Annons:
Etikettövrigt
Läst 4126 ggr
Annette
2006-11-17 20:56

Självscanning

Använder ni er av självscanning när ni handlar livsmedel?

Annons:
AndersE
2006-11-17 21:49
#1

Jag kan inte förstå varför jag ska göra butikens jobb utan att få betalt för det?

Jag kan inte se att jag vinner något alls på att scanna. Jag får extrajobb - butiken kan sparka några expediter och öka sin vinst.

Nej tack!!!

Solveig
2006-11-17 22:41
#2

Nog finns det väl fördelar? Jag handlar ibland i butik som har det och det ser ut att gå betydligt fortare ut. men jag har aldrig testat själv.

Annette
2006-11-17 23:05
#3

Jag tycker det är toppen! Istället för att plocka med varorna 3 ggr i affären räcker det med 1 gång. Det spar min kropp. Dessutom har man full koll på hur mycket man har handlat för hela tiden. Lite enklare än att gå runt med miniräknare ;)

Susanne
2006-11-17 23:24
#4

Har inga problem att plocka i och ur flera gånger, ska jag få allt i rätt kassar från början blir det jättestruligt (har dessutom sett att många får plocka om alla saker i självscanningen då det är kontroller mest för jämnan).
Huvudräkningen ser jag som ett plus…träna hjärnan samt att jag alltid får betala någon spänn mindre än jag räknat ut.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AndersE
2006-11-18 00:00
#5

Jag ser hur de andra står och joxar med sin apparat en stund vid varje grej de handlar - medan jag susar igenom affären som en blixt, placerar allt med streckkoden rätt inställd. Kassörskan kör mina varor på löpande bandet, och jag är ute ur affären medan scannarna fortfarande står och fumlar med sin Star Trek-pistol…

Skrattande

(Det märkliga är att så många faktiskt ställer upp och jobbar oavlönat åt sin affär…)

AktieTrader
2006-11-18 01:07
#6

Jag skulle aldrig klara en kontroll, jag är för tankspridd för att hålla reda på om jag scannat eller inte. Jag plockar till mig flera olika varor och lägger i vagnen. Om jag ska scanna, var ska jag lägga de oscannade medan jag scannar?

Låt folk scanna, det blir mindre folk i de vanliga kassorna då.

Annons:
mandymoo
2006-11-18 08:08
#7

Jag använder det o tycker att det är perfekt… framför allt pga av att alla andra inte gör det och då finns det ingen kö man bara går rätt ut.
Ofta betalar jag med kort också och då går man till den kassan utan kassör… scannar, drar medlemskort o betalkort knappar kod färdig….

Jobbigast är när man får avstämning = alltid när man har bråttom *ler*

Min lilla dotter älskar det när hon ska gå o handla - speceilt om hon får handla något eget för resten… tex en fredagskväll. För då vet hon exakt hur mycket pengar hon har och ser vad hon handlat för = hur mycket hon själv har till eget mysgodis.

pluppan
2006-11-18 12:41
#8

jag har använt det några gånger men slutat

jag går ofta och handlar med barnen i släptåg och då kan man lätt bli distraherad. eftersom jag "åkte fast" i kontrollerna så åkte jag på flera kontroller hela tiden. jag har glömt att skanna in påsarna som man packade varorna i, jag har skannat samma kattmatsburkar tex fem gånger och sedan tagit andra smaker av samma kattmat vilket också ger fel och även glömt att scanna in småvaror två gånger för runt tio kronor (på inköp i övrigt för runt 800-1000kr) jag har därför känt mig som en tjuv och skäms så in i h-e. det är verkligen inte jag! jag har därför slutat och låter kassörskorna göra jobbet. jag kan enbart tänka mig att börja scanna själv igen om jag får en viss rabatt på inköpet.

tillalex
2006-11-18 13:47
#9

Funkar kanonbra när man handlar lite mindre och helst själv.  Fumlar med scanner slutar man rätt snart att göra. På Coop har de automatkassor där man bara drar sitt kort, knappar in koden och går rätt ut. Då går man inte bara förbi den långa kön i de vanliga kassorna utan även kön i de manuella Shopexpress kassorna. Jag har inte blivit kollad på evigheter. Me like…

När hela famlijen är och storhandlar blir det inte så smidigt. Scannern är alltid hos någon annan och barnen slåss om att få scanna. Får man dessutom en avstämmning och måste packa upp alla kassar igen så är det garanterat långsammare. Därför känns det skönt att veckohandla på Willys som inte har scanners :-)

Tom
2006-11-18 16:43
#10

Vad händer om man missar att skanna några varor. Får man böter då?

  Tom

Annette
2006-11-18 17:05
#11

#10. Då får du avstämning lite oftare. Om de är okej är allt som vanligt igen. Jag självscannar alltid och det är mycket sällan man behöver plocka upp allt för kontroll. Det är så skönt att dels slippa köa och sedan att bara kunna gå ut till bilen direkt.

Cattis
2006-11-19 03:54
#12

Åh jag som tycker det är kanon med självscanning!

Man kan gå och plocka i lugn o ro, få ner allt i rätt påse på en gång. Sen går man till kassan (obemannad oftast = behöver inte ens prata med någon), drar sina kort och ajöss, färdigt att åka hem.

Med stor familj (7 pers) med småbarn så består vår veckohandel är ganska mycket varor och småttingar med i affären. Det är faktiskt urskönt att slippa dels köa med barnen, dels slippa stressen av att snabbt få undan varorna fån bandet samtidigt som man skall ha koll på barn och betalning.

Jag struntar i att jag sparar jobb för ngn annan. Jag tar ändå i varje vara då jag tar den från hyllan o lägger den i vagnen. Nu kan jag snabbt scanna den och sedan packa den i påsen direkt. För som ngn skrev ovan, annars skulle jag behöva packa ner i vagnen, packa upp det på bandet, packa ner det i kassar… Jag anser att jag är den som "tjänar" mest på att scanna själv. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Loove
2006-11-19 20:45
#13

#1

Du gör inte butikens jobb när du lägger dina varor i påsar efter att du scannat dem och sedan svischar ut genom kassorna medans andra står och köar, plockar upp varor på bandet och sedan ner i kassen igen.  ;)

Lovisa

Annons:
AndersE
2006-11-19 23:35
#14

#13 Jo.

Annette
2006-11-20 00:06
#15

#14. Handlar du i en affär där butiken både plockar upp varorna på bandet åt dig och sedan ner i kassarna? I så fall får du säkert betala extra för den servicen.

Titti
2006-11-20 00:45
#16

  Butikerna jag handlar i har inte detta system. Kassörskorna är mycket effektiva, snabba och duktiga.

  Har koll på hur mycket pengar jag har i plånboken och räknar i huvudet (när jag fyller kundvagnen). Räknar jämna € uppåt. (om det är något som kostar €2,68 så räknar jag att det kostar €3 - fast någon gång justerar jag nedåt. Då vet jag att pengarna räcker. När vi är till Sverige så gör jag samma sak, men då räknar jag i Kr.
  (Har ju faktiskt varit ute för det att jag haft €3 för lite, men det var en gentleman bakom oss i kön som betalade det som fattades. Det ni, sådana finns det inte många av)

  Här under julen så brukar dom ha ungdomar som plockar i kassarna, för att det ska gå snabbare. Men eftersom vi är två som far och handlar så behövs det egentligen inte. En plockar på bandet och betalar (oftast jag) och den andra plockar varorna i kassar men kylvarorna ner tillbaks i kundvagnen. Sen kör vi kundvagnen till bilen, lastar av, och plockar kylvarorna i kylväskan. Och sist så kör vi tillbaka kundvagnen därifrån vi tog den.

AndersE
2006-11-20 14:52
#17

#14 Var har jag påstått det?

Däremot scannar de åt mig… Och de tar inte extra betalt för det.

Annette
2006-11-20 15:06
#18

#17.

_Jag kan inte förstå varför jag ska göra butikens jobb utan att få betalt för det?
_Svar: Om du självscannar behöver du bara plocka med varorna 1 gång, mot 3 ggr vid vanlig handling. Du spar jobb för dig själv genom självscanning.

Jag ser hur de andra står och joxar med sin apparat en stund vid varje grej de handlar - medan jag susar igenom affären som en blixt, placerar allt med streckkoden rätt inställd. Kassörskan kör mina varor på löpande bandet, och jag är ute ur affären medan scannarna fortfarande står och fumlar med sin Star Trek-pistol…

(Det märkliga är att så många faktiskt ställer upp och jobbar oavlönat åt sin affär…)

Glömmer du inte några moment nu? Du får ju plocka upp varorna på bandet och sedan ner i kassarna igen. Det slipper du vid självscanning. Då susar du bara ut genom kassorna. Så för att spara både tid och kropp är självscanning mest effektivt, tycker jag.

sensa
2006-11-20 16:23
#19

Jag handlar alltid med scanner. Snabbt, smidigt, bekvämt. Jag har aldrig haft fel vid koll, så därför blir det inte koll så ofta. Förr kollade jag alltid mina kvitton när jag gått genom kassorna och det var ofta kassörskorna gjort felslag. "Alla dessa köer!" slipper man. Jag är bara positiv till detta.

Faxlin
2006-11-21 00:46
#20

Nej jag vill då inte utsätta mig för det. Jag föredrar det gamla hederliga viset där kassörska säger hej och slår in mina varor. ;-)
Kollar kvittot om allt stämmer innan jag lämnar butiken.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
AndersE
2006-11-21 20:59
#21

#18 Var och en blir salig på sin tro.

Ingen kan övertyga mig om något annat än att:

  • Butiken vill minska sina personalkostnader genom att sparka ett antal kassörskor
  • Detta går att åstadkomma genom teknikskifte och genom att kunden gör kassörskans jobb
  • Så länge kunden ställer upp på detta utan att kräva att få åtminstone del av vinsten så jublar butiken
Annette
2006-11-21 21:41
#22

#18. Ja, jag är helt salig över självscanning.Flört Om butiken tjänar på det stör inte mig. Mina vinster blir att jag spar min kropp och slipper köa.

Ingen tvingas ju att självscanna, så fortsätt du att plocka dina varor 3 ggr.

Margareta
2006-11-21 23:24
#23

Jag tillhör också de saligas skara som glatt scannar mina varor själv och stoppar dem i medhavda specialkassar oavsett om butiken tjänar på det eller ej. Jag tjänar massor och det räcker för mig! Jag har självscannat i många år och jag tror Coop Bromma var ute väldigt tidigt som testbutik.

Eftersom jag har minst två kassar med mig har jag inget problem att få ner maten i rätt ordning.
Jag susar snabbt genom butiken och lika snabbt genom kassan På Coop i Bromma är det självbetjäning även i kassan, så jag drar mitt kort och trycker min kod och går ut, utan att träffa en enda människa… hur bekvämt som helst. Eftersom jag aldrig haft fel vid avstämningar, blir det aldrig några heller. De tycks lita på mig.
Flört

På ICA Tappström hemma passerar jag en expedit, men eftersom det sällan/aldrig är kö där går det fort och kvickt. (Kö innebär en före…)

Jag är supernöjd eftersom jag orkar handla själv numer.
Det har varit tungt att handla åt 5 personer under så många år och ta sig först genom butiken och sen genom kassan med två omlastningar. Därför har jag alltid fått se till att ha någon med mig.

Nu gör jag ett enda lyft och det är ur kundvagnen in i bilen, och dessa shoppingbagar är klart lättare att lyfta än papperskassar.

Jag blev jätteglad när ICA hemma införde självscanning…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

tillalex
2006-11-22 14:46
#24

Det tråkiga med ICA är att man måste registrera sig i varje butik man vill använda scannern. Coop har ett centralt system så där behöver man bara anmäla sig en enda gång och kan därefter handla i alla deras butiker med självscanning.

Klart att butikerna tjänar på det. Annars hade ju systemet aldrig kommit fram. Precis som snabbkassörskan och självplockning av varor uppstod en gång i tiden. Eller för den delen ett storköp med alla varor i en affär. Om inte utvecklingen gick framåt skulle vi ju fortfarande behöva ta med oss knölpåken ut ur grottan varje gång vi var hungriga. Eller gå och mjölka kossan.

I framtiden har alla förpackningar en liten tryckt radiotag. Du behöver inte längre scanna utan slänger bara ner allt i vagnen. När du sedan passerar utgången registreras alla varor och du bekräftar betalningen med din tumme. All behövlig teknik finns redan, det är snarare frågan om när det blir lönsamt för handeln att investera i det.

Eller varför inte ett robotstyrt centrallager och direktleverans till dörren så vi slipper träffa okända människor, huh…

Destany
2006-11-22 23:08
#25

Jag har nyligen börjat scanna o det e jätte kul.. det har gjort så att den annars dötrista handlingen har blivit rolig…. roligast e att köpa frukt o stå o trycka på den vågen skitkul =)

jag känner inte att jag gör så att folk blir sparkade för där jag scannar på Maxi så e där folk i kassan…

lillabutiken
2006-11-25 10:09
#26

Är ni då medvetna om att många faktiskt har upptäckt att extrapriser ofta är bortglömda i självscansystemet?? Handlar hellre billigare och med en trevlig kassörska i kassan än med en manick som inte håller vad den lovar.

Annette
2006-11-25 13:54
#27

#26. Inte i min butik. Jag har kollat.

Annons:
Margareta
2006-11-25 23:46
#28

#26 Extrapriserna syns inte när man scannar, men de rasslar till när kvittot skrivs ut, det har jag kollat flera gånger.

Idag var det långa köer i alla kassor och ingen i självscanningen på ICA. Jag var ute ur butiken innan de som var först i kassorna bredvid ens hade lagt upp sina varor och jag fick träffa en trevlig kassörska som sparade sina axlar genom att slippa hantera mina varor.  Hon var mycket tacksam för det.

Men vill man heller stå i kö så är väl det ok, jag är glad när jag slipper.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

AndersE
2006-11-26 18:25
#29

Idag blev det lång kö i scanningkassan. Någon  som kollades och fick packa om alla sina sju kassar.

Själv gled jag igenom en bemannad kassa på två röda sekunder.

På dessa två sekunder hann jag höra att den trevliga kassörskan just blivit uppsagd. Självscanning…

Men vill man gärna scanna (jobba gratis) så är det väl OK, jag är glad att jag slipper.

Flört

Annette
2006-11-26 19:08
#30

#29. Jag vet det nu och tänker inte försöka övertyga dig. Fortsätt du som du gör.

Sandra
2006-11-26 22:41
#31

Använder alltid scanner. Det är för oss kunder som scannern finns. Expediterna i butiken har nu mer tid för att hjälpa kunderna inne i butiken, istället för att sitta o plocka med våra varor på rullbandet. Alltså bättre service. Det ser jag bara som ett plus.
Dessutom går det tre ånger snabbare att scanna allt själv än att vänta in den äckligt långa kön med folk som har hela vagnarna fulla med varor.

Mer scanning åt folket ;P

Margareta
2006-11-27 12:42
#32

Hos oss kallar de in en extra i självscanningskassan när det blir avstämning. Det hände i helgen och jag gled förbi dem hur smidigt som helst…
Flört

Visst är det kul att hålla liv i en diskussionstråd, trots att vi vet att vi ALDRIG kommer att bli överens…

Var och en gör givetvis som den vill och jag tycker det är härligt att båda parter blir tillogodosedda i de affärer som valt att införa självscanningen… själv undviker jag de andra affärerna…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

bubbelbubbel
2006-11-27 16:01
#33

jag håller med sandra ja !
på vårat ICA kvantum samlas alla världens människor när jag ska handla, alltid är det så. då är det kalas att scanna, för oftast, inte alltid, men oftast är det minst kö där, och är det många i en kö, brukar det vara två kassöskor, och det går i vilket fall som helst snabbare att scanna än att stå och vänta på att alla ska plocka upp sina 10 000 varor, och sen vänta för att dom inte hunnit plocka ner allt. nej nej. det har tillochmed hänt att vi glömt scanna när vi varit och handlat jag och sambon, sen mötts av 15 meter kö, då går man bara snabbt och smidigt och blippar och slänger ner sakerna i en kasse och drar kortet och går ut :)(

AndersE
2006-11-27 21:28
#34

#31 Om du tror att någon butik låter överblivna kassörskor gå omkring och hjälpa kunder så tycker jag du är naiv…

Butiken vill minska kostnader. Punkt.

Annons:
Sandra
2006-12-10 00:08
#35

#34 Jaha, så nu blev jag naiv. Tack för den passningen! Men nu är det faktiskt såhär, att i MIN Ica- butik så GÖR de faktiskt det! Sug på den! Jag tycker faktiskt att du är rätt onödig när du påstår att folk är naiva utan att du vet vad du pratar om. Tycker det mest låter som att du är rädd för en förändring?

Dessutom, minskar kosnaderna, så som du säger AndersE, så minskar kostnaderna på varorna vi köper! På lång sikt så tjänar butikerna på det för att folk handlar då mer där priset gått ner. Och du… innan du slänger ur dig nåt onöditill mig igen, ta reda på vart jag jobbar i sånt fall.

AndersE
2006-12-10 10:44
#36

#35 Ja, visst var det dumt att kalla dig naiv! Jag ber om ursäkt!

Du fär gärna förklara hur man minskar sina kostnader utan att minska på personal.

amand
2007-01-04 17:52
#37

#25 Håller med dig! Det är jättekul att scanna! Speciellt frukter som man måste väga och leta efter frukten på "våggrejen". ;) Men jag handlar bara ibland för att hjälpa mamma. (Det är några år kvar tills jag flyttar hemifrån och måste köpa egen mat) xD

bam1
2007-01-30 22:33
#38

Jag scannar aldrig, men jag vänder varorna åt rätt håll så att det går lättare för personen i kassan att scanna av streckkoden, det går snabbt och underlättar arbetet för snabbköpskassörskan i butiken där jag bor :-)

AndersE
2007-01-30 23:28
#39

Det som är störande är att scannarna stör oss andra. Överallt i butiken står människor ivägen, vrider och vänder på paketen och viftar med sin rymdpistol…

Hopplöst!

;-)

cosmonita
2007-01-31 03:08
#40

Jag scannar alltid när möjligheten finns. Snabbt och effektivt. Man vet hur mycket man handlar för innan kassan och köerna går inte ens att jämföra.

Avstämning blir det ibland men det betyder bara att du får lägga varorna på bandet som de andra och det sker inte ofta när man är stamscannare.

Sehvrin
2007-01-31 21:34
#41

Tycker det är lite krångligt, eftersom jag nästan alltid glömmer att man kan packa ordentligt från börja ^^' men jag handlar inte så ofta med självscanning, då den enda butik som jag vet har det (ICAMaxi) ligger 20 min cykelväg från mig (till skillnad från hemköp som ligger under 3 min)

En stor fördel med självscanning är om man handlar riktigt mycket, typ 1-2 fulla kundvagnar eller mer Flört  (jag har faktiskt varit med och handlat så mycket ett par gånger)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Loove
2007-02-25 00:23
#42

#21 Har du tänkt på att kassörskorna som normalt får sitta i sina kassor dagarna i ändå nu med självscanningssystemet får möjligheter till rotation och därmed minskade arbets och förslitningsskador. ?

# 26 extraerbjudanden och multiköp syns inte i scannern. Men självklart finns de med på kvittot när du går ur affären. Och kassörskorna i självscanningskassan är faktiskt trevliga också.

 # 36..det finns de butiker som faktiskt ökar sin omsättning och på så vis behöver sina kassörskor på andra arbetsuppgifter än i kassan. Ökar omsättning och kanske inte nyanställer i samma grad som de hade gjort utan självscanning (till kassalinjen) på så vis sparar butiken pengar utan att ta bort folk. Tråkigt för kassörskan i din butik där hon blev uppsagt men det finns andra butiker också och i butiken där jag jobbat i dryga 20 år har ingen hittills blivit uppsagt  vare sig pga självscanning eller liknande. Den personalen har behövts på andra håll i butiken och på så vis får de nya uppgifter och mår också bättre.

Lovisa

AusaBausa
2007-02-25 20:19
#43

i vår ena affär finns ingen scanning och i den det finns, använder jag inte det. Går snabbare utan tror jag!

Sara
2007-02-25 20:49
#44

Använder scanner nästan alltid och de gånger jag inte gjort det så slutar det med att jag önskar att jag hade gjort det.

Vid jul så var scannerkassorna suuuuperlånga, mycket längre än de vanliga kassorna. MEN de gjick så mycket snabbare att de som stod långt fram i de vanliga kassorna inte ens börjat lägga upp sina varor innan jag var färdig.

Jag tror att det butiken eventuellt tjänar in på att ha nån kassörska mindre (i vår butik brukar det vara 1-4 st i självscanningen) förlorar de i svinn. Det lär ju vara en hel del som missar att scanna men inte får avstämning. Been there, done that!

Sara

kanin
2007-03-09 14:16
#45

Ja det gör jag alltid.

Othello
2007-03-11 11:25
#46

Bor på Åland & vi har inget sånt här ÄN iallafall men det är väl bara en tidsfråga. Men nej tack tycker det är bra som det är.

Tuss87
2007-03-12 19:14
#47

Jag har aldrig testat det förut så undrar lite hur det fungerar med varor som det inte går att scanna t ex lösgodis eller bröd och dy som man plockar själv hur gör man då? Finns det siffror också som man trycker som på en miniräknare? Och hur väger man godiset i så fall så man vet hur mkt det kostar?

 Har handlat på Ica Maxi där jag vet att de har dessa scanningsapparater och vet där att vågen många ggr varit trasig vid godiset och i vissa affärer finns det inte ens våg.

 Jag har inget i mot det har aldrig försökt bara :P

AndersE
2007-03-12 21:22
#48

Vill man slippa stå i kö vid vågen kan man stunta i scannern. Kassörskan väger godiset åt dig helt gratis!

;-)

Annons:
Sara
2007-03-12 22:20
#49

I min affär finns det ca 5 vågar på frukttorget samt en brevid lösgodiset. Tycker det är super och väger gärna där även om jag inte använder scannern den gången. Man får veta vad det kostar.

Sara

Rickard007
2007-03-12 22:37
#50

Haha hur kan man svara "Ingen åsikt" på denna fråga?

reddie
2007-03-13 22:09
#51

"Min" butik har inte detta system, men roligt att läsa era åsikter om det hela.

Pomperipossa
2007-03-13 22:43
#52

Hört talas om att dom har skaffat nåt sånt på en butik i grann byn… Måste åka dit och titta vad det är för kul..Skrattande

[Sajberlena]
2007-03-14 01:34
#53

Jag tycker själscanning är suveränt. Storhandlar en gång i veckan och har under det år som scanning funnits i "min" affär kontrollerats 5 gånger, vilket jag finner helt acceptabelt. Det har stämt alla gångerna.

Dessutom tycker barnen att det är roligt att hjälpa till att "blippa" som de säger, så t o m de tycker det är lite roligare att följa med och handla!

I min ungdom läste jag distributionskunskap, och då stod systemet med EAN-koder och knackade på dörren. Kommer ihåg hur för-och-emot-debatten gick hög om det också - det skulle aldrig kunna fungera, sa man.

Men människan har en enastående förmåga att vänja sig vid nymodigheter, och jag tror att självscanning kommer att bli en självklarhet i framtiden.

Fel blev det förr också, även när kassörskorna knappade in själva och snurrade ut kvittot med vev!

Det enda jag egentligen har emot systemet är just att vi med dagens tekniker håller på att utveckla bort de sociala, mänskliga kontakterna ur vår vardag. I framtiden kommer vi inte behöva personal i butikerna, allt kommer att göras med automatik.

Det oroar mig lite!

[Lottliz]
2013-11-27 16:09
#54

Hoppas på att få en medalj ;)

citytjejen
2013-11-27 16:31
#55

Vi kör självscanning på Citygross och det har alltid funkat bra! Anser inte att man "jobbar gratis" bara för att man gör scanningen själv, då borde det väl vara gratisjobbande att välja varor, lägga ner i kasse, bära hem osv, eftersom den servicen kan köpas på nätet 🙂

Bra att man kan välja om man vill scanna själv eller om man vi betala i traditionell kassa!

/Christina

Annons:
[MyCassie]
2013-11-27 20:02
#56

Vi skannar alltid, skit smidigt dessutom sparas inte kassörskorna in på så ofantligt mycket då det finns personal som jobbar vid scaningscentralerna också med att plocka dosor, sköta avstämningar mm. Jag ser det som en fördel även för de som arbetar då det måste tära något enormt på kroppen att stå still i en kassa hela dagen till skillnad från att få röra på sig. 

Sen går allt så mycket snabbare och smidigare när man bara tar en vara, scannar av streckkoden och lägger den i sin kasse och när man är klar betalar man bara och går ut.

Gasoline
2013-11-27 21:25
#57

Ibland, ska jag ha endast några enstaka saker så självscannar jag ibland men storhandlar jag så betalar jag i vanlig kassa. När jag handlar på hemorten finns det ej självscanning så där är det bara kassa som gäller.

Misarn
2013-11-27 23:10
#58

#40 Kan bara instämma :-)

[tk1971]
2013-11-28 08:21
#59

Absolut gör jag det! Det är smidigt och man behöver inte stå i kö. När jag sveper förbi de långa köerna med folk som ska betala på vanligt sätt brukar jag fundera på varför de står där egentligen. Jag undviker de där mindre butikerna som inte har självscanning.

Halvdansken
2013-11-28 10:57
#60

Lite underligt att det här inte finns i Danmark, mer än på IKEA (där jag alltid använder det). Diskussionen startade 2006, så i Sverige är ju det här gammalt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2013-11-30 20:26
#61

Jag skannar en gång i månaden när jag storhandlar. Superskönt att packa i rätt påsar på en gång samt slippa stå i kö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carrosh
2013-11-30 20:59
#62

Skannar ibland, när det alternativet finns i butiken och man fortare blir klar, då kön dit oftast är mindre. Men dessvärre finns det inte i de butiker jag handlar oftast i.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[ludden]
2013-12-01 15:21
#63

För personalen i kassan är det ett tungt jobb att hantera alla varor på bandet så att självscanning är ett bra verktyg att underlätta för personalen i kassan som får mindre problem.

[ElisabethYL]
2013-12-01 16:05
#64

Scannar aldrig…

Håller med AndersE till fullo (de inlägg jag har läst).

Oftast packar även kassörskan/kassören varorna åt mig, scannar åt mig och så får jag mina rabattcheckar utan att behöva be om det.

Dessutom vet inte en scannerapparat om priset är nersatt för kort datum eller av någon annan orsak som bara gäller den specifika varan.

Dessutom vill jag betala mina varor kontant. Och så får butikspersonalen behålla sina jobb..

Halvdansken
2013-12-01 16:24
#65

#64. Wow. Använder du kontanter? I vår butik är det enbart en kassa som tar det. Och hur kan de i kassan packa dina varor år dig?

Bor du i Sverige?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ElisabethYL]
2013-12-01 16:51
#66

#65 Ja, jag bor i Sverige :)

Handlar alltid i samma mataffärer (d.v.s. tre i grannorten och fyra här i stan). De packar oftast varorna åt mig (8 av 10 gånger). Alla kassorna tar kontanter, enda stället jag inte kan betala kontant är landstingets vårdcentral eller på bussen… Min frisör tar bara kontant betalning (ja, du läste rätt ;) )

Jag har det bra när jag handlar jag… När jag var sjuk undrade de på en av butikerna om jag ville ha maten hemlevererad.., men jag tackade nej ändå..

[tk1971]
2013-12-01 16:57
#67

Varför är det bättre att använda kontanter än kort? Själv ser jag fram mot den tid när kontanterna är borta helt.

[ElisabethYL]
2013-12-01 17:00
#68

#67 För att jag har mina matpengar på ica-kortet, tar ut på bankomaten och handlar på den butiken som har det jag ska ha billigast just då :)

Men det är ju min personliga åsikt…

Halvdansken
2013-12-01 19:32
#69

Fattat inte att de packar varorna åt dig. Gör de det till alla?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[ElisabethYL]
2013-12-01 19:37
#70

#69 Till de flesta som lägger en kasse på bandet och handlar tillräckligt lite så att säga :) Handlar det jag ska ha när jag går förbi affären… (Går till andra änden av stan och tillbaka minst en gång om dagen, så det blir sällan många varor. Idag gick jag t.ex. ut ur Netto efter att ha köpt 1,5 liter mjölk och en brödlimpa.)

Fridaaaa
2013-12-01 22:13
#71

#1 Finns fördelar, man ser bland annat hur mycket man handlat för, man slipper i regel långa köer ect.
Ser inga nackdelar med att det finns.

Vi har det påcitygross när vi väl handlar där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
2013-12-15 16:13
#72

Jag kör med självscanning både på ica, coop och willys. Tycker det är mycket smidigare och går mycket fortare, speciellt om man använder själv ut chekning. Tor inte jag har stått i kö på minst ett år. 

Jag gillar coops "kontroller" där man slipper packa upp allt utan en ur personalen kommer med en skanner och och kollar 5 saker på måfå, har man skannat in dem så är det klart sedan.

Ännu bättre är det när jag handlar med min mamma, då kan vi ha var sin scanner och det blir inte någon fråga om vem som har köpt vad osv. Eller när jag och bästa kompisen bakar och går och handlar och ska betala ca hälften var. Med var sin scanner är det väldigt lätt att balansera notan direkt.

mayolica
2013-12-16 16:29
#73

Jag tycker mest det är krångligt med självscanning. Provade några gånger i början när det var nytt här,men det blev så mycket fel åt "fel håll" jag vet inte om vi tryckte dubbelt ibland med den där mojängen eller vad vi gjorde? men vid avstämningar visade det sej att vi hade skannat in över 50kr för mycket vid tre tillfällen, tack vare avstämningar blev det upptäckt. vissa varor hade vi ofrivilligt missat att få med samtidigt som slutsumman ändå blev för stor? enda fördelen var väll att dom förstod att det var av ren klantighet det blev fel och man slapp att känna att dom skulle tro att det var medvetet fusk.  Sista gången var det runt hundralapp för dyrt, efter den gången la jag ner det.

~ mayolica ~

mikkan01
2014-01-01 18:47
#74

Använder det aldrig då jag alltid vill packa påsarna rätt, känns som att man skulle behövt springa runt i butiken ca 73 varv innan man är klar. Men skulle kunna tänka mig att använda det om jag bara ska in och köpa några smågrejer lite snabbt, då kan det vara skönt att slippa köa. 🙂

~mikkan

Maria
2014-01-01 19:05
#75

#74 Jag har alltid en kundvagn och så ställer jag två tomma påsar i den och så packar jag allteftersom. Tar jag något lätt i början av butiken så ställer jag det i vagnen så länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-01-01 19:17
#76

#74 Jag storhandlar en gång i månaden med självbetjäning och då sätter jag fem flergångskassar i vagnen. I en packar jag torrvaror till skafferiet, i nummer två sånt som man inte ska äta, nummer tre hamnar kylvaror i, nummer 4 färdiga frysvaror och nummer fem alla varor som ska göras i ordning och sedan stoppas i frysen. Ett system som fungerar utmärkt och gör uppackningen till en dans. 

Ibland blir det en sjätte påse om det tex är säsong för svensk vitkål eller något sånt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Maria
2014-01-01 19:19
#77

Sist jag handlade så glömde jag en vara och gick in i affären igen och då fick jag "avläsning".

Haha, himla skönt att få avläsning när man bara handlat en vara😂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Siggebus
2014-01-24 18:44
#78

AndersE:

I min lokala ica-butik finns det som vanligt 8 kassor varav man har gjort om 1st till självscanning.

I scanningkassan står det en kassörska som tar emot kontant-kunder med scanner samt hjälper till vid behov i de tre självbetjäningsapparaterna där de med kort betalar.
Alltså har ingen kassörska fått sparken här inte.

Hela kassa-personalen skiftas om att stå i scanningkassan vilket de tycker är bra då de slipper vissa slitande arbetsmoment när de sitter i den vanliga kassan.

Några köer till vågarna har vi inte i min affär då det finns 4 st i frukt och grönt-avdelningen samt 1st vid lösgodiset.

Jag scannar alltid och känner inte alls igen mig i att de i de vanliga kassorna skulle "glida ut" snabbare än jag.

Tarotstollan
2014-01-24 20:26
#79

Jag har scanner i Ica affärerna, det finns 2 st. nära varandra.
Jag tar kundvagn och sen scannar jag och lägger varorna i den. När jag har betalat packar jag ner det i min "Dramaten" precis som jag vill ha det.
Skulle det råka bli att det blir avstämning behöver inte jag plocka upp det ur kassarna eftersom jag inte packat ned det ännu!
Det tycker jag är bra.
Dessutom med lite pengar att köpa för är det jättebra att hela tiden veta exakt hur mycket jag handlat för! Innan fick jag alltid försöka lägga ihop på en höft och hoppas att pengarna skulle räcka!
Någon enstaka gång har inte extrapriserna gått in men det brukar jag alltid hålla koll på!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Iyen]
2014-01-27 08:52
#80

Visst känns det som att man "gör någon annans jobb"… Men faktiskt, om jag ska vara helt ärligt. Så är personaltätheten i butiken superbra, utmärkt service, trevlig personal som hjälper mer än vad som krävs av dom. Och de verkar trivas med sina jobb, och då tris jag som kund bättre. Jag brukar handla på City Gross.
Och vad som är mer värt än att "göra någon annans jobb" är lite små extraerbjudanden och alltid 12% - på frukt och grönt avdelningen.
Sedan gillar jag även skarpt att man ser exakta kostnaden under hela handlingen.
Och så slipper man stå i kö vid kassan.
Nackdelen är att jag alltid blir sur så jag verkligen inser att jag måste lära mig att återanvända bärkassar. Gäspar

Maria
2014-01-27 10:33
#81

#78 Nu har ju inte AndersE skrivit sedan 2007 så mycket kan ha ändrats sedan dess. ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2014-01-27 12:25
#82

AndersE är säkert upptagen med sitt arbete nere i Namibia.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2014-01-27 12:53
#83

Japp

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[WickedAlly]
2014-01-27 18:58
#84

Jag älskar självscanning, enda gångerna jag inte använder det är väl om jag bara ska ha mjölk eller så. Jag tycker att det är jättebekvämt att kunna stoppa i påsen direkt och dessutom hålla koll på summan. 

Och de tjänar nog inga pengar på att jag självscannar och inte behöver hjälp av kassörska i alla fall för jag har blivit mycket mer medveten om vad jag köper nu. Tidigare, när jag inte självscannande stoppade jag lite allt möjligt i vagnen för jag såg ju inte summan. Så när jag kom hem och packade upp så insåg jag alltid att jag hade klarat mig utan hälften av grejerna. Men nu tänker jag efter lite mer, mest för att jag är lite snål. Men min ekonomi blir ju bättre i alla fall :)

Siggebus
2014-01-27 20:50
#85

#81
Ha ha ja se det såg jag inte 🙂
Skit samma - intressant med alla olika åsikter ändå 😃

Upp till toppen
Annons: