Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 12257 ggr
greglind
2006-02-07 23:27

Lära sig sinka

Hur / var kan man finna info om hur man sinkar och dess olika tekniker?

Har köpt en sinkningstillsats på Clas Ohlsson men deras bruksanviskning är så dålig att jag inte får ut någonting av den.

Jag ska bygga byrålådor och vill ha lådfrontstycket utstickande utanför lådsidorna. Hur åstadkommer man det genom att sinka t.ex.?

Annons:
Tom
2006-02-08 19:15
#1

Jag undrar om sinkning är rätt metod? Om jag ville ha det så som du beskriver skulle jag nog plugga istället. Sinka gör man 'bara' i hörn.

  Tom

AktieTrader
2006-02-08 20:43
#2

Som tom skriver kan du nog inte sinka om fronten ska vara bredare än lådan. Alternativt om man gör en låda med sinkning och sätter på en separat front på lådan.
Se min sinkningslänk på AG

greglind
2006-02-09 14:09
#3

Jodå, det låter sig göras och är en snygg lösning.

Jag har faktiskt sett det i verkligheten. Men det var många år sedan och jag frågade aldrig hur man gjorde då. Idag ångrar jag att jag inte tog reda på mer. Kunskap är ju aldrig tungt att bära :-)

Antiurban
2006-02-09 21:08
#4

Det är fett med fina tidningar om snickring på Press stop, det ges ut specialnummer som innehåller tips för möbelbyggnad ofta. Det är ett alternativ till att köpa en bok!

Jag tror oxå att det går att sinka på det sätt du undrar om. Jag har ställt frågor på detta forum förr: http://www.woodworking.com/dcforum/dcboard.pl?az=list&forum=DCForumID9

Sinka heter "dovetail" på engelska.

Tom
2006-02-09 21:39
#5

Men kallas det fortfarande sinkning om man gör det på det sättet?

  Tom

greglind
2006-02-11 13:59
#6

#4

Tack!
2 givna favoriter sparade som jag inte hade en aning om.

Internet är världens största bibliotek, men med en gravt alkoholiserad bibliotekarie . . .
Allt tycks finnas där, men få vet var :-)

Annons:
Faxlin
2006-02-11 15:13
#7

#6 Den bästa beskrivning jag hört om internet. Skrattade så gubben trodde jag blivit tokig. hihi
Fast han höll med dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

greglind
2006-02-13 11:09
#8

#1, #2

Jodå, det gick. Jag lyckades göra en i helgen :-)

Ska genast säga att den inte blev vacker precis. Men, jag har bevisat principen :-)

Hur gör man då?
Hmm, jag gjorde så att jag sågade till en kil som jag satte en bit ifrån sinkningskammen. På kilen fick ena änden av fräsens bottenplatta vila. När man sedan för fräsen mot sinkningskammen så sjunker fräsen ned i trä't och skapar ett lutande plan.
När fräsen når fram till kammen så är djupet vad det ska vara.

Man för alltså fräsen rakt fram och sedan tillbaka istället för att följa sinkningskammens profil. Utan styrning / guidning för frässtålet så blir resultatet förfärligt osnyggt. Men det var inte vad jag var ute efter. Jag ville bara bevisa principen.

Ergo: Om man kan fixa till en böjd sinkningskam eller annan anordning på så sätt att man kan styra frässtålet i en båge så att det går in och ut snyggt så kan man nog experimentera fram minsta möjliga båge som går att använda.

Tapparna fräses på normalt sätt med kammen. Sedan för man ned tapparna samtidigt som man rätar upp plankan mot 90 graders vinkel. Det går av sig självt nästan märkte jag.

Man kan nog också experimentera med att inte låta fräsen nå fullt djup förrän strax innan den når vändnigen och på så sätt minska ned längden på frässpåret till ett minimum.

Man borde kunna nå fram till en situation där man vid färdig montering bara ser någon cm av början av frässpåret där det börjar gå ned i frontens insida.

Kanske man kan tillverka en mall som sätts på kammen och med gångjärn så att fräsen kan vippa ned och upp. dvs. frässtålet beskriver en båge. På så sätt kunde man kanske få till delningen automagiskt.

PS! Om du bygger något som fungerar, vill jag gärna ha ritningarna :-) DS!

Tom
2006-02-13 11:52
#9

Kul! Jag är inte med till 100%. Kan du inte lägga ut en bild så att jag förstår det?

  Tom

greglind
2006-02-15 12:50
#10

Jag har ingen bild Tom.

Föreställ dig att du har satt ett gångjärn på fräsen ungf. där handtagen sitter. Sätt igång fräsen i horisontellt läge. Sedan vippar du ned fräsen till lodrätt läge och tillbaka upp igen.
Nu har du gjort första spåret i mitt i plankan.

När du gjort alla spåren är det bara att "vippa ned tapparna" i spåren så får du ett vinkelrätt förband mitt i en planka som är urstarkt.

Förstår du principen?

tillalex
2006-02-15 13:14
#11

Jag är också intresserad, men fattar inte heller riktigt. Kan du inte fota eller rita en bild?

Tom
2006-02-15 22:20
#12

Jo då fattar jag men det är inte alls det jag uppfattade att du ville göra när du skrev din första fråga. Jag trodde att du var ute efter den visuella effekten av sinkning. Spåret på baksidan av lådan borde bli betydligt bredare än träbiten du sticker in i de frästa spåren?

Varför ville du använda just sinkning?

  Tom

greglind
2006-02-16 12:57
#13

#12

Därför att sinkningen är starkare.
Jag har varit med om att få frontstycket i handen då pluggen lossnat på en låda en gång.
Sinkningen är också styvare i alla led och kan inte skjuvas av så lätt.

Jag har funderat vidare på den lösningen och jag tror att man skulle kunna halvera tapparnas tjocklek genom att såga bort den bakre halvan. Då skulle de nog glida ned lättare i en kurva med mindre radie. Därmed skulle man kunna minska ned den del av spåret som syns, på baksidan av lådan, till ett minimum.

Men, men, det få bli framtida experiment när tid finnes.
Det blir plugg till fronstycket i mina lådor till slut i alla fall.
Hade jag däremot haft en jigg så jag kunna få ut delningen och spåret rätt så skulle jag valt sinkningen som lösning. Det hade varit lätt att fräsa också de spåren då man ändå hade fräsen framme . . .

Greger

Annons:
Tom
2006-02-16 15:17
#14

Ja ibland är enklast bäst =)

  Tom

Upp till toppen
Annons: