Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 7788 ggr
Chrihanna
7/6/06, 10:48 PM

Fritidshus

Funderar på att köpa ett fritidshus, i annonsen står det "VA: Djupborrad brunn. Avloppet går ut i en stenkista.
Servitut etc.: Förmån, Officialservitut: Väg vattentäkt vattenledning"

Vad menas med att avloppet går ut i en stenkista? Stugan hade även mulltoa, ingen vanlig. Kan man "enkelt" installera en vanlig till denna stenkista, eller hur fungerar det?

Annons:
Tom
7/7/06, 12:12 AM
#1

En stenkista är i princip bara en grop som är fylld med stenar. Man kan inte koppla någonting annat än typ diskvatten eller duschvatten. Stenkistor blir dessutom 'förbrukade' när de har samlat så mycket slam att de inte fungerar längre.

Jag vet inte ens om det är lagligt att ha stenkistor som enda avlopp men det ska jag låta vara osagt.

  Tom

Chrihanna
7/7/06, 12:57 AM
#2

Ojdå! Tack så mycket för ditt svar! Att få in ett nytt avlopp förstår jag är en stor process? Finns det något annat sätt att få in ett vettigt avlopp?

Detta är verkligen en jättesöt stuga annars…

Chrihanna
7/7/06, 12:59 AM
#3

…känns lite "snuskigt" med stenkistor… *blä*

Hur länge kan man använda en stenkista? Hur brukar man göra sedan, gräva en ny då eller? Vart kan jag hitta information om det fortfarande är lagligt eller inte?

AndersE
7/7/06, 1:55 AM
#4

Går det inte att ansluta till kommunalt avlopp får man väl gräva en trekammarbrunn som man sedan får tömd.

Vet inte vad varken grävning eller tömning kostar.

Tom
7/7/06, 2:06 AM
#5

Det beror lite på var stugan ligger. En lösning är att anlägga en trekammarbrunn med infiltration. Den är godkänd i de flesta kommuner men kolla för säkerhets skull med kommunen först.

En fördel med trekammarbrunn jämfört med en septitank är att den inte behöver tömmas lika ofta. Septitankar är ofta inte heller godkända av kommunerna annat än i undantagsfall.

Läs mer om avloppstekniker på Avloppsguiden.

Jag kan tänka mig att en trekammarbrunn med infiltration skulle gå på mellan 40 och 70 000 kronor beroende på hur det ser ut på platsen.

Mvh

  Tom

Upp till toppen
Annons: