Annons:
Etikettritningar-och-skisser
Läst 13571 ggr
tillalex
2005-09-29 18:26

Ny altantrappa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett av sommarens projekt. En ny trappa till altanen eftersom den gamla provisoriska åkte med shaktmassorna vid dräneringen.

Tänkte att det går väl snabbt, men min fru och jag var inte riktigt överens om hur den skulle se ut. Jag ville ha en vanlig, hon en möbel.

Det blev en halv rund med gott om plats att sitta i, vilket var en önskan från hennes sida.

Ritade den i CAD först för att kolla proportionerna först vilket jag lärt mig ger ett bättre resultat än när jag bara börja bygga lite på måfå.

Byggde den i lådor på varandra och lade sedan på stegen sist. Kan säga att jag aldrig gersågat så mycket eller fått så mycket spillbitar tidigare. Men den blev stadig och bra och känns helt "rätt" att gå i.

Väntar nu bara på att väder och vind skall göra sitt så att den grånar. Gillar inte den fula tryckimpregnerade gröna nyansen.

  • Redigerat 2022-05-03 08:52 av Niklas
Annons:
Niklas
2005-09-29 20:38
#1

Tuff form på den. Jag har för mig att man kan måla dem med svag saltsyra för att få fram gråtonen snabbare. Men kolla först med någon som kan ifall du tänker försöka.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
2005-09-30 01:09
#2

Den var verkligen annorlunda, kul!

Snygg sten förresten oxå…

  Tom

tillalex
2005-09-30 02:55
#3

Tack, stenen är "antikbehandlad" och skulle läggas med den skrovliga sidan upp. Kändes ju lite konstigt men den ger faktiskt ett mycket trevligare intryck än slät sten tycker jag.

Upp till toppen
Annons: