Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 29925 ggr
dannne
2008-07-15 16:04

Hjälp med installation av en dimmer.

Hej!

Har sökt på forumet men inte hittat något svar ang mitt problem. Dimmern jag har köpt ska användas i vardagsrummet för att styra en taklampa.

Problemet: Jag bröt strömmen och öppnade den befintliga lampknappen och fick se att det gick 2 bruna och 1 svart kabel till knappen. Under en renovering så installerades det ett extra eluttag strax under lampknappen.

En brun kabel kommer uppifrån och ansluter till lampknappens "L" och den andra bruna är ansluten i uttaget bredvid "L" som sedan går ner till det nya eluttaget. Den svarta antar jag går till taklampan, kommer också uppifrån.

Dimmern jag har köpt har 3 uttag. Ett som är märkt "L" och två som är märkta med en "kryssad kabel". dimmern kan användas i en trappkoppling.

Kan jag använda den dimmern jag köpt eller måste jag köpa en ny, i sånna fall vad ska jag köpa?

Någon som har ett bra svar?

Tack på förhand.

Annons:
StyrJohan
2008-07-15 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De bruna kablarna är troligtvis 2st "faser" en till belysningen och en till uttaget. Och den svarta går upp till lampan precis som du säger. Och den ska in på L på dimmern du köpt också. Och den svarta ska in på dimmerns utgång. Symbolen för en dimrad utgång brukar vara en utåtriktad pil med en våg genom sig. Kan det vara det du menar med kryssad kabel?

   Du ska inte behöva köpa en ny dimmer! Men om det är en vanlig dimmer köpt på något vanligt ställe så kan du troligtvis bara styra glödljus med den. Men det är kanske bara det du hade tänkt.

 Den bruna ringen på bilden visare vart fasen (L) ska in. Och den lila ringen visar vart din svarta kabel (tändtråd) ska sitta.

Tom
2008-07-16 00:43
#2

#1, Det är inte alls säkert att de två bruna är faser. Jag tycker att du ska mäta upp kablarna innan du kopplar så att du inte kopplar fel! Risken är annars att du kopplar så att lamparmaturen är strömförande även när den är släckt vilket kan vara ganska livsfarligt när man ska byta lampan och tror att armaturen är strömlös.

dannne
2008-07-16 00:53
#3

Tack styrJohan för ett bra svar! Men tyvärr så hjälpte det inte mig helt, vad gör jag av den andra bruna kabeln?

Lampan jag ska styra är en halogenlampa vilken jag ska kunna styra med denna dimmer.

Tom, hur mäter jag det lättast?

SeaHawk
2008-07-16 21:58
#4

Då du absolut inte ska ha någon ström på när du håller på så är det inte så enkelt att mäta vad du har din ström. Då dom bruna är kopplade på L så är det din fas, har du inte två ingångar på din dimmer där du kan sätta den bruna kabeln så får du helt enkelt stoppa båda bruna kablar i samma anslutning på dimmern. den svarta ska du sen sätta på den anslutning som är en pil med ett böjt streck över.

StyrJohan
2008-07-17 00:06
#5

Tom jag skrev att de bruna troligtvis var faser så nej det är inte säkert. Fast nolla och jord kommer aldrig ifrån strömbrytaren, så det kan omöjligt bli så att höljet på lampan blir strömförande.

  Men eftersom den bruna som kom uppifrån tidigare sedat på L så är det så gott som ett bevis till att den är fas. Annars har elektrikern gjort fel. Och om man inte litar på honom då får man mäta sig fram. Plinten bredvid som den andra bruna låg på är troligvis byglad i den gamla strömställaren vilket har matat fasen vidare till uttaget. Därför borde uttaget inte fungera länge då de blivit särade på. Precis seahawk de måste kopplas in på samma plint. Det kan vara lite svårt att in dem, men jag brukar skala upp dem för långt tvinna ihop dem och sen klippa dem med lagom längd det går jätte bra. Eftersom att den ena bruna går nedåt måste den gå till uttaget. Det som skulle vara kruxet är om det är svart eller brun (uppifrån) som är fas/tändtråd.

Men även om du kopplar dem fel så kan lampan inte blir strömförande, det är om man växlar fasen med jord eller nolla. Men de går direkt ifrån kopplinsdosan upp till lampan.

 Jag har råkat koppla in fas i dimmerns styrda ugång många gånger. Och de går inte sönder av det.

Halogenlampor typ som små spottar fungerar precis som vanliga glödlampor bara att det är halogensom brinner istället för vad det nu är för gas i vanliga glödlampor. De brukar också fungera med vanliga dimrar.  Lågenergi eller lysrör däremot kräver specialdimmrar som man bla hittar hos elgrossister.

Om du vill mäta dig fram efter vilken som är tändtråd så måste du ha en multimeter med summerfunktion och då får du låssa tamparna uppe i lampan och testa vilken som piper emot fasen.

Men att mäta dig fram till vilken som är fas blir lite svårare om du inte tänkt riva isär allt uppe i dosan.

Om anläggningen är nyare än 1998 så är det inte tillåtet att ha något annat än BRUN som FAS och då är det garanterat som jag och seahawk säger. Och att ha något annat än blå eller gulgrön som nolla och jord vilket Tom oroade sig far har inte varit tillåtet sedan i början av 80-talet. Och ha de gå nere i strömställaren vore också mycket märkligt. I så fall snackar vi hemapulare.

Även om det nu vore så att det fanns nolla där så gör det inte lampan strömförande, utan det är endast om det vore jorden. jorden var på 60 och 70talet röd men blev sen gul/grön. Och om den svarta eller någon av de bruna ledarna skulle vara jord så kan den ansvarige elektrikerns firma dömas för grova böter.

dannne
2008-07-17 00:50
#6

Tack så jättemycket för alla svaren! Dimmern är på plats och allt fungerar, och så fick man sig en liten lektion på köpet =). Fastigheten är rätt gammal men under renoveringen så antar jag att dom drog nya kablar, drog även in Jord. så nån slags standar måste ju finnas, och som sagt allt fungerar. Tusen tack!

Annons:
Tom
2008-07-17 00:50
#7

#5, Jag pratar bara av egen erfarenhet när jag säger att det aldrig är säkert hur elen är kopplad. Jag har hittat väldigt många olika egna påhitt när jag har varit ute och jobbat så jag vet att man aldrig ska ta färgerna för givna utan kolla själv för att vara säker.

Det värsta är i gamla hus där de först har dragit el enligt någon gammal standard och sedan ändrat ett antal gånger med nya slumpmässiga färger. Då är det bara att göra nytt kopplingsschema och dra om. Hur kul som helst :-)

  Tom

StyrJohan
2008-07-17 00:59
#8

jo det är en sak, men när man ser hur den tidigare setat är det ju en annan sak. Och eftersom den bruna som gick ned till uttaget satt tillsammans med den bruna som kom ovanifrån är det ju ännu mera säkert.

  "Brun FK" kom inte till sverige förns den senaste standarden heller. Så de 2 bruna måste vara relativt nya båda två. Jag tycker det verkar som om de gjorde om allting under renoveringen.

  Annars vore det vanligt om fasen kom i den svarta. Svart var ju fas nästan hela 70 talet och hela 80talet och halva 90talet. Men i så fall skulle den inte ha vart anslutten på strömställarens utgång. Strömmen kan ifs ha gått fel väg genom strömställaren, men i så fall skulle uttaget inte haft ström när lampan/orna var släkta.

Tom
2008-07-17 01:01
#9

Visst är det så. Jag säger inte emot dig utan tycker bara att man bör vara säker på vad man pysslar med när man leker med el så att ingen blir skadad.

StyrJohan
2008-07-17 01:05
#10

Självklart borde han ta in elektriker. För det går inte att mäta sig fram till det strömlöst utan att dela upp alltihopa.

1h för elektriker blir kanske 400spänn+resa så 500 - 700kr :P

mangemews
2015-02-18 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Hej, 

Vet att tråden är gammal. Hoppas dock på lite hjälp med liknande problem

Som ni ser på ena bilderna är själva locket till dimmern. OCh den andra är själva dosan.

Svart kabeln som kmr nerifrån går till ett uttag. Den blåa går bara rakt igenom.

Den andra svarta och bruna kommer uppifrån och borde gå till självaste lampkontakten i taket.

Hur ska jag koppla?

Mvh

Mange

Tom
2015-02-28 12:26
#12

Troligen är svart fas (den som har spänning) och brun är tändtråd som ska till lampan. Så båda svarta ska kopplas ihop in till dimmern och den bruna från dimmern till lampan.

Zepp
2015-03-09 23:07
#13

Som Tom är inne på, färgerna är en sak, men vettvillingar kan koppla hur som helst, även lata elektriker, så därför mäter man alltid.. för att vara säker!

Blått är Nollan.. om någon följt svensk lagstiftning.. får vad jag har för mig aldrig användas till något annat, vilket inte hindrar mindre nogräknade personer!

Rött, Brunt och Svart brukar vara ingående ström, beroende hur gammalt huset är!

Men.. iomed att man alldrig riktigt vet vart alla tåtar tar vägen så mäter man först.

Det kan vara en trappkoppling, eller en genomgående koppling.

Det som hur som helst är belagt med straff är att gulgrön  alltid är jord.. fast jag har varit med om att någon tejpat på svart utanpå den oxå!

Enklast är att kolla med en fasprovare.. fast då bör man veta vad man gör då oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: