Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 12556 ggr
Tom
11/9/06, 9:41 PM

Lita aldrig på kommunen!

Jag bor i ett hus som ligger i ett område som ska exploateras. De ska bygga nya vägar, dra nytt vatten och avlopp, bygga nya parkmarker med mera. De flera hundra kvadrat från vår tomt som de tar ska användas delvis till vägar men även till parkmark och grönmråden. Markens värde är ungefär 800 000 kronor om den skulle säljas på den öppna marknaden. Vi fick 33 000 kronor. Jag ser det som ren stöld. (Om du har en diamantring som jag rycker av ditt finger och sedan ger dig tio kronor. Har jag köpt den eller stulit den av dig?)

När vi köpte huset för ett år sedan tvingades jag att skriva på ett avtal som kommunen hade gjort upp med den förre ägaren. På avtalet stod att de skulle ta mark och att jag skulle få 33 000 kronor. Det stod också att ingen ersättning skulle utgå för grönområden och anläggningar på marken. Eftersom infarten och parkeringen låg på den här delen av tomten blev jag lite tveksam så jag ringde till Jenny Gibson på Täby kommun och frågade vad det här egentligen innebar för mig. Hon sa att jag lugnt kunde köpa huset eftersom det här inte skulle påverka mig överhuvudtaget. Allt skulle ordna sig.

I förrigår när jag kom hem hade de grävt bort min parkering!?

Jag skickade ett mail till Jenny Gibson igen på Täby Kommun och frågade vad som pågick och när de skulle ordna med en ny infart och parkering. Jag fick ett välformulerat svar som i princip gick ut på att jag fick skylla mig själv att jag gått med på det som stod i avtalet. Eller rättare sagt att de förra ägarna gått med på det usla avtalet. Kommunen skulle absolut inte anlägga någon ny infart eller parkering. Det fick jag bekosta själv. Dessutom sa de, när jag pratade med dem i telefon, att jag inte fick ställa mina bilar på kommunens mark (läs min egen infart och parkering) utan att jag måste ta bort dem! (Vardå?? Det här är den enda vägen in till min tomt. Det är träd och diken på alla andra ställen.)

Man ska känna till att den förra ägaren låg på sjukhus vid tidpunkten för avtalsskrivningen och ingen visste om hon skulle överleva. Så hennes man, som skötte om alla papper, var inte alls i form att bråka med kommunen om det här. Hon hade med mycket darrig hand skrivit på alla avtal utan att ens förstå dem. När jag berättade för honom hur mycket mark och vilken mark kommunen skulle ta blev han helt bestört.

Min sambo ringde till en advokat och frågade hur man skulle gå tillväga med infarten och parkeringen och han svarade att när det gäller kommuner har man ingenting att komma med. De har satt i system att lura människor genom att säga och lova en massa bra saker muntligt men se till att det inte står skrivet i något avtal. Då kan man som privatperson inte göra ett dugg när man inser att de bara har stått och ljugit. Det är tydligen väldigt välkänt inom advokatkretsar att de på kommunen arbetar så.

Det här resulterar i att vi först blir av med mark som är värd runt 800 000 kr och sedan blir tvingade att fixa en ny infart och parkering för 30 - 40 000 kr. Dessutom kommer vi att bli tvingade att betala vatten och vägavgifter på runt 300 000 kr till kommunen så småningom.

Alla jag har pratat med på kommunen och även de som är ansvariga på fältet fram till nu har sagt att de självklart inte kan ta bort min parkering utan att först ordna en ny. Jag har alltså inte fått någon som helst information om när de ska ta bort min parkering. Jag upptäckte det som sagt en kväll när jag kom hem.

Jag har full förståelse för dem som går till handgripligheter när de känner sig maktlösa inför en kommun med en massa okänsliga lurendrejare.

Hade det varit ett vinstdrivande företag hade de nog fått sparken men nu kan de utöva sin makt utan risk för repressalier.

Suck!

Tom, en snart mycket fattig man.

Annons:
AndersE
11/9/06, 10:42 PM
#1

Kan du inte få någon lokaltidning ett engagera sig. Lite opinion är väl det enda som biter på en kommun…

(Lider med dig!)

Niklas
11/9/06, 11:26 PM
#3

Och kanske daniel.lofstedt@tdtidning.se, redaktionschef på Täby Danderyd tidning.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Margareta
11/9/06, 11:44 PM
#4

Helt sanslöst!

Mycket har man hört talas om, men detta var väl bland det värsta. Jag som bott i Täby och tyckt att det var en trevlig kommun!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Oskar
11/9/06, 11:48 PM
#5

http://www.regeringen.se/sb/d/7454

(Kommunministern)

comments@whitehouse.gov

(George W. Bush :)) 

Oskar

modmaker
11/10/06, 12:22 AM
#6

Jag blir förbannad när jag läser. Min inställning har annars varit att hålla sig på god fot med kommunen och involvera dem i allt.

Själv skäller jag om en sophämtningsfaktura där kommunen vill debitera sophämtning var 14:e dag från 1/7-2006 fram tills årsskiftet.
Var nere i helgen och kollade till stugan men där har inte hämtats några sopor så länge jag ägt stugan, så nu ställde jag in tunnan.

En petitess i sammanhanget, men ändå.

Annons:
tillalex
11/10/06, 10:35 AM
#7

Låter tråkigt, Tom. Hoppas det kan lösa sig på något sätt.

Du får väl ta traktorn en mörk natt och gräva upp Jenny Gibsons garageuppfart ;-)

CBA
11/10/06, 4:14 PM
#8

Det är bedrövligt rent ut sagt!

Samla krafter och skriv till plus eller tidningen som någon redan har föreslagit…ge dom ordentligt på moppo de på kommunen ;o)

Berätta gärna hur det går!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

rattmamman
11/11/06, 6:07 PM
#9

Ja, vad säger man???!! Helt otroligt. Men jag kan inte låta bli att undra varför du inte försökte få ytterligare ett skriftligt besked när du köpte huset. Man kan tyvärr aldrig lita på någon när det gäller "affärer" - det är min bistra erfarenhet. Hur som helst verkar kommunen hantera ditt fall helt sanslöst tokigt. Jag håller med de andra. Kalla på pressen! Jag håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt.

Tom
11/11/06, 6:44 PM
#10

Tack för ert stöd.

Jag har funderat på pressen men insett att jag inte orkar hålla på att bråka på det sättet. Jag är inte intresserad av fifteen minutes of fame…

rattmamman, anledningen till att jag inte ber att få allt jag hör skriftligt är att jag fortfarande litar på människor. Dessutom skulle det ta ganska mycket tid och administration att se till att precis allt jag hör även fås i skriftlig form. Man skulle knappast bli en uppskattat person. I de flesta fall går det bra men uppenbart inte i kontakt med kommunen.

Lite fler händelser i det här:

För någon månad sedan höll de på och skövlade all skog i området och även en hel del träd som stod på min tomt. Eftersom det finns elledningar, vägar, byggnader och annat frågade de om de fick fälla några träd in mot min tomt. Javisst sa jag om de bara såg till att städa upp efter sig när de var klara.

Ett tiotal träd fälldes och låg kvar på vår tomt i några veckor. Efter fråga till Sellberg som är platschef togs träden bort. Men på den delen av tomten låg det kvar ett tjockt lager med löv och en del grenar. Efter ytterligare någon vecka påpekade jag detta för herr Sellberg som blånekade till att det skulle ha någonting med de fällda träden att göra. Han hävdade att lövhögarna kom från våra egna träd. Han är allt annat än smidig och går alltid direkt till försvarsställning istället för att diskutera en lösning på problemet. Han blir dessutom snabbt arg och uppträder nästan hotfullt. För min del gör det bara att jag går på ännu hårdare. Jag blev lite arg och sa att de faktiskt hade fällt alla träd i närheten av platsen så risken att det skulle bero på våra träd var utesluten. Efter en del ytterligare diskussioner insåg han att det var lika bra att göra som jag ville och lovade då att de skulle röja upp på tomten.

Jättebra… men efter ytterligare två veckor hade ingenting hänt så min sambo ringde till Sellberg för att höra vad som hänt med uppröjningen. Han gick omedelbart till försvar och körde samma struntprat om att det var våra egna träd (som inte fanns längre) som hade lövat av sig. Sambon stod på sig och det slutade med att Sellberg och en av hans kollegor kom till vår tomt för att diskutera. När de hade "diskuterat" en kvart gav Sellbergs kollega sig in i diskussionen och sa att han själv skulle kratta ihop löven och röja upp. Detta var mot Sellbergs vilja som fortfarande, likt ett tjurigt barn, hävdade sin oskuld. Kollegan kom och krattade upp efter någon dag. Kollegan har förövrigt hela tiden varit mycket trevlig.

  Tom

mamman69
11/12/06, 1:30 AM
#11

stackare. Tyvärr är det nog inte helt ovanligt att de gör så. Nu vet jag inte riktigt hur hela affären har gått till, men i vissa lägen när kommunen tvångsinlöser mark så tror jag man har rätt att kräva likvärdig mark i ersättning. Kan du inte göra ngt sådant och åtminstone ge dem lite problem var de skall ta den marken ifrån.

Asagard
11/12/06, 2:06 AM
#12

Men herregud!! Att de får göra så! Just nu är jag j*vligt glad att jag flyttade ifrån Täby för 6 år sedan!!!!!!!

Här ringer vi istället och skäller på kommunen (Gotland) och undrar när de tänker ta vara på de j*vla potthålen i vägen som de SKITER i!! Skrattande Och vad gör de då?? Jo, de kommer ut med sina maskiner, plattar till grusvägen och sen är de klara. Och som sagt, skiter i potthålen som är tillbaka efter några timmar!!! Skrikandes

Tom
11/12/06, 10:22 AM
#13

Dagen efter att de hade grävt bort vår parkering hade de grävt upp delar av vår tomt av misstag. Inget jätteområde men i alla fall för mycket för att jag bara ska kunna acceptera det. Kanske runt 50 kvm. Det var gräsmatta tidigare. Jag ringde till Sellberg och påpekade deras misstag och dagen efter hade de fyllt igen hålet med packad lera.

Vi har inte orkat ta reda på hur vi ska göra för att få detta åtgärdat av kommunen eftersom vi vill ha tillbaka vår gräsmatta. Packad lera är inte riktigt lika snyggt som gräsmatta.

  Tom

Annons:
Margareta
11/12/06, 11:48 AM
#14

Det här låter som en dålig såpa på TV…
Har man inga "garantier" som helst mot vilka misstag som får ske?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Solveig
11/12/06, 12:26 PM
#15

Jag tycker det låter Kafkaaktigt. Har du rättshjälp i din hemförsäkring? Ta hjälp av advokat, det där låter för mycket  för en ensam människa.

Tom
11/13/06, 12:07 AM
#16

Garantier? Nä knappast. Vi snackar kommunen…  :-/

Vi har som sagt kontaktat en mycket bra advokat och han rådde oss att inte gå vidare eftersom kommunen alltid får rätt och det skulle bara kosta oss en massa tid och pengar i onödan.

  Tom

Ida
11/13/06, 2:32 AM
#17

Tom, jag tror ändå att pressen är det enda kännbara i den här situationen. Det är inte säkert att det kommer att kosta mer energi än vad det gör att driva detta på det sätt du gör idag. Journalister har också en förmåga att få det att låta som de vill att det ska låta, oavsett vem som har juridiskt rätt. Detta handlar inte bara om det, utan även vad som anses moraliskt!

Det är riktigt dålig publicitet för en kommun om detta dyker upp i media. De kan om inte annat få väldiga problem med avtalsskrivandet i framtiden… Inga kommuninvånare kommer att bevilja sånt här framöver och det är förödande för en växande kommun.

Oskar
11/13/06, 1:27 PM
#18

Håller med! Skicka din story till media. Storyn är ju redan klar, bara att ta det du skrivit i den här tråden. Maila iväg det. Tar ju max en halvtimme. Och har du tur nappar någon journalist.

Oskar

Tom
11/13/06, 9:01 PM
#19

Idag när jag kom hem såg jag att de hade grävt upp ett stort område (100 150 kvm) på min tomt där det tidigare var gräsmatta!? De har fyllt igen och plattat till det lika 'snyggt' som de gjorde på andra sidan av tomten när de gjorde samma sak. Med packad lera.

Jag undrar om jag har guldfyndigheter på min tomt som jag inte känner till men som de gärna vill gräva upp utan att jag ska märka det…  :-/

Min sambo råkade stöta på ansvarige herr Sellberg idag som sa att vi blir av med vår infart om en till två veckor… Tack för det televerket. Vi ska alltså hinna med att få tag på en grävmaskin som kan gräva bort alla rötter och gräva bort 30 - 40 cm jord och få dit 8 - 10 lastbilar med grus och fixa iordning parkeringen på en till två veckor. Det är bra att kommunen har bra framförhållning i sin planering…

Varje kväll man kommer hem får man en ny överaskning. Jag undrar vad de har hittat på imorgon. Kanske de har rivit ner delar av huset…?

  Tom

PS. Jag vill inte bli ett offer i media. Det ligger inte inom mina önskemål i livet.

Ida
11/13/06, 11:07 PM
#20

Det här verkar bara bli värre och värre! Man kan inte tro att det är sant, framförallt inte i en kommun som Täby.

Jenny Gibson var en av kandidaterna till kommunalrådsposten, men den har idag gått till Leif Gripenstam. Du kanske ska ta kontakt med honom, han vill nog inte stöta sig med kommuninvånarna det första han gör…

Jag förstår att du inte vill gå till media, men det är i annat fall en mycket effektiv väg att gå. Kolla med Gripenstam, han kanske ser på saken på ett annat sätt.

Annons:
AndersE
11/13/06, 11:34 PM
#21

Du får tycka vad du vill Tom - jag har skickat ett mail till Täby kommun och bett dem kommentera.

Jag har nämligen möjlighet att få ett jobb i trakten - och Täby skulle ju kunna vara ett bosättningsalternativ… inte!

rattmamman
11/16/06, 10:53 PM
#22

#21 Ha, ha - det kallar jag initativ! Ska bli spännande att få se svaret. För du vidarebefordrar det väl?

Tom! Det låter som att du är en hyvens kille och jag förstår om du  inte vill bli "ett offer" i lokaltidningen. Men, tyvärr är det väl precis detta som kommunen utnyttjar. Kommunen border verkligen sköta sig bättre - dvs mer professionellt. Jag håller på du! Kyss

Tom
11/16/06, 11:19 PM
#23

Jag tvivlar på att Anders får något svar från kommunen. Att vara serviceminded är inte direkt deras starka sida.

Jag måste även tillägga att jag har pratat med flera personer på kommunen som har varit både trevliga och hjälpsamma.

  Tom

AndersE
11/17/06, 9:34 PM
#24

#22 och 23 Gissa om jag fått svar…

Det säger ju också en del om en kommun. Man har hemsida med kontaktformulär men ger inga svar…

Finns det några trevliga kommuner i närheten man kan bo i istället..?

Tom
11/17/06, 11:18 PM
#25

Problemet är att kommunen är trevlig. Det är bara vissa personer som arbetar på kommunen som inte är det.

Jag har en känsla av att Jenny inte ens bor här i kommunen. Hon bara ställer till det för att hon är avundsjuk.

  Tom

AndersE
11/26/06, 6:27 PM
#26

25 "Problemet är att kommunen är trevlig."

Fast de har en hemsida med kontaktformulär - utan att besvara kontaktförsöken. Då tycker jag det är bättre att man inte har kontaktsida. Vill man inte ha kontakt ska man inte låtsas…

Tom
11/26/06, 8:14 PM
#27

Helt sant.

  Tom

Annons:
Tom
11/28/06, 10:55 PM
#28

Jag har en sten vid min infart som vår brevlåda sitter på. Den är ungefär två meter hög och har en sol och våra namn inhuggna. Ganska magnifik.

Entreprenören (Vägverket) som bygger nya vägar och sånt har hela tiden sagt att de självklart ska flytta på stenen eftersom den står på mark som kommunen har tagit från oss. Häromdagen sa de att de hade fått tag på remmar så att de skulle kunna flytta stenen utan att skada den.

Idag ringde en man från kommunen och sa att jag måste ta bort stenen inom kort eftersom den stod på deras mark (min före detta tomt…).

Jag sa att killarna på fältet hade sagt att de skulle flytta den men mannen från kommunen sa bara att det inte fanns med i avtalet och därför är jag tvungen att orda det själv. Punkt slut. Han sa att han tyckte att det var tråkigt att jag kände mig orättvis behandlad.

Om han verkligen tyckte det skulle han vilja göra någonting åt situationen. Det ville han inte.

  Tom

Ida
11/29/06, 12:28 AM
#29

Skrikandes

Själv har jag problem med min fd hyresvärd, det kommunala bostadsbolaget där jag bodde förut….

AndersE
11/29/06, 12:48 AM
#30

Tom, jag hade inte kunnat vara så lugn som du verkar vara.

Jag hade gjort allt som står i min makt för att "klämma åt dem". Dvs tagit kontakt med media…

Vilket underbart program Sverker skulle kunna göra av det här.

Tom
11/29/06, 6:35 PM
#31

#30, Jag hade nog inte heller varit så lugn som jag är för några år sedan. Men jag har lärt mig att jag måste välja mina fighter med omsorg. Det tar för mycket energi att bråka om allt. Jag är mitt inne i en stor tvist just nu som har pågått i över tre år. Men det är en helt annan historia…

#29, Vad är det som hänt?

   Tom

Hanna--
11/29/06, 7:39 PM
#32

Att köpa mark för 33 000 kr när den är värd 800 000 kr, torde ju bryta mot Avtalslagens generalklausul (Avtl 31§)  att ett avtal inte får vara uppenbart oskäligt…

Tom
11/29/06, 8:48 PM
#33

Hanna, det roliga är att lagar och regler endast är till för vanliga människor. De som arbetar på kommunen står över alla lagar ;-/

 Om du försöker driva en process mot dem har de obegränsade resurser att lägga ner på ett evenuellt mål.

  Tom

AndersE
11/29/06, 9:53 PM
#34

#33 Jo, att driva det i en rättslig process är nog kört. Jag var oense med en bank för många år sedan, men fick direkt rådet av min advokat att inte ens försöka. Just med motiveringen att de kan lägga hur mycket pengar som helst, och driva målet vidare hur länge som helst - och på vägen knäcks du, även om du har rätt…

Annons:
Hanna--
11/30/06, 10:31 AM
#35

#33 och #34

Visst har ni rätt i det, men det är inte omöjligt att få rätt,
inte ens en gång mot kommuner, staten och storbolagen.
Det trista är att så få vågar försöka.

Det trista är väl att de som försöker ofta kallas för rättshaverister.

Lustigt nog lär ordet rättshaverist bara finnas på svenska.
Ofta när jag hör någon kallas för rättshaverist tänker jag att det är en person som förtjänar beundran istället för medlidsamma huvudskakningar…

Solveig
11/30/06, 4:35 PM
#36

Rättshaverist kommer från tyskan. Recht-haberi (recht haben = ha rätt) är ett envetet framhållande av att man har rätt, ibland in absurdum. Tyvärr har det fått en negativ betydelseglidning i svenskan. För Tom har ju rätt!

CBA
12/1/06, 1:06 PM
#37

Jag håller med AndersE…jag skulle inte heller kunna hålla mig lugn vid det här laget. Hornen i pannan skulle ploppa fram, ner med den röda gardinen för ögonen, kavlat upp ärmarna och sen fit for fight!

Usch jag har alldeles för mycket temperament ibland :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ida
12/1/06, 3:05 PM
#38

#31 Det som hänt är att jag sedan jag lämnade min hyresrätt i Upplands Väsby i mars fått ett antal orimliga ersättningskrav från min före detta hyresvärd. (Det kommunala bostadsbolaget Väsbyhem)

När jag vid det första samtalet med kvartersvärden ifrågasatte kravet att jag skulle betala för ett nytt lås till en förvaringsbox jag aldrig fått tillgång till så hotade han med "Kronofogden" om jag inte betalade. Sedan dess har det bara blivit värre och de drev vidare kraven utan att ha underlag för dem och hotade och hade sig via Inkasso.

Det är en lång historia som tyvärr fortfarande inte fått ett slut….

AndersE
12/1/06, 3:20 PM
#39

#38 Det är lite läskigt. Jag kan tänka mig att en "knäpp" tjänsteman kan få för sig att använda kommunens "muskler" på ett orimligt sätt…

Tom
12/2/06, 10:55 AM
#40

#37, Som sagt, jag tycker det är mer värt att kunna välja sina fighter än att bråka med alla som man tycker gör dumheter. Då skulle man inte göra mycket annat än att bråka =)

Det som verkligen är viktigt för mig bråkar jag om, och då blir det alltid som jag vill!

  Tom

Ida
12/2/06, 2:06 PM
#41

#39 De hänvisar till regler som är helt orimliga och verkar vara vana att få sin vilja igenom.

Jag har mycket svårt för företag som hotar med Inkasso bara för att de vet att folk betalar en avi därifrån, hur orimligt kravet än är. Jag vägrade och bestred deras fordran till varje punkt och till slut drog de tillbaka den och fick stå för kostnaderna själva. De visste att kraven inte skulle hålla i Tingsrätten, men fräckt nog hotade dem med det in i det sista.

Nu för jag kriget direkt mot Väsbyhem, utan mellanhänder.

Annons:
rumpino
12/2/06, 8:17 PM
#42

usch, det lät riktigt trist Tom. jag hoppas verkligen det löser sig för er på något sätt.

mvh

erica.lindstrom
12/4/06, 4:55 PM
#43

Hej Tom,

Har läst dina inlägg gällande det anmärkningsvärda sättet kommunen tycks ha hanterat ditt ärende. Jag är nyhetsreporter på Lokaltidningen Mitt i Täby och är mycket intresserad av att ta upp fallet i en artikel.

Vi trycker ingenting så länge du inte är med på innehållet, vilket innebär att du kan få läsa och godkänna texten innan publicering. Kontakta mig på erica.lindstrom@mitti.se eller via växeln: 08- 550 550 00. Hoppas vi hörs, tycker det är angeläget att ta upp fall där kommunen kör över invånare. MVH/Erica Lindström

rattmamman
12/4/06, 5:25 PM
#44

Jaaa, heja, heja! Klart att det ska belysas!

Tom
12/4/06, 9:50 PM
#45

Jag anar att 'någon' har hjälpt Erica lite på traven när det gäller att hitta min berättelse här på iFokus ;-)

Jag har mailat henne så får vi se om det går att skriva någonting utan att jag hängs ut som ett offer.

Tack för att ni engagerar er!

  Tom

Ida
12/5/06, 12:20 AM
#46

Ska bli jätteintressant att se hur det går med den här historien!

Jag är inte heller främmande för att publicera min story i Lokaltidningen. Kanske Erica har några trevliga kollegor i Upplands Väsby… ;)

erica.lindstrom
12/5/06, 10:15 AM
#47

Absolut Skogskatten,

Maila din story till min kollega david.osterberg@mitti.se, han skriver för Väsbydelen.

MVH

Oskar
12/5/06, 11:18 AM
#48

Ja den här typen av saker är ju perfekt att ta upp i lokaltidningen! Kan tänka mig att det sedan visar sig att det är fler än Tom som blivit dåligt behandlade av kommunen.

Annons:
Ida
12/5/06, 2:14 PM
#49

Tack Erica, det ska jag göra!

Mvh

Ida

CBA
12/5/06, 4:17 PM
#50

OM det blir någon artikel gjord så måste ni lägga ut den här…det skulle vara roligt att se vart det leder :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Amiechan
1/5/07, 5:16 PM
#51

Usch, nu har jag läst igenom alltihopa! 0.o Knäckande!

Har det hänt något mera efter att erica.lindstrom dök upp här?

Tom
1/5/07, 7:31 PM
#52

Erica och jag har haft kontakt och det kanske leder till en artikel.

Jag uppdaterar såklart här om det händer någonting.

Tom

Tom
1/25/07, 9:57 PM
#53

Det kommer en artikel i lokaltidningen den 6:e januari. Jag har inte läst och godkänt den ännu men jag hoppas att den skickas till mig snarast.

  Tom

AndersE
1/25/07, 10:57 PM
#54

#53 6:e februari?   ;-)

Oskar
1/26/07, 4:06 PM
#55

Spännande med artikeln!!!

Annons:
Margareta
1/26/07, 6:35 PM
#56

Den här såpan är mer spännande än mycket på TV. Hoppas Du kommer någon vart så Du kan känna Dig nöjd i slutet Tom.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Tom
1/27/07, 12:12 PM
#57

Såklart 6:e februari som Anders påpekade =)

  Tom

Ida
1/29/07, 4:19 PM
#58

#57 Oj oj, det ska bli spännande. Är det ok om jag länkar till hemmet i tråden på konsumentmakt? Jag tror att många skulle tycka det var intressant att läsa om detta.

Mvh

Ida

Tom
1/29/07, 7:43 PM
#59

Själävklart Ida.

  Tom

Linda
1/29/07, 9:00 PM
#60

Fy 17, nu tog jag mig itu med att läsa hela tråden..

-Jag är inte förvånad, denna orättvisa och övertramp som råder är inte ovanligt men likförbannat är det inget som ska gömmas i dager.

-Rätt ska vara rätt och jag förtår dina argument om varför inte gå till media, men media är klart billigare än att bli ruinerad och klart effektivare än rättväsendet som kommer försvara komunens avtal.

Önskar dig lycka till!

CBA
2/1/07, 12:48 PM
#61

Som sagt…lägg gärna ut artikeln på forumet :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

carina.agrell
2/1/07, 5:37 PM
#62

Heja heja, Tom!

Läste hela tråden och baxnade. Själv bor jag i en by i Nybro kommun i Småland. 10 hushåll i 8 hus som kommunen gör sitt bästa för att bli av med. De lurade till sig underskrifter med hjälp av falska löften till de som bodde i byn 1992 när de placerade en återvinningscentral här. EFTER DET SPYR DE UT SINA VÄRDERINGAR OM ATT DET ÄR OLÄMPLIGT ATT BO HÄR PGA ÅTERVINNINGSCENTRALEN! Jag har bott här nu i 11 år, kommunen ville då köpa huset, men hade inga planer på att komma överens med resten av fastighetsägarna. De skulle bara svältas ut, ett efter ett skulle husen köpas upp, med det givna resultatet att marknaden slogs undan för de som var kvar. Ett bra sätt att skaffa attraktiv mark gratis. Jag blev så förbannad så jag bestämde mig för att ställa upp på byborna och ta strid för huset.

Många vill bo här och för två år sedan skulle en familj sälja sitt hus. Flera spekulanter fanns och byborna kunde räkna med auktion. Då ringer kommunen mäklaren och vips så var självklart alla andra spekulanter borta. Kommunen kunde själv sätta priset, 45 000 kronor under utgångspriset. Tack och lov lyckades jag fixa lån och kom över huset (som jag nu hyr ut). Jag har säkert lagt ett års arbetstid för att hålla koll på alla översiktsplaner och tillstånd för återvinningen. Vi kämpar för en detaljplan för att återupprätta byns status och säkra den fria konkurrensen.

Tänk er ett TV-program som bara sysslar med kommunens bärsärkeri och petande i familjers privata egendom. Det finns ingen heder och moral, de har ju som flera andra i tråden sagt, tjänstemän som har betalt från skattemedel att bekämpa och lura sina medborgare. Detta kommunala hopplösa beteende borde verkligen belysas på bästa sändningstid. Det är bara media som kan påverka!

Lycka till Tom, berätta din historia så kan den bli en pusselbit i kampen för respekt för medborgarna! Följer med intresse ärendet, var snäll och länka till artikeln när den publiceras.

Carina

Annons:
AndersE
2/1/07, 7:51 PM
#63

Carina, intressant!

Heja!   :-)

Tom
2/1/07, 8:09 PM
#64

Lika hemskt att läsa din historia som min och alla andra som har råkat ut för sina kommuners hutlösa beteenden.

Strongt att du står på dig!

  Tom

Celia
2/5/07, 5:53 PM
#65

När man ska sälja sitt hus, så måste man alltid höra med kommunen. De har nämligen förköpsrätt på samtliga fastigheter. Detta för att det kan ligga i deras planering att bygga något längre fram. Så fungerar det i alla fall här nere i Skåne och det låter lite otroligt att en privatperson kan sätta sig över detta och köpa ett hus som kommunen inte tillåter försäljning av. Kan det vara så olika regler i olika delar av landet?

Hur som helst så tycker jag synd om alla er som drabbats här. Toms bild i den andra tråden får mig att häpna! Man kan tydligen bli behandlad precis hur som helst :(

carina.agrell
2/5/07, 7:51 PM
#66

Cecilia,

kommunen kan köpa alla näringsfastigheter samt de fastigheter vars yta överstiger 3000 m2. Det jag ifrågasätter är hur detta går till och vad det får för konsekvenser för boende. Det är helt riktigt som du säger att det är en skyldighet att ta reda på kommunens planer, vilket vi gjorde, och vilket innebär att de flesta i det läget väljer ett annat hus. Det är konsekvenserna för de familjer som redan bor i området som är det allvarliga. Det hade varit en sak om kommunen i samband med köpet av vårt hus hade gjort upp med de andra fastighetsägarna i byn. Då hade allt varit gott och väl, och jag hade inte brytt mig. Det är utsvältningssituationen som följer på ett sådant köp som är tragiskt. Om kommunen köpt huset, så hade en död hand lagts på området, vilket inneburit att de andra hade varit tvugna att sälja sina hus till kommunen. Till ett pris som kommunen bestämmer. Den fria konkurrensen är satt ur spel. Det är befängt anser jag att lagen tillåter detta, när det finns kommunala planer för ett område, borde alla som anser sig berörda kunna kräva att få ingå i en gemensam överenskommelse, så att de kan fortsätta sina liv på en annan plats. När det handlar om så många hus som 8 stycken, blir det för dyrt för kommunen med en sådan överenskommelse. Därför är det smidigt för kommunen att låta fastighetsägarna agera bank och fastighetsskötare till den dag då kommunen tycker sig ha lust att köpa ett hus som blir till salu. Eftersom priserna sjunker trots en ursprungligt intresserad marknad så tjänar ju kommunen på att vänta så länge som möjligt. Det är en psykologiskt dubbelbindande situation för byborna. De kan varken bo kvar så länge de vill, eller sälja. Tack och lov har vi lyckats organisera oss och upprätthålla den expressiva kraften. Objektivt är detta ett oerhört intressant fenomen, subjektivt är det lika oerhört pressande. Det är helt riktigt att jag bara har mig själv att skylla, du får försöka se det ur de andra bybornas synvinkel för att förstå problematiken.

Carina

Margareta
2/5/07, 7:54 PM
#67

Vårt hus i Ekerö kommun köptes efter att kommunen erbjudits sin förköpsrätt, så det är nog ganska vanligt…

OBEHAGLIGT är det i alla fall att läsa dylika historier…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

carina.agrell
2/5/07, 10:25 PM
#68

Margareta,

det är säkert vanligt, och det är ju OK så länge det inte drabbar andra fastighetsägare runt omkring. Det är beroende på situationen ifall det är rimligt eller inte. I vårt fall vill man sammankoppla återvinningscentralen som jag skrev om tidigare med ett industriområde på andra sidan om byn. Vi har föreslagit mängder med lösningar, det skulle vara enkelt att "hoppa över" byn och fortsätta med företagsområden på andra sidan, men tyvärr ritar gamla byråkrater och politiker kartorna först, istället för att titta på verkligheten. I ditt fall kanske köpet inte påverkade någon annan? Det är den personliga prestigen som går före alla andra kriterier. Tack och lov arbetar samhällsutvecklingen för oss. Brukssamhällen som Nybro är knappast kända för politiskt nytänkande och de subjektiva värden som finns i den meningsbyggande verksamhet som människor upplever i sitt boende.

Margareta
2/5/07, 10:47 PM
#69

#68 Jag tror att det är som Du säger.

I vårt fall skulle enda anledningen vara att tomten är lite större än de normala och att kommunen skulle velat "ha en bit" för framtida exploatering. Det är ont om kommunägd mark i Ekerö kommun och gott om stora arealer i privat ägo, troligen en kvarleva av att vi har ett visst kungligt slott i kommunen. Det finns många stora gods med mycket mark, tillhörande folk som velat bo nära "kunglig glans".

Just där vi bor är det "långt" till kungen (ca 3 mil), men det finns många andra stora gårdar som breder ut sig och där säljs/styckas inget alls. Man hyr ut torpar/arrendatorställen på sin höjd. Därför är det glesbygd och kan inte bli annat….ETT av skälen att vi bor här. Det är extremt svåexploaterat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Celia
2/6/07, 1:53 AM
#70

#66- Tack Carina, när jag läser dina rader så får jag svar på min fråga. Det är alltså skillnad från kommun till kommun. Det behöver inte handla om näringsfastigheter eller fastigheter över 3000 m2 i Lund och Trelleborg. Vi har fått vända oss till dem innan 3 köp/försäljningar under de senaste 2 åren. Senast i höstas då vi sålde en villa med knappt 1000 m2 tomt. Det var mäklaren som tog hand om det då, annars har vi själva fått kontakta kommunen.

Jag skulle inte själv velat hamna "i" en återvinningscentral utan förvarning. Det låter precis som kommuner brukar låta :(

Ida
2/7/07, 4:00 PM
Misarn
4/4/12, 1:52 PM
#72

Går det att komma åt artikeln efter så pass lång tid!?

Gluskap
4/8/12, 3:59 AM
#73

Oj, denna tråden har jag missat! Hur har det gått med allt?

Tom
5/10/12, 10:58 PM
#74

#73, Historien är så vidrig att jag inte riktigt vet vad jag ska berätta utan att det blir fyrahundra sidor…

Jag hittade ett sätt att dela fastigheterna så att jag skulle få möjlighet att köpa tillbaka mark av Täby Kommun via deras fastighetsbolag TFAB så att min tomt blev lika stor som den var innan Täby kommun tog min mark. Jag såg det som en otroligt bra lösning eftersom jag då inte skulle lida lika stor ekonomisk förlust.

Nu visade det sig att Jenny Gibson, hon som var ansvarig för bland annat uträkningen av marknadspriser och expropieringen av min mark på kommunen, hade bytt jobb under tiden som gått. Nu jobbade hon som VD för Täbys fastighetsbolag, TFAB, som jag skulle köpa tillbaka marken av.

När jag kontaktade TFAB för att komma överens om alla detaljer runt köpet hade Janny Gibson plötsligt gjort en ny marknadsprisberäkning där hon sa att marken nu var värd 1600 kronor per kvadratmeter. Mark som, när de köpte den av mig något år tidigare, var värd 83 kronor per kvadratmeter.

När jag försökte få henne att stå till svars för sin galna marknadsprispolitik sa hon bara att hon inte befattade sig med enskilda ärenden.

Eftersom jag inte har en miljon kronor över att spendera på att köpa tillbaka min egen mark så har jag lyckats få till att det hela ligger på is tills vidare. Men när TFAB får för sig att de vill sälja marken så kommer jag och familjen troligen att bli tvungna att flytta eftersom vi inte har råd att köpa den.

Det här var en mycket kortfattad sammanfattning av vad som har hänt.

Angående artikeln som den så kallade journalisten Erica Lindström skrev så var den bra ända till slutet där en kommungubbe fick dementera allt jag sagt vilket innebar att jag framstod som en idiot. Att det kommungubben sa var rent ljug tyckte inte Erica var intressant och hon la inte ner en sekund på att ta reda på om uppgifterna stämde. Tragiskt! Jag hoppas att hon har insett att hon kanske ska ägna sig åt någonting annat än grävande journalistik.

Tom

Misarn
5/11/12, 1:45 PM
#75

Det är verkligen motbjudande hur dom håller på, jag lider verkligen med dig och familjen och håller tummarna för att dom kommer få stå till svars för vad dom har gjort, eller att ni åtminstonde kommer få tillbaka eran mark.

Xristina
4/15/13, 5:10 PM
#76

Vet att detta är en väldigt gammal tråd, men jag är nyfiken på hur det har gått för dig. Hur blev det? Fick ni köpa tillbaka marken?

Annons:
EmelieGustavsson
4/20/13, 4:14 PM
#77

är också nyfiken… :)

Margareta
5/7/13, 4:19 PM
#78

Ja nu är vi många som undrar!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ketang
5/9/13, 10:15 AM
#79

Åh vad jag lider med dig Tom! Jag hade ställt till med ett helvete om min kommun behandlat mig så här! När det gäller ens egna HEM berörs man ju på ett annat sätt. Hemmet är ju så viktigt, där lever man ju och vill ju inte ha ett ofrivilligt bygge i trädgården på det här sättet!

Jag undrar också hur det har gått.

Tom
1/10/16, 12:06 PM
#80

Tack alla ni som bryr er!

Det har inte hänt någonting alls i ärendet. Jag har fortfarande inte råd att köpa tillbaka marken.

Vad jag däremot har fått veta nu är att något som heter Förvaltningsrätten troligen skulle ha kunnat hjälpa mig med bråket med Täby kommuns galna beslut. MEN vad jag förstår har preskriptionstiden gått ut nu :-(

Något som jag glömde att nämna tidigare (tror jag) är att kommunen bestämde att de ska ta mer mark från min tomt för att bygga en skaftväg till KUMMUNENS tomter som ligger innanför min. Istället för att köpa marken av mig så valde de (Olle Palmér som är Lantmätare på Täby Kommun) att göra den till en "gemensamhetsanläggning"  vilket innebär att förutom att jag inte får betalt för marken blir JAG skyldig att bekosta delar av anläggandet av vägen och sedan underhållet av densamma (snöskottning reparationer mm) trots att jag inte ens själv kan använda den!

Tom

Ketang
2/12/16, 11:56 AM
#81

Herre gud! Täby kommun borde skämmas och det REJÄLT! Jag måste säga att du är oerhört stark Tom som ens orkar leva i ovissheten av vad kommunen kommer hitta på härnäst :-(

Ary
2/13/16, 2:33 PM
#82

Det här verkar ju helt befängt. 😮

Record
2/15/16, 10:31 PM
#83

#Tom

Har kommunen servitut i din fastighet att dra en väg genom? Eller kanske fanns det från förre ägaren. Då kan det vara en ny tråd att dra i även på gamla händelser. När du köpte fastigheten borde detta vara med i köpekontraktet.

Annons:
Tom
3/13/16, 11:26 PM
#84

Record, det fungerar inte så. Det är inte fråga om servitut utan en gemensamhetsanläggning. Ännu värre.

Record
3/14/16, 9:32 AM
#85

Har du köpt fastigheten utan att veta att det fanns ett servitut, kan det vara till din fördel, gentemot säljaren. Tyvärr kan det ha gått för lång tid. 🤔

[nevamisse]
3/14/16, 6:02 PM
#86

Vilken hemsk historia :(

Tom
4/8/16, 9:29 PM
#87

Record, läs gärna mitt svar. Det är INTE fråga om ett servitut. Tom

Record
4/8/16, 10:02 PM
#88

Servitut är väl i högsta grad en gemensamhetsanläggning, vilken belastar fastigheten.

Record
4/10/16, 10:59 AM
#90

Pest/Kolera ?

"Eller ett servitut eller en annan rättighet som är gemensam för flera fastigheter."

Annons:
landsbygdsbo
4/29/16, 10:35 AM
#91

Det avtal som ingick när du valde att köpa fastigheten reglerar väl det hela.

Ta kontakt med en advokat. Har du enligt honom på fötterna så lär ju kommunen tvingas backa.

Om inte så kan jag bara beklaga. Din namnteckning finns ju på avtalet och den är väl bindande.

Record
4/29/16, 10:59 AM
#92

# 91

Självklart! borde det finnas en möjlighet, om det fanns text på köpehandlingen, och inte bara ett vikt papper med plats för namnteckning. 🤔

landsbygdsbo
4/29/16, 11:02 AM
#93

Vem skriver på en sådan handling?

Tom
6/11/16, 8:52 PM
#94

Vi kontaktade advokater när det var aktuellt och när de hörde att det var kommunen vi bråkade mot sa de bara att vi skulle ge upp eftersom kommunen kan lägga ner hur mycket resurser som helst och driva det hur långe som helst. Nu har det gått för lång tid för att göra något åt det. 

Misstaget jag gjorde var att jag litade på kvinnan på kommunen som satt och ljög mig rätt upp i ansiktet som sa att jag inte skulle drabbas på något sätt och som senare, när jag konfronterade henne, bara blånekade och hänvisade till att det inte stod i kontraktet. 

Tom

sunflower185
6/12/16, 10:51 AM
#95

Har läst hela tråden och sitter nästan och darrar av ilska, att kommunen kan behandla folk på det här sättet!! Du verkar vara en bra karl Tom och det är verkligen trist att du har råkat ut för detta. Tack för att du har uppdaterat oss om läget, fastän jag såg att tråden är från 2006 (!!!).

Record
6/12/16, 11:10 PM
#96

Trist att höra att Tom inte fick  rätt, men tror att en bra jurist kan hjälpa.

Tom
8/12/16, 9:47 PM
#97

Record, tyvärr är det preskriberat nu. Med facit i hand och det jag har lärt mig (för sent) skulle jag ha agerat annorlunda. Men nu är det bara att bita ihop och gå vidare.

Annons:
Record
8/12/16, 9:59 PM
#98

Ledsamt att höra men har en god vän på Lidingö i branschen jag skall höra med om preskriptionstid.

Tjeja
8/13/16, 1:27 PM
#99

Såå ledsamt att läsa sådant här. Min lilla erfarenhet säger mig att det inte bara är kommunen utan helt enkelt hela stockholms län privata företagare så väl som kommun etc. vad det än gäller.. är man inte tuff äter dem upp en levande med lögner!

Har själv blivit lurad att köpa lägenhet med inrednings och byggfel som mäklaren och förra ägaren lovade att det skulle ordna sig, förra ägaren lovade att byta ut det som var fel osv. (inget om det i kontraktet förstås, något jag borde kollat upp från början) så tja.. jag har fått skylla mig själv helt och hållet. Allt fick jag fint bekosta själv istället och dessutom betala förra ägaren extra för att få det gjort! 😡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
8/13/16, 3:12 PM
#100

Eh. nu har jag lixom inte orkat läsa alla inlägg.. iomed att de är så många!

Grejen är.. är man fastighetsägare så har man skylldigheter.. litta olika från hyresrättsinnehavare!

Din fastighet är i princip ett företag, läs på företagsekonomisk linje innan du köper en fristående fastighet!

Läs sedan fastighetsrätt med inriktning på servitut och expropriationsrätt.. innan du köper ens en kolonilott!

Grejen är.. du är inte vuxen fören du äger en fristående fastighet.. då är du helt plötsligt ansvarig.. innan dess så var du en konsument!

Senast så betalade jag kommunen cirka 280,000 för något jag inte behövde.. iomed att de (kommunen)innehade majoriteten av fastigheterna inom mitt område.. så de hade majoritet vad gäller utvecklingen av mitt område!

Återstår åtskilliga lusentappar dels för att faktiskt och fysiskt ansluta min fastighet till vatten och avlopp samt fiber!

Mitt nuvarande problem är hur man fan får gatubelysningen att sluta lysa mitt i natten.. här har alltid varit mörkt.. när solen gått ner!

Gatubelysning borde förbjudas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
8/14/16, 9:36 PM
#101

#100

Vet du inte hur rundstyrningen fungerar, får du använda andra medel. 😃

Zepp
8/15/16, 10:29 PM
#102

Jag har hagelgevär.. funderar på att använda detta!

På natten skall det vara mörkt/släckt.. det är bara kriminella som är ute på natten!

Hederliga medborgare har då lagts sig för att sova!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
8/15/16, 10:45 PM
#103

#Zepp

Först skjuta sedan sova. Har du inget modem för elnätet. Lyssna när tonerna för att släcka kommer på morgonen.

Record
8/15/16, 10:48 PM
#104

#Tom

Fick ett halvt svar , om förra försäljningen skedde under tvång att sälja kan det vara en utgångspunkt.

Annons:
Tom
12/14/16, 10:28 AM
#105

# Record, det blir nog tyvärr svårt att hävda så här sent efteråt. Men tack för att du frågade :-)

Upp till toppen
Annons: