Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 16861 ggr
StinaIda
7/2/07, 9:01 PM

Bygga en häst & lekställning?

Vi kommer vara på landet några veckor i sommar och dottern älskar hästar så jag tänkte försöka bygga en åt henne.

Jag såg nämligen en som byggt en trähäst åt sin dotter på en fest…

"stomen" eler hästryggen bestod av en rund stock..

Men jag behöver hjälp!

Min släkt i finland är ett sågverk/impregneringsverk så jag kan hämta vad för virke som helst.

Den ska allstå stå utomhus.

Nån som har byggt någon liknande?

Eller har några funderingar på hur det kan se ut?

En lek/klätterställning skulle jag också vilja bygga,gärna med rutchkana!

Nu vill jag se bilder och skisser!Flört

Annons:
lisette
7/3/07, 1:04 AM
#1

den runda stocken var alldeles säkert en gammal telefonstolpe.

StinaIda
7/3/07, 1:24 AM
#2

Ja det stämmer säkert!

lisette
7/3/07, 1:29 AM
#3

det kan ju vara en riktigt häftig sak.. ta foto när du är klar.. ;)

Sara
7/4/07, 2:30 PM
#4

Min pappa byggde en sådan åt mig när jag var 5 år. Så mkt kul jag hade med den!! Han köpte tom en gammal sadel att ha på den.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur den var byggd.

Sara

KeramikeniSkredsvik
7/4/07, 3:18 PM
#5

Vi hade ett original i byn där jag växte upp. Han var konstnär och fyllo, så vi var allt lite rädda för honom. Han gjorde jättefina hästar av träd, oftast björk. Till kropp tog han en bit stam, ca 2-3 dm i diameter och "lagom" lång. Benen och hals gjordes av ganska tjocka grenar, eller smala stammar, 5-10 cm i diameter. Borra hål i kroppen så att benen kan stickas in och så att dom vinklar utåt. Och så ett huvud, på samma sätt … lagom tjockt och långt. Tänk dej hur gunghästarna ser ut i Tomteverkstan i Kalle Ankas Jul, ungefär så fast utan gungmedar. Det blir jättefint om man låter den vackra björken vara som den är, inte karva bort näver och bark eller så.
Lycka till med hästarna /Sofia

StinaIda
7/5/07, 10:26 AM
#6

#5 Åh det lät jättefint!

Måste kolla om det ska ner några björkar på landet i sommar!

Annons:
lekexperten
1/6/10, 8:52 PM
#7

Hej Stina-Ida,

När det gäller djur så skulle du kunna pröva s.k. chainsaw carwing, där du skär ut djuret direkt ur en ekstock eller furustock med hjälp av motorsåg. Det är en svår konst men väldigt roligt! Jag rekommenderar dig att börja i liten skala…annars blir det mycket spillvirke. Lycka till

Upp till toppen
Annons: