Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 45239 ggr
Sophey
2013-01-05 13:29

Bli av med pälsängrar?

Hur blir man av med pälsängrar egentligen? De är inte i någon Anticimex mängd men jag har hört att det bor sanna kryp i garderoberna i lägenheten jag ska flytta in i.

Medarbetare på matlust

  • Redigerat 2022-05-03 09:17 av Niklas
Annons:
Maria
2013-01-05 13:32
#1

Enligt min erfrenhet så är de svåra att få bort eller rättare sagt så kommer det lätt nya för de kommer utifrån om jag fattat saken rätt.

Jag skulle också vilja veta mer om detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aniara4
2013-01-05 13:40
#2

Ta dit Anticimex innan du flyttar dit med dina saker! De är ett litet helvete att bli av med tyvärr, men du har ett gyllene tillfälle när lägenheten är tömd och innan dina kläder har varit utsatta för "smitta". Egentligen tycker jag det borde göras innan du flyttar in, det är inte ditt ansvar och du borde slippa flytta in till pälsängrarna. De flesta hyresvärdar och bostadsrättsföreningar har avtal med någon utrotningsfirma, ungefär som en försäkring som de betalar på så att det bara är att ringa om det dyker upp nånting. Garderoberna (och hela lägenheten) bör tömmas och dammsugas noga, särskilt runt listerna där de gärna gömmer sig. Sedan sprayar firman med gift, och ingen bör vara i lägenheten på några timmar till 1-2 dygn, beroende på hur känslig man är. Efter det ska man inte våttorka golvet på ett antal veckor, eftersom ägg i listerna kan kläckas senare, djuren kryper ut, och kommer då i kontakt med giftet som ligger kvar. Slicka inte på golvet. ;-) Om du är tvungen att flytta in innan saneringen är gjord, försök ha så mycket av dina kläder och textilier som möjligt i förvaring någon annanstans eller förvara dem i _lufttäta_ lådor/påsar. Framför allt, ta det på allvar. Det kan bli ett litet helvete annars. Det räcker med att det har gömt sig ett litet ägg någonstans, så rätt som det är ser man ett litet krypande flygande äckel igen och då vet man att det finns en härd någonstans. De tuggar små hål i ens kläder och är bara så äckliga… Ja, jag har starka känslor kring pälsängrar, jag har haft ett jättelångt krig mot dem i mina förra två lägenheter (nu verkar jag äntligen ha flyttat ifrån dem med mycket arbete och krånglig logistik), och drömde mardrömmar i flera år sen. Läs mer på Anticimex hemsida annars!

Maria
2013-01-05 13:46
#3

#2 Oj då. Du verkar ha haft stora problem.

Jag hittar bara någon då och då. Jag har även fått små hål på vissa tröjor men bara de av ylle. Jag städar ur garderoben helt emellanåt.

Vad jag förstått så får an lätt nya då de kommer utifrån men jag är inte helt säker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sophey
2013-01-05 13:56
#4

Lägenheten är fullt möblerad och det kommer bli ett problem att få ut allt. Jag har känsliga djur som bor fritt i huset så om de inte får slicka på golvet eller om jag inte får blöta vid lister då jag skurar golvet en gång om dagen speciellt i hörnorna mot listerna.

Medarbetare på matlust

Aniara4
2013-01-05 16:00
#5

#3 Ja, de kommer utifrån, men det är lätt att de får fäste i något skumt hörn och fortsätter med nya generationer därifrån.

Deras livscykel är ägg -> larver som äter på kläderna -> små skalbaggar som lägger nya ägg och sedan flyger (klumpigt) mot fönstren, dvs ut för att hitta nya spännande ställen. Ser du enstaka skalbaggar kan du ge dig 17 på att det finns larver som ligger och mumsar någonstans. Har du hittat några skal efter larver så du vet var de "bor"? Larverna är randiga och har små "tofsar" i änden, skalen är halvgenomskinliga och också lite lätt randiga.

#4 Ja då blir det ju lite svårare förstås! Då får du försöka hålla efter dem så gott det går. Bäst är att du lär dig mycket om deras liv och leverne så du vet hur du ska hålla undan och skydda kläderna så mycket som möjligt. Dammsug runtom alla lister och hörn med lilla munstycket eller bara slangen, och släng sedan påsen direkt i soptunnan, ha inte kvar den i lägenheten.

Som sagt, kan du förvara kläder någon annanstans så gör det, annars lufttätt så ingenting kan komma in. Hängande kläder klarar sig bättre än liggande. Pälsängrarna äter helst naturmaterial som ull och silke (i naturen bor de gärna i fågelbon och äter fjädrar), undviker syntetmaterial, men kan tänka sig att äta bomull i nödfall, särskilt om kläderna är använda med lite gojsiga hudflagor i.

Ta ut allting ur garderoberna då och då, dammsug hörnen noga och gå igenom kläderna och titta efter spår. Det brukar rekommenderas att man skakar dem utomhus, eller över ett vitt lakan om man letar kryp. Angripna kläder bör helst tvättas i 60 grader. Man kan också frysa dem, men det räcker inte med någon enstaka frostnatt, utan det är flera dygn i frysboxen som gäller. Du förstås varför det är bäst att undvika att kläderna blir exponerade till att börja med…

Kan du spraya i garderobshörnen eller riskerar djuren att gå in där också?

Halvdansken
2013-01-05 17:52
#6

Kan man inte använda npn typ av "Radar" eller annan insektsdödare?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Aniara4
2013-01-05 18:37
#7

#6 Jo, det kan funka om man använder den starka varianten, men TS ville inte använda gift med tanke på djuren. Tror proffsen använder starkare saker, men som sagt, det kan funka.

beem
2013-01-09 17:48
#8

Problemet med att spruta själv med Radar är att man inte kommer  åt på alla ställen. Anticimex är enda lösningen skulle jag säga.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

mariatingsund
2013-01-11 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

för att visa en bild. Vi har också några stycken, och har hittat lite småhål i mest ullkläder, plus att jag har några gamla shaggdukar som blir tunnare o tunnare. Jag har inte sett dem annanstans än i sovrummet där klädgarderoberna finns. De få jag hittar sätter livet, men jag orkar inte jaga dem, det blir aldrig kliniskt rent ändå i ett sovrum.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2013-01-11 14:52
#10

#9 Ungefär som hos oss dåFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aniara4
2013-01-11 15:17
#11

*ryser*

Jag har som sagt dåliga erfarenheter av hur det kan bli om man ignorerar dem. Det fanns visserligen ett par andra faktorer som bidrog till att de till slut visade sig vara ÖVERALLT.

Jag minns t.ex. en förvaringslåda i halvgenomskinlig blå plast från IKEA, där materialet var ungefär som wellpapp, dvs två ytterskikt och ett veckat innerskikt. När jag lyfte ner lådan från hyllan såg jag larver i kanalerna i plasten.

Tydligen hade jag en ovanlig art av pälsängrar, enligt Anticimex (lämnade in en på artbestämning först, och den som tog emot den kunde inte omedelbart säga vad det var), så kanske var mina mer "aggressiva"?

mariatingsund
2013-01-11 15:31
#12

jo, en sån wellpapp är ju som en vagga för sådana larver, det ska man inte ha i en garderob. Vi har enklaste rakaste laminatskivor, två plastbackar med lock, så det är lätt att städa, och jag har aldrig sätt de vimla, bara någon enstaka. Så jag antar lite hur de trivs där de har kommit in också. Wellpapp använder man för insektsbo, för fjärilar vildbin mm eller t.ex. på marken mot tvestjärtar, så ta ut dem ur garderoben, du ser att larverna minskar dramatiskt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2013-01-11 15:42
#13

Vi har heller inga lådor i garderoberna.

Vi har hyllor som är av målat trä. Lätta att torka.

Jag har bott i huset i 7 år nu och har bara hittat enstaka, ungefär som #12.

Därför bryr jag mig inte särskilt mer än att jag kollar mina ylletröjor då och då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aniara4
2013-01-11 15:42
#14

Fast det var inte wellpapp utan som sagt i plast, och den stod inte i garderoben utan uppe på hatthyllan i hallen. Och larverna därinne tycktes ha svultit ihjäl.

Dessutom var det 10 år sen. Jag har flyttat två gånger sedan dess och har inte haft problem på länge.

mariatingsund
2013-01-11 15:50
#15

ok, då slapp du dem i alla fall. Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Aniara4
2013-01-11 15:57
#16

Ja, till slut! I första flytten slängde jag både soffan och sängen och det mesta av textiler som inte kunde tvättas i 60 grader. Som tur var överlappade hyreskontrakten litegrann, så jag kunde flytta gradvis. Jag började med att tvätta alla kläder och textilier och ta dem direkt från tvättstuga till bilen (utan att passera bug hell) och till den nya lägenheten. Sen såg jag till att allt som åkte till nya lägenheten var rent och avtorkat med minimal risk för gömda ägg.

Och till slut packade min kära mamma i smyg ner en trasig sopborste full med damm och hår som jag bett henne slänga, så att den kom med till nya stället. Skrikandes

Så det blev en fajt på nya stället också, om än inte lika omfattande eftersom jag var mer på hugget då och inte lät det gå lika långt, och vid nästa flytt tror jag till slut jag lyckades lämna dem bakom mig!

Eller jag lämnade dem förstås inte bakom mig till nästa hyresgäst, utan sprayade noga längs alla golvlister osv efter flyttstädningen. Tur man flyttade ihop med en kemist!

beem
2013-01-12 16:42
#17

Bor man i hyreshus tycker jag det är självklart  att åtgärda så grannarna inte drabbas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Torahzen]
2013-01-20 21:49
#18

Passa på att vädra kläder och annat ute nu när det är minusgrader. Jag vet inte om det tar död på dem eller om de bara går i dvala, men så nyttigt är det nog inte.

Sophey
2013-01-21 14:12
#19

Läste att man kan frysa grejerna för att döda dom så det bör fungera om det blir kallt nog… har inte flyttat in än och ska inte förvara mina kläder i garderoben. Tänkte höra med min veterinär och anticimex om att sanera garderoberna och köpa en byrå att ha kläderna i, hatar inbyggda garderober från 30-talet så de får bli städskåp! Jag tänkte ha lite papper och handdukar och sånt i ena garderoben, kommer de bli invaderade av kryp om jag har allt i plastlådor från ikea…sånadär som har knäppe på båda sidorna och lock? Jag hörde av de som bodde där innan att de bara hittat något djur nån gång när de bytt lakan men om man städar igenom garderoberna nån gång i månaden är det inga problem och att de sprayat och grejat men de fortfarande hittat nån gång bara. Jag får väl insektsäkra huset medans jag illersäkrar ;)

Medarbetare på matlust

NovaPh
2014-01-05 13:48
#20

använd rödcerderolja!!!

Annons:
Nilamson
2014-01-08 01:36
#21

Har inte läst allas inlägg, men jag har flyttat mycket och hyrt möblerat och har råkat ut för pälsängrar tre, fyra gånger i mitt liv och jag måste säga att de är relativt lätta att bli av med. Man städar extremt noggrant under fyra, fem veckors tid och sen är de väck! Ofta har de en "härd" som går att spåra och när väl den är funnen, kan man sanera resten av hemmet. Jag har aldrig använt kemikalier för dessa, och de har inte heller återkommit med min metod.

bia
2014-01-21 14:00
#22

Städa ofta, använda rödcederolja och små träklossar av rödceder som man sandpapprar lite då och då för att förstärka effekten. Lavendelpåsar med RIKTIG lavendel bland kläderna, eller rödcederspån i påsar bland kläder. Stryk rödcederolja längs lister. Kanel verkar också funka rätt bra. 

Lufta kläderna lite då och då.

Sofy
2014-02-03 20:13
#23

Blev av med dom genom att bara städa och nu har jag flyttat sedan en tid tillbaka. MVH Fd Sophey numer Sofy inom iFokus.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Mirinda
2014-02-04 00:15
#24

Tyvärr tror jag inte att alla kan bli av med ängrar genom att städa noga och ofta. Inte ens Anticimex kan garantera att man är av med dem för gott om man bor i lägenhet. När man "behandlar" med vad det än är så flyr ängrarna in i minimala glipor och hål. Det kan bli så att de avviker till grannarna. Och har de hittat ut så finns det ju risk att de hittar in igen genom samma minimala glipor.

Jag håller med dem som sagt att man ska angripa problemet så fort man upptäcker de äckliga djuren. Den enda gång jag lyckats bli av med ängrar som dykt upp (sen de där malkulorna med formaldehyd förbjöds) var när mitt ex kom inflyttandes med en byrå där jag hittade larver. Gissa om jag sanerade!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Sofy
2014-02-04 01:28
#25

Vet inte om det var alla nyårsraketer jag förvarade i garderoben eller min städning som gjorde att de inte trivdes men jag hade aldrig problem med dom.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Intehärutandär
2014-02-22 00:24
#26

Första tipset jag fick av anticimex var att bränna ned huset. Andra som jag fick av Nomor var att det är hopplöst om jag inte vill ha besök av Nomor var 6e vecka. Har haft pälsängrar i alla lägenheter. Har lärt mig att packa in alla torrvaror i tättslutande förpackningar, göra rent lådor och skåp med ättika ett par ggr om året och aldrig slänga kläder på golvet (vilken sonen gillar och har oftast små hål i t-shirtsen).

Wony
2014-02-22 23:48
#27

Vi har hittat enstaka ängrar i sovrum och källare, någon enstaka gång i kökslådor. Bor i villa på landet, så det kommer väl in utifrån. Men hur sjutton ska man bli av med dem?

Förutom att städa, såg jag att man kunde använda Radar. Vilken av sorterna är det i så fall? 

Jag har börjat med att tvätta igenom de flesta textilier, har dock inte tänkt på att packa ner dem efteråt, så jag är beredd på att få utkämpa ett och annat krig mot dem, men vill verkligen hålla dem borta så långt det går!

Ska tilläggas att vi slarvat lite med att lägga undan kläder, mången hög på golvet, så det är väl lite vårt eget fel kanske…

Annons:
Mirinda
2014-02-23 02:57
#28

Jag lyckades utrota ängrar som fanns i garderoberna en gång. Men det var med de numera förbjudna malkulorna och rejält starkt rengöringsmedel. Ut med kläderna i rejält med minusgrader. De vädrades i flera timmar, medan jag skurade ur alla garderober med det starkaste medel de tålde. Stoppade malkulor i alla fickor och hängde upp fler kulor i små nätpåsar i garderoberna. Sen fick man vädra kläderna igen innan man använde dem för kulorna stank.

På senare år har jag kunnat hålla dem stången tack vare en gåva från en snäll granne.

En granne gav mig några små brickor som man skulle hänga på klädstången eller lägga i skåp och lådor och det höll ängrarna borta tills brickornas gift (vad det nu var) förlorat sin verkan. Hon hade köpt dem utomlands och har flyttat nu så jag kan inte få reda på vad det var. De luktade inte illa och alla kläder som befann sig i närheten av brickorna fick vara ifred.

Men visst har vi dem kvar i vrårna. Så fort någon klädhög blivit glömd eller en låda med med något av ylle längst in i ett hörn inte tömts på ett tag, så skakar jag försiktigt och kollar noga så där inte finns larver. Och om det gör det blir jag en mördarmaskin. Jag hatar de äckliga krypen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Wony
2014-02-23 09:22
#29

Usch då, de verkar svåra att bli av med. Funderar på att spraya med radar där katterna inte är (källare och vind) och punktspraya i vrår osv när de är ute en längre tid.

Sedan tänkte vi testa rödceder, och se till att städa, städa, städa. Dumt nog är det plusgrader ute, så vädra ute funkar inte så bra. Kan man helt enkelt lägga dem i en frysbox? Ska man i så fall ha de i plastpåsar då kanske? Eller räcker det med att tvätta i 60 grader? Vissa kläder tål ju dock inte mer än 30-40 grader…

Jag är inte direkt rädd för dem, men de ser ju vansinnigt äckliga ut. Och till råka på allt går de och dör hux flux precis överallt… Huvva.

Mirinda
2014-02-23 10:45
#30

#29 Med tanke på att t o m proffsen (Anticimex m fl) säger som de gör, så kan man skatta sig väldigt lycklig om man får bort ängrarna helt och hållet. Vad Radar beträffar så hjälper det, men det varar inte om det inte var som med den där byrån jag berättade om. Krypen hann aldrig sprida sig den gången i min gamla lägenhet. De vi har här fick vi av förra hyresgästen. Det tog ett bra tag innan jag insåg problemet. Förstod inte att den lilla "fjäril" jag såg strax efter vi flyttat in var en änger

Det lömska är att de små krypen flyr undan i springor och minimala hål ock kan fly in i grannlägenheter. Du bor ju i eget hus, så det finns kanske hopp. Jag kunde ju inte gärna tvinga på grannarna sanering. Har inte kallat in Anticimex för ängrar, utan bara rådfrågat dem. Om inget annat hjälper kan du ju koppla in dem. Men jag antar att det är dyrt om man ska stå för kostnaden själv. I hyreshus betalar värden för Anticimexsanering.

Vårt ängerproblem är inte så stort om vi bara håller efter överallt. Men vi kommer nog ha "inneboende" i någon grad ända tills vi flyttar. Efter flera år utan att de försvunnit helt har jag resignerat.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
2014-02-23 10:47
#31

Jag skulle ta på mig en ylletröja häromdagen och upptäckte ett hål på armbågen.😡

Garderoberna är urstädade men jag antar att problemet kommer dyka upp då och då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wony
2014-02-23 11:46
#32

#30 Ja, att Radar inte är varaktigt förstår jag, men jag tänker att man kanske kan decimera antalet lite åtminstone. Iofs, så bor vi inte egentligen i ett fristående hus, utan parhus, men har inte hört något av att grannen haft några problem. Hur som helst blir det ju dyrt om man ska kalla in Anticimex, så vi gör så mycket som möjligt själva helst.

Just nu håller jag på att storstäda, så att det blir lättare att hålla efter, men alltså usch, jag gillar inte tanken på dessa kryp överallt. Dessutom är ju inte larverna särskilt fina heller. Såg en i höstas när vi byggde ihop en garderob (den kom utkravlande ur en klädhög på golvet), men fattade inte vad det var. Kopplade till slut ihop larven, och dessa lik utspridda i källare, sovrum och kök.

Jag är glad att det inte är en spindelinvasion (är fobiker), så man får väl vara lite nöjd med att det är ängrar… 😉

Mirinda
2014-02-23 14:04
#33

#32 Du verkar ha en fötterna-på-jorden-inställning till det hela. Finns det som är värre än ängrar. För mig är det inte hål i kläderna som är värst, utan äckelkänslan.

Vi hade tvestjärtsinvasion ett par somrar. Hos oss höll de bara till på balkongen. Myrr var min bästa kompis då. De som ändå blev kvar eldade jag ihjäl med braständaren. Det var mer synd om grannen under oss (marklägenhet). Hon hittade en på tandborsten.🤢

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Thiah]
2014-02-28 13:59
#34

Vi har några sorts brunaktiga silverfiskar som sen blir till små små brunaktiga skalbaggar. Dessa borde vara nån sorts ängrar. 

Fick tips om att städa, städa städa och att ha kläder hängande istället för vikta i garderoben. Sen ska man inte ha kläder på golvet för de gillar ju att äta hudrester och djurhår och liknande. 

 Vi har väldigt lite problem så jag engagerar mig inte mer än så. Hittade deras bo i en gammal matta så den kastades ut. Det var små djur i hela trappen efteråt men nu har jag inte sett några på ett par veckor. *peppar peppar*

Sen ska man kunna ha någon sorts rödcederkulor som ängrar inte ska gilla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: