Växter & Trädgård

Några tips tack!

2008-06-29 03:12 #0 av: MOTHERS_LOVE

Finns det någon här som kan ge mig tips hur jag får bort (för alltid) dessa eländiga brännnässlor? de finns intill husväggen bl.annat.Jag har grävt upp rötterna på dom men de växer upp igen o igen. Hur blir man av med stora o feta Brännässlor?
Anmäl
2008-06-29 14:42 #1 av: Michiis
Undrar det samma ;)
Anmäl
2008-06-30 00:35 #2 av: mellylove

jag tror min kära mor använde någon slagts medel för ogräs och sedan körde med någon slags ångmaskin på nässlorna :S å det verkar ha funkat för henne :) menjag vet ju inte själv har bara lyssnat på det hela :P

Anmäl
2008-06-30 01:23 #3 av: mariatingsund

Samma problem här, tyvärr har inga goda råd. Vi plockar för hand/handske

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2008-06-30 17:42 #4 av: parsley

Ät upp dem. De är riktigt nyttiga.

Brännässlor är rätt seglivade av sig. En metod är väl att helt enkelt köra över dem med gräsklipparen ofta, ofta, så de inte hinner växa till sig. Står de lite avsides så kan man låta dem vara eftersom vissa fjärilar är beroende av dem. 

Anmäl
2008-06-30 17:50 #5 av: Ioma

Plocka dem och njut av dess näring istället. hihi

Ett mycket bra medel men otroligt dåligt för vår natur är diesel

:-(

Nej jag tycker inte man ska använda det dock.... Ville bara berätta det.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Anmäl
2008-07-03 13:38 #6 av: Terrierlina

Gör pesto på dem, hur gott som helst!

Anmäl
2008-07-15 19:43 #7 av: Anders 50

Vill du använda gift, så köp en flaska Roundup och spraya på. Finns på Granngården. Det är inte så koncentrerat medel som det Roundup som bönder m.m. använder (och det tar allt) men jag tror att du tar död på nässlorna med det ändå. Det brukar ta ca. en vecka innan de börjar vissna ner. Men spruta inte på några andra nyttoväxter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2017-07-05 16:57 #8 av: Tandtrollet

Köpte denna smurtiga ogräsrensare, en Ogräselefant,  på Japan-forumet men den finns även på Tradera:

Ogräselefanten

Rensar alla skrevor och mellan kantstenar som jag haft sådant enormt sjå med under alla år här i Japan. (Mind you, vi har minst 11 månader då ogräset växer till varje år). Så som jag nupit, krafsat med skruvmejslar, svurit..

Äntligen en produkt som förstår mig Galen

/Anders aka Tandtrollet

Besök gärna min godisaffär här:  http://tandtrollet.bloggo.nu/

Bästsäljare: Sushi-godis och Pokemongodis!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.