det rök ur den!!!

Sen nrä vi kollade på eluttaget som är kopplat till maskinen var det en bränd rand över kontakten!!!! 

Det måste ju ha med varandra att göra..lukten innan eller?

Fasen om vi inte varit hemma…vad kunde hänt då…vi är rätt slarviga med o sätta igång maskiner när vi åker iväg…får nog sluta med det ;-)

Annons:
annia1
2013-07-15 19:14
#14

Så det blir en ny maskin i alla fall.

När det gäller elfelet som blev om det haft med lukten att göra, nu är inte jag elektriker så kan inte säga säkert. Men skulle säga både ja och nej.

Det kan varit ett elfel nånstans i maskinen som tex programverket, pumpen eller elslingor (om det finns såna) som gjort att maskinen inte kunnat köra ett program som det ska. 

Men just det som uppstod skulle jag mer koppla till att ni dragit ut maskin för att kolla bakom. Visst nu är kablar gjorda i ett matrial så dom kan bli gamla. Men allt gummi och/eller plast blir skörare när det blir äldre. Så ändring på sladden kan gjort att den blev lite skadad och därmed inte klarade den belastning som blev vid ett fel i maskinen.

Nu kanske ni redan tänkt på detta att ni bör nu ta hem en elektriker som får titta på eluttaget som sitter i väggen så att kablarna däri inte blev skadade innan ni använder det uttaget igen. För som jag fattar det du skriver så är det på uttaget i väggen eller direkt anslutning till det ni fått brandranden. Och den kollen måste (vad jag vet) en behörig elektriker göra.

.

Winta
2013-07-30 22:03
#15

Kom på om ni har filter i tvättmaskinen som behövs rensas. Ibörjan förstod jag inte varför kläder luktar illa och upptäckte svaret var filter och sen blev det bra. Jag hade en tvättmaskin som har en liten lucka därnere som jag brukar öppna o rensa ibland. Om ni ej har sånt så kan vara slangen som behövs rensas kanske?

Halvdansken
2013-07-31 00:00
#16

Det gällde en diskmaskin, problemet är ju löst nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Winta
2013-07-31 16:37
#17

Oj ledsen, jag läste fel. :) Men skönt det löste sig!

AusaBausa
2013-08-08 16:06
#18

näpp ingen lukt sen elfelet uppdagades.. fortfarande evigt tacksam att vi var hemma.. :-D

Upp till toppen
Annons: