Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4065 ggr
felixhaljeskog
8/11/11, 3:52 PM

Lägenhet..

Vet inte om det här är rätt sida för just det här men hittar inget annat..

Just nu bor jag med min bror i Örebro, i en lägenhet som vi har som Andrahand, och vi får bara bo kvar tills sista augusti..
Min bror flyttar sedan till sin flickvän, men själv har jag ingenstans att bo.. bor hos min flickvän så länge men vill hitta något eget, och jag vet inte hur jag ska göra då jag förmodligen ska börja om gymnasiet till hösten.

har funderat på Studentkägenhet men vet inte hur man söker det, eller om jag ska gå till försörjningsstöd?
Vill heller inte bo hos mina föräldrar för min pappa går jag inte ihops å bra med och min mamma bor långt nere i halland..

Hjälp någon?

Ps jag är 19 år gammal ifall de behövs vetas =)

Annons:
Maria
8/11/11, 3:58 PM
#1

Studentlägenheter är ju ofta kopplade till universitetsstudier och även dessa är det väldigt ont om på de flesta håll i landet.

Läser du långt hemifrån så är ju möjligheten med internat.

Har svårt att tänka mig att du kan får så stor hjälp när du har en flickvän du bor hos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

felixhaljeskog
8/11/11, 4:02 PM
#2

Men jag har hört vissa som har i gymnasiet också..

Jo men dom kan inte räkna med att jag ska bo hos min flickvän som själv bor hos sin mamma så jag bor ju hemma hos dom..

Maria
8/11/11, 4:06 PM
#3

OK. Trodde din flickvän hade lägenhet.

Men du lär väl inte få studiebidrag för gymnasiestudier när du är 19?? men jag kanske har fel.Obestämd för det är ju i så fall en förutsättning om du ska kunna betala hyran om du inte jobbar extra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

felixhaljeskog
8/11/11, 4:33 PM
#4

Jag vet faktiskt inte, man får ju söka in till gymnasiet till de år man fyller 20 så .
Jo de e ju de men du tror inte försörjningsstöd skule hjälpa till? med tanke på att jag verkligen inte har någonstans att bo..

Maria
8/11/11, 4:46 PM
#5

Jo, det är det jag menar. Då är ju gymnasiet så att säga något du har rätt till att läsa fritt. Är man äldre eller ska läsa in några ämnen så kan man få studielån via CSN.

Försörjningsstöd har jag ingen aning om men du får kontakta din kommun eller soc för att höra vad de säger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

felixhaljeskog
8/11/11, 4:58 PM
#6

OKej tack så mycket =)

Annons:
Honestyisdead
8/13/11, 12:46 AM
#7

Försörjningsstöd får man inte om man går i skolan, det är till för den som inte har någon inkomst alls. Då får man studiebidrag(är väl det man får efter 18 år). Sen kan man få bostadsbidrag, när man har ett boende.

När man är 19 år, då får man väl ta Studielån? Då får man absolut inga pengar från soc.

felixhaljeskog
8/13/11, 2:02 AM
#8

Jag tänkte mig inte precis pengar ifrån dom menar mer ifall dom kan hjälpa en med en lägenhet :P

Maria
8/13/11, 8:44 AM
#9

#7 Får man ta studielån om man går på gymnasiet i den åldern det är tänkt att man ska gå (alltså efter grundskolan)?

Jag trodde att studielånen var för vuxenstuderande och för universitesstudier men jag kan ha fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/13/11, 3:31 PM
#10

#8 Socialen hjälper inte mer än extremt utsatta personer med lägenhet. I alla fall inte i den här staden. Du ska vara hemlös på riktigt för att dom hjälper en här med en av sina extra lägenheter.

Maria
8/13/11, 3:32 PM
#11

#10 Så tror jag att det är i de flesta kommuner numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

felixhaljeskog
8/13/11, 6:54 PM
#12

Okej men jag har ju verkligen ingenstans att bo :P

Maria
8/13/11, 7:01 PM
#13

Du skriver att du vill inte bo med din pappa för ni kommer inte överens. Är det så att han vägrar låta dig bo hos honom?

För jag tror inte kommunen bryr sig om vad du vill om du har en möjlighet att bo där ett tag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
8/13/11, 7:05 PM
#14

Om du ska börja om gymnasiet, så kommer dom undra varför du inte bor med din mamma eller pappa. Att din mamma bor på "fel" ställe bryr dom sig säkert inte om. Du kan lika gärna gå i skolan där.

Och att inte komma överens med sin förälder brukar inte heller vara något som gör att man får en lägenhet. Det är som sagt hemlösa och utsatta personer som får det. Och ofta är alla lägenheter de har redan upptagna av andra behövande.

Tyvärr ser jag inte dig som en i stort behov av eget boende.

felixhaljeskog
8/13/11, 7:06 PM
#15

Nja men de blir bråk nästan varje dag för jag går varken ihop med hans dam där hemma eller farsan själv, för vi har helt olika åsikter och deras regler där hemma e något jag inte är bekväm med..

Maria
8/13/11, 7:07 PM
#16

#15 Det är visserligen tråkigt men knappast något som gör att du kan få en lägenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/13/11, 7:08 PM
#17

#15 Som 18 åring var det massor av bråk hemma hos oss också, jag försökte få hjälp av soc med boende men det är inte nog.

beem
8/14/11, 7:57 PM
#18

Finns det inte någon kurator eller liknande på skolan,  som kan vägleda och hjälpa dig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

felixhaljeskog
8/15/11, 5:57 AM
#19

Hmm okej …
de finns de nog

Linnea
8/16/11, 8:49 AM
#20

Kan du inte gå i skolan hos din mamma ist?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
felixhaljeskog
8/16/11, 10:32 AM
#21

Nej hon bor nere i halland, ute på landet, och jag har varken körkort eller något sånt så jag kan inte ta mig till skolan, går inga bussar där ute heller…

Halvdansken
8/16/11, 4:17 PM
#22

Cykel? Moppe? Hur fixar hon att handla osv?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
8/16/11, 8:28 PM
#23

Jag skulle nog aldrig cykla flera mil för att komma till skolan .. och moppe har jag inte råd med, då bensinen skulle kosta en del.
Hon och hennes man åker ju bil, men dom skulle aldrig ha råd att skjussa mig varje dag till skolan, eftersom gymnasieskolorna där ligger några mil ifrån.

Honestyisdead
8/16/11, 8:59 PM
#24

#23 VAr bodde du förr då? Hos din pappa?

felixhaljeskog
8/17/11, 9:24 AM
#25

Förr bodde jag hos min mamma, hon bodde i Örebro, men sedan flyttade hon ner till halland till sin man, och då flyttade jag och min bror till egen lägenhet, men som visade sig senare vara Andra hand så vi får bara bo där tills sista Augusti. 
Men ja jag har bott hos min pappa också från sommaren till hösten 2008, mer klarade jag inte .

Maria
8/17/11, 9:30 AM
#26

Är det så att din pappa "förbjuder" dig att bo hos honom så länge du letar lägenhet?

Sedan ska du ju ha pengar till att betala hyran till en lägenhet om du får någon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

felixhaljeskog
8/17/11, 9:33 AM
#27

ne de gör han inte

Annons:
Maria
8/17/11, 9:37 AM
#28

Då är du med andra ord inte hemlös efter sista augusti även om det är ett helsike att bo hos honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

isla
8/21/11, 8:34 PM
#29

Ett tips är att gå in på blocket.se och leta där efter någon som vill ha en inneboende. Då slipper du bo hos pappa och slipper en jättedyr hyra. Försök få ett arbete också på helgerna eller efter skolan så du får råd att leva. Kolla också med försäkringskassan om du har rätt till underhåll också i och med att du är under 21 och ska gå i skolan. Är inte säkert då du gjort ett uppehåll, men du kan ju fråga i alla fall.

Om du skulle flytta ner till din mamma, så är jag helt övertygad om att det går skolbuss i närheten. Det gör det alltid när man bor på landet. Hur skulle annars alla barn kunna ta sig till skolan? Här går skolbussen först till lågstadie och mellanstadieskolan och sen vidare till högstadiet. Sen att man är fast på helger och måste åka hem med sista skolbussen är ju förstås ett dilemma.

Lycka till! Studier är viktigt inför framtiden så försök att hitta en lösning om du kan.

Branneli
8/22/11, 9:57 PM
#30

På skolan finns vägledning.
Fråga på kansliet, vem på skolan som har mest kunskap om detta.
Den personen kan lotsa dej vidare Glad

I vår kommun finns det en ungdomshälsa, som hjälper till med dessa "problemlösningar".
Ring kommunväxeln & fråga Flört

Lycka till !!

felixhaljeskog
8/22/11, 10:09 PM
#31

Tack för alla svaren !

men finns de några bidrag man kan söka om när man bor i studentlägnhet? eller e de föräldrarnas ansvar?

[westerlind]
9/3/11, 4:55 PM
#32

Örebro har redan dåligt med studentlägenheter som det är för folk som flyttar hit för att studera på Universitetet, så där får du nog inget napp. Om din pappa bor mer än ett visst antal mil kan man be (kunde på min tid i alla fall) om att få bli inackorderad när man går på gymnasiet, hur det går till får du nog prata med din skola om.

signemo
9/4/11, 7:59 AM
#33

Funderar lite , Du sa Halland. I Falkenbergs kommun finns det buss. Okej ibland får man cykla en bit. Mina barn fick cykla 4 km till buss

Men det verkade inte vara nått problem. Kondition och att rör på sig är aldrig fel.

Lite funderingar jag har bara.

-har du pratat med Dina föräldrar om att DU vill studera?

-är det villiga att stötta dig, med boende, mat ja uppehälle?

-om inte, har Du tagit kontakt med studievägledare, arbetsförmedling. m.m som jag tror kan berätta en del hur det fungerar eller ta reda på?

-vad hindrar Dig att cykla en bit, är det för att du inte tycker du skall behöva det. ( nu var jag stygg)?

-om du får hjälp till en lägenhet, hur har du tänkt med pengar till uppehälle.?

I vilket fall som helst så verkar du ju vilja studera. Ge Dig själv chansen att satsa på det

Ge järnet, att cykla eller promenera en bit rensar hjärnan så den är taggad när du kommer till skolan.

Att inte bo mitt i smeten, gör att du inte frestas att hitta på att än studera ( jag har själv varit ung, även om man inte kan tro det Flört)

Stick o kolla eller ring studievägledaren , kan inte just den, så ring en annan skola. Lycka till

Var rädda om varandra

Anaran
9/18/11, 1:27 PM
#34

Så gär är reglerna i min komun (Mölndal) för att få lägenhet från soc.

Det är föräldrarnas sak att försörja sina barn tills den dag de har slutfört gymnasium eller till dess de är 23 år dvs de året de senast beräknas ha slutfört gymnasiet om de sökte in vid 20 års ålder. Därmed har man inte rätt till stöd från soc. för att få en lägenhet. Med försörjas menas att de är skyldiga att ge dem ett boende.  Vilket min syster var tvungen att acceptera när mina föräldrar inte hade råd med två lägenheter och hon ville flytta för att de bråkade gämt.

Du får enligt csn studiebidrag fram tom vårterminen du fyller 20 år där efter kan du få ansöka om studiemedel som består av dels ett bidrag och dels ett lån. Hur mycket man får beror på vad du studerar och om det är på heltid, 75% eller 50% dessutom breror det på hur gammal du är om du arbetat tidigare och om du har barn. du måste också uppnå visa resultat i skolan.

prata med csn, din skola dina föräldrar och med komunen det kan ju finnas en lösning.

Annons:
Honestyisdead
9/18/11, 1:50 PM
#35

#34 Trodde föräldrar var försörjningsskyldiga för skolbarn på gymnasiet endast fram till 21 i hela Sverige, visste inte det var skillnader.

Lill-Kisse
9/30/11, 12:31 PM
#36

Den här frågan förbryllar mig en aning på flera olika sätt. Fungerar det inte med dina föräldrar, är det dags att ta tag i ditt liv själv nu.

Man blir myndig vid 18 år och har rätt att hyra bostad själv. Har man det knapert (t ex som studerande) kan man satsa på att bo inneboende. I Örebro kan man t ex hitta lägenheter och rum att hyra här: http://bostadsportal.se/hyra_i_orebro och http://www.obo.se/ 

Tänker man studera, oavsett vad, kan man söka studentbostad. Se här: http://www.obo.se/sv/Bostader/OBO-Student/ 
Det gäller att söka och ev stå i kö en tid för att få bostad.

Beträffande finansieringen, söker man normalt studielån i din ålder. Det är inte avgörande om du går gymnasium, högskola eller annat. Kan du dessutom få lite studiebidrag är det naturligtvis till hjälp. Man kan också söka bostadsbidrag. Det är bara att söka. Ingen annan kan avgöra om du kommer att få det eller inte.

Sätt igång så det händer nåt. Lycka till!

felixhaljeskog
9/30/11, 1:01 PM
#37

Inneboende hos någon är inget jag vill precis, gillar inte att ta kontakt med nya personer så mycket..

Sen studielån kan jag inte ta förens jag e 20 å ja e 19 så de blir lite knasigt :P

Tackar för alla som har försökt hjälpa till här, det var till stor hjälp!

Går det att låsa denna tråd på något sätt?

Halvdansken
9/30/11, 5:34 PM
#38

Tufft att bli vuxen och upptäcka att man måste acceptera situationer som man inte gillar. Bara att börja vänja sig. Hur hade du tänkt jobba om du inte gillar att träffa nya personer?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
9/30/11, 5:40 PM
#39

började acceptera sådana situationer i tidigare ålder så vuxen livet e inget nytt..

Att jobba är inte samma sak som att bo =)

Lill-Kisse
9/30/11, 5:53 PM
#40

Inneboende kan vara jättepraktiskt boende. Det är ofta folk som har för stort hus som hyr ut ena våningen, lägenhet ovanför garaget e dyl.

Jag har hyrt på det sättet (visserligen för himla länge sedan) och bl a fått eget rum med delat kök och toa med en annan inneboende och en egen liten lya med kök och toa i en stor villa på annat våningsplan än familjerna som hyrde ut. Behövde nästan aldrig se hyresvärdarna alls.

Tom
10/20/11, 10:59 AM
#41

#37, Felix, jag ser ingen anledning till att låsa tråden. Den innehåller mycket bra information och åsikter. Varför ville du låsa den?

Tom, värd för Hemmet ifokus

Annons:
felixhaljeskog
10/20/11, 2:48 PM
#42

#41 iförsig, tänkte bara för jag hade fått svar på min fråga/frågor, men självklart att ha den öppen som du säger :)

Halvdansken
10/20/11, 6:50 PM
#43

Felix, ofta tillbringar man mer tid samman med folk man jobbar ihop med än de man bor ihop med. Speciellt om man är inneboende.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
10/21/11, 3:24 PM
#44

Ja men jobb och boende är inte samma sak endå, När det gäller skola, eller jobb med att träffa personer, så e det en helt annan sak, Dom Måste man jobba med.. När det gäller att bo så Måste man inte bo inneboende, och jag skulle aldrig kkunna göra de med okända personer :P

Halvdansken
10/21/11, 5:10 PM
#45

De är ju inte okända mer än 10 minuter eller nåt. Det kan bli vänner för livet och en jättebra grej!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
10/21/11, 10:00 PM
#46

Visst kan det de, men det kan även bli motsattsen :)

Halvdansken
10/21/11, 10:15 PM
#47

Så kan man kanske flytta? Allt är ju inte svart eller vitt. Det KAN ju bli fantastiskt bra också!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
10/22/11, 2:07 AM
#48

Japp men inget jag chansar på

Annons:
Lill-Kisse
10/22/11, 1:04 PM
#49

Det spelar nästan ingen roll var eller hur man bor. Det finns alltid grannar. Att ha en alldeles egen lägenhet eller rent av ett eget hus betyder inte att man slipper kontakt med grannarna. Det finns alltid personer som kan inverka på ett eller annat sätt. Vi är alla del av ett samhälle i smått och stort.

Upp till toppen
Annons: