Annons:
Etikettstädning-tvätt-rengöring
Läst 49813 ggr
Jenya
2008-01-15 17:26

Fettfläckar på tapet?

Hur får man bort fettfläckar från tapet? Jag har googlat lite ochhittat en del tips. Testade med att strycka med strukjärn mot fettfläcken med hushållspapper emellan. det fungerade inte.

sen har jag hittat dessa tipsen:

1. Lägg ett rent läskpapper mot fläcken och stryk med varmt
strykjärn. Upprepa tills fläcken är helt borta.

2. Gnugga fläcken med lite mjukt bröd.

3. testa med målartvättstrasa i portionsförpackning som finns på färgbutiker.

4. prova att lösa upp fettfläckarna med "Vanish", ett
fläckborttagningsmdel för tex kläder, det fungerade ganska bra
på tapet. Lös upp lite Vanish i ljumet vatten å badda med tex
en ren trasa. Men var försiktiga, är det en "billig" tapet kan
färgen också lösas upp. OBS ! gnugga inte

5. Prova med Ren Bensin av märket Gripen. Häll bensin på en
liten bit av en trasa och badda rikligt på fläcken så att det går
in i tapeten. Låt verka ca 10-15 minuter. Torka efter med ljummet
vatten blandat med ättika och diskmedel. Ta en fuktad tvättsvamp (helst en ny) och lite diskmedel och gnugga försiktigt med den "lena" sidan, så får man iaf bort lite.
VARNING: Gnugga inte för hårt så att tapeten lossnar, det är ju
trots allt papper

6. En del fläckar på tapeten kan helt enkelt "suddas bort" med ett
vitt suddgummi.

7.Fettfläckar kan du också försöka få bort genom att
använda potatismjöl och därefter gnida med en linnelapp.Pröva
också med miljömärkt diskmedel.

7.värm potatismjöl i micron så det bli lite varmt.
sen dutta på det på fläcken med handen. låt potatismjölet absorbera fettet. Ta sedan en kökssvamp och använda gula sidan och dra med cirkelformade rörelser över fläcken för att få bort potatismjölet.

Är det någon här som har erfarenhet av något av detta? elle rom ni ve tnågot annat som fungerar. jag ve tinte riktigt vad jag ska testa först. :/

  • Redigerat 2022-05-03 09:17 av Niklas
Annons:
Joohanna
2008-01-16 01:43
#1

Jag kan tänka mig att målartvättstrasa eller vanish funkar bäst. 
Vilket rengöringsmedel som helst som är fettlösande borde funka. 
Har dock ingen egen erfarenhet…

Om man har samma tapet liggandes nånstans kan man riva en tapetbit i kanterna så att det "vita" blir på baksidan och limma fast över fläcken. Då blir kanterna så gott som osynliga.

Jenya
2008-01-16 10:36
#2

Nej tyvärr har vi inte tapet liggandes :/ synd som attan, har nu testat potatismjöl, vanish, tabort, vatten, och strykjärn och de ä inte borta.. så är det målartvätt trasa kvar, benisn vågar jag inte riktigt ge mej på tror jag :P

Linda72
2008-01-16 15:17
#3
[Anna-N]
2008-01-17 09:37
#4

Galltvål.

Jenya
2008-01-17 11:49
#5

vad e galltvål? har du testat detta?

[Anna-N]
2008-01-17 15:44
#6

Läs mer på www.galltvål.com

Japp, jag har testat och rekommenderat det till många kunder när jag sålde bla tapeter och de lyckades ta bort det mesta.

Vi sålde väldigt mkt galltvål till allt från tvål för människor till att tvätta bilen med.

Annons:
Niklas
2008-01-18 12:57
#7

Var köper man läskpapper nuförtiden?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jenya
2008-01-18 14:06
#8

Hur bar du dej åt när du rengjorde tapeten med galltvål då?

mariatingsund
2008-01-18 18:46
#9

#7 Jag tror i bokhandel. Om jag hade fått feta fläckar, hade jag nog försökt med läskpapper och strykjärn, eller helt enkelt kökshandduk och strykjärn, jag kan ju tänka att målarsoda o andra starka medel med eller utan vatten tar kål på tapeten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

laisa86
2009-03-23 11:59
#10

Har lite fettfläckar nu på tapeten samt en juicefläck! Testade sudda och det gick på dom små fläckarna, men tapeten nöts för mkt tycker jag. Så jag undrar hur mkt vanish ska man blanda ut i vattnet? Jag vill inte att det blir vare sig för starkt eller för svagt Tungan ute

[Asta]
2009-03-23 16:08
#11

Galltvål förstörde jag en vit jacka med. Dessvärre inte ens min. Jag fick tipset att använda galltvål mot fläcken och tyckte det lät riskfritt och bra. Det blev som så att det som började med en liten gulaktig fläck blev en stor grönaktig fläck istället. sedan dess vågar jag mig inte på galltvål igen.

laisa86
2009-03-24 10:52
#12

Läskpapper funkar inte!

Jag fick fläckarna i söndags och jag var och köpte läskpapper igår, och har nu stått och strykt och strykt och strykt, men ingenting händer!

Jag har haft låg värme, mellan värme och högsta värmen, men INGENTING händer!

laisa86
2009-03-24 12:13
#13

Vanish funkar inte heller! Det gjorde dessutom jucie fläcken ännu mera synlig!

Annons:
mariatingsund
2009-03-24 20:12
#14

potatismjöl? Vad vet jag, jag har inte råkat ut för det, men potatismjölet borde suga upp något av fettet när inte läskpappret funkade? Det var mina bästa idéer.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

SamanthaJones
2009-03-24 21:46
#15

Om inte annat tycker man fläcken borde ge med sig så som du slitit ;)

*förlåt för onödigt inlägg men kunde inte låta bli*

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

[Asta]
2009-03-24 22:26
#16

Så här skriver de på Silvans gör det själv sida:

Fettfläckar på tapeten tas enklast bort med läskpapper/kökspapper och ett varmt strykjärn.Håll pappret över fläcken och stryk sedan så att fettet sugs upp.
Byt ut pappret ett par gånger under tiden du håller på.Om det fortfarande finns en antydan till fläck kvar, trots flera behandlingar, kan dessa i regel tas bort genom att man duttar på lite barnpuder/talk.

Du verkar ha gjort vad man ska, troligen går de helt enkelt inte bort.

susannhem
2014-02-16 01:30
#17

Även om tråden är gammal vill jag tillägga att jag har tagit en kökshandduk och hällt lite potatismjöl på den och vikit ihop den sen strök jag på den med ett halvvarmt strykjärn. Jag hade fått mycket stearin på soffa, soffkuddar och tapet och samma metod funkade även på soffan. Tapeten är i och för sig målad men inga fläckar blev kvar :)

Upp till toppen
Annons: