Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 47609 ggr
Efva
1/11/11, 5:44 PM

Önskar tips om bäddmadrass

Är det någon som kan hjälpa mig i djungeln av bäddmadrasser som finns på marknaden? Har haft en IKEA Tolg (majs och tagel) som blivit hård, så den ska bytas ut. Funderar på antingen en med kallskum, memoryskum eller latex. Är dock rädd för att latex blir hårt och kallt, och att memoryskum kanske blir lite för ovant. Vanligt polyeterskum är också intressant. Huvudsaken är att den är följsam och att man inte tar bort själva resårsängens egenskaper.

Har tänkt mig nåt från IKEA eller Jysk, så att det inte drar iväg alltför mycket i pris. Max 2500 kr för en 160-bredd har jag tänkt mig.

Håller tummarna för att det finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter. Glad

Annons:
Maria
1/12/11, 1:29 PM
#1

Vi har nyligen bytt bäddmadrasser till något som påminner om "tempur" fast från Jysk med ett helt annat pris.

Jag hittar inte namnet tyvärr och priset var på rea. Två stycken 90 cm breda kostade 2000 kronor ca. Så priset på den bredden borde ligga runt 1500 kr styck, kan jag tänka mig, om det inte varit rea.

Vi har varit väldigt nöjda. Jag var rädd för att de skulle bli för varma med tanke på att det är konstmaterial men inte alls. De formas sig skönt efter kroppen och återfår formen så fort man flyttar sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kerstinjo
1/12/11, 5:34 PM
#2

När vi bytte madrasser, så satsade vi på dyra madrasser (IKEA) och det har vi nog tjänat in flera gånger om.

 Kerstin 

 

Anders 50
1/12/11, 9:42 PM
#3

Jysk här också! Kanske samma som bumbleboos?

Wellpur, står det på den, 1100 på rea för 120 cm bredd!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Efva
1/13/11, 9:25 AM
#4

Tackar! Jag var på Jysk igår och till min förvåning så hade dom inga hela madrasser som man kunde provligga! Är det inte det konstigt? Bara små kvadrater, så jag provsatt istället Skrattande  Just nu lutar det åt en variant som heter T35 och som är kallskum och som tydligen fått Bäst i test vid Testfaktas prov i höstas, både vad gäller tryckfördelning och hållbarhet.

Wellpurmadrassen T70 (memoryskum) kändes jätteskön, men försäljaren tipsade om att den kanske inte var så lämplig om man har det kallt i sovrummet. Sen var den rätt mycket dyrare också, trots nedsatt pris. Den billigare och tunnare varianten hade dom inte hemma, och försäljaren hittade inte ens den lilla provbiten. Suck.

Fortsättning följer. Och om det är fler som har tips, så tar jag tacksamt emot dem!

[Forest]
1/19/11, 1:57 PM
#5

En fråga ang madrasser om det går bra Efva att jag lånar tråden lite bara :)?

Continental säng/3 madrasser  Är det bra att sova i sådan säng med 3 madrasser isf en vanlig säng med vanlig resårmadrass med bra bäddmadrass?Min man vill att vi ska köpa en Continetal men så ställer jag frågan vad är vitsen med ha en extramadrass?

4, Vet du vad den billigare varianten heter? Jag köpte en till dotterns säng PLUS T50 Dreamzone, den tyckte jag var skön har råkat somna där 2 gg efter läst en bok Flört

Efva
1/24/11, 12:19 PM
#6

Forest: Helt ok att du lånar tråden! Glad

Just så hette den, T50. Jag tog och köpte den i kallskum till slut, T35. Har inte riktigt "legat in" den än, men den känns skön. Men jag undrar om inte T50 hade varit den ultimata, men nu blev det inte så… Nästa gång kanske?

Annons:
MagArne
11/7/13, 11:37 AM
#7

Gammal tråd men kör vidare på den.

Tänker troligtvis köpa mig en IKEA Sultan Songli 160cm (medim hårdhet) i helgen och klurar lite på vilken bäddmadrass man ska slå till på?

Är det Jysk T35 som gäller om man vill ha en bra madrass utan memoryfunktion? Kan Sultan Toröd vara bra annars då Ikea oftast alltid har varorna hemma och jag inte orkar vänta på leverans?

[SirKnasen]
11/7/13, 6:15 PM
#8

Jysk brukar ha specialerbjudanden på sina bäddmadrasser. Köpte själv deras T70 för halva priset för en tid sedan men varken T35 eller T70 verkar de ha något specialpris på. Kanske vänta till efter den 17:e november då nuvarande erbjudanden löper ut?

Nuvarande erbjudanden var ju inte så intressanta.

MagArne
11/7/13, 8:03 PM
#9

Trivs du bra med din T70? Det är väl lite tempurstuk på den va? Dock är den väl inte lika extrem som Tempur?

Ikeas motsvarighet Tafjord fick ju bäst i test med en Sultan Stamnes
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece

Nu funderar jag ju på Sultan Songli som är en prisklass högre än Stamnes. Båda har fasthet medel. Kanske är en vettig kombination det med?

[SirKnasen]
11/7/13, 8:27 PM
#10

T70 är skön, tycker jag iallafall. Ja lite tempurstuk är det på den men inte så mycket. Den ligger på en ganska billig Ikea Sultan Selfors hos mig. En dyrare och finare resårbotten gör den säkert mer rättvisa.

Tidigare hade jag någon billig tunn bäddmadrass från Ikea. Sängen kändes stenhård med den tunna bäddmadrassen. Men med T70:n blev det som en helt ny säng. Mjuk ock skön. :)

[SirKnasen]
11/7/13, 8:32 PM
#11

Madrasskydd har jag också. Kan vara bra om man är sjuk någon dag och lämnar en gul äcklig svettig fläck efter sig. Bara tvätta madrasskyddet eller i värsta fall köpa nytt madrasskydd.

http://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/plus/madrasskydd-160x200-plus-t20-dreamzone

Niklas
11/8/13, 9:18 AM
#12

Vi köpte sängar från Atlantis för många år sen. Dels kunde man provligga dem och dels hade de en dator med sensorer som kunde se hur man låg på de olika madrasserna. På det viset såg vi vilka som passade våra kroppar så att viktfördelningen blev maximal.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
11/8/13, 9:34 AM
#13

Wow, vad häftigt :-)
Synd att jag bor 15 mil ifrån Stockholm.

Jag har dock besökt några olika sängbutiker och provlegat sängar med hjälp av personalen som kontrollerat hur jag ligger. Så jag har några olika sängar att välja på. Men då jag vill ha hem sängen i helgen får det bli en Sultan Songli och troligtvis Tafjord eller Toröd bäddmadrass.

Sen är ju frågan lite hur bred säng man ska ha. Då jag bor trångt hade väl en 140cm varit bäst men finns ju inga vettiga täcken i den storleken samt utbudet av bäddmadrasser är inte lika stort som till 160cm.

Annons:
Niklas
11/8/13, 9:46 AM
#14

Är inte 90 eller 105 bättre om du bor trångt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
11/8/13, 9:56 AM
#15

För visso men så trångt bor jag inte. Jag kan ha en 180 säng också men då täcker den halva vardagsrummet vilket lär se lite mysko ut.

Chansen är väl inte så stor men nån gång kanske man får nattligt besök 😉

Jag och grabben bor i en 2:a på 55kvm där jag nu är förpassad till bäddsoffan i vardagsrummet. Aj aj säger ryggen så jag skickar ut några bokhyllor och ett akvarium och ställer in en säng i stället.

Det finns en symaskin i föräldrahemmet så går ju utan större problem sy om ett stort täcke och påslakan för en 140-säng.

Niklas
11/8/13, 10:54 AM
#16

Okej. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LisaF
11/12/13, 4:47 PM
#17

Jag är faktiskt säljare på IKEA Jönköping, och min "huvudavdelning" är sovrum så jag hjälper gärna till att svara på era frågor!

#7, ska du välja vår natursäng (som Songli-medium eller Skaun-fast) är så rekommenderar vi att man köper bäddmadrassen Toröd till den.
Detta för att den innehåller samma naturmaterial som bottnarna Songli/skaun. Toröd har bäst ventilation (ger ett härligt sovklimat), och eftersom även bottnarna har denna grymma ventilation så "förlänger" du ventilationen om du väljer Toröd. Väljer du en annan får du mindre "nytta" av ventilationen från botten. 

#0 Efva
Bäst är att prova bäddmadrasserna i butik och prata med en säljare Glad. Du har även möjligheten att ha bäddmadrassen hemma i 90 dagar och är det något som är konstigt med den kan du BYTA madrass Glad
Toröd är som sagt gjord av naturmaterial. Bäst ventilation och absolut mest slitstark.
Snäppet under den, både kvalité- och prismässigt, heter Tylldalen (denna finns inte på hemsidan utan Bara i butik!). Jag har denna och är så nöjd!
Mycket bra ventilation, också lite naturmaterial, fluffig.
Sen är det Tafjord. Den är den madrass som formar sig efter kroppen. Absolut mest ergonomisk men också mest speciell i känslan. Antingen trivs man med materialet, eller så gör man inte det.
Trivs man så är den GRYM och väldigt skonsam mot kroppen då man får stöd där man behöver. 
Lite ventilation i yttertyget, men inte i kärnan. 

Dessa 3 är 7 cm tjocka och de 3 dyraste men också bästa madrasserna. Varför ventilation är så bra är att man får ett behagligt sovklimat. Blir man varm när man sover kan man känna skillnad om man har en madrass som andas.
Toröd och Tylldalen har ej avtagbart yttertyg. Därför är madrasskydd att rekommendera. 
Vi har 20% på Tafjord hela november också om man är IKEA-family medlem.

//Lisa🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Niklas
11/12/13, 7:30 PM
#18

Tack för informationen! Vet du vad det är för skillnad på Tafjord och Tempurmadrasser?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
11/12/13, 10:04 PM
#19

Jag köpte en Sultan Songli 140cm med Tafjord bäddmadrass. Köpte kungsmynta madrasskydd också. Känns mycket bra än så länge.

Mina föräldrar har äkta Tempur. Jag upplever Tempur som hårdare, formar sig mer efter kroppen och behåller formen längre än Tafjord. Rör man sig mycket blir säkert Tempur lite väl extrem och det är jobbigt att rulla upp ur gropen som skapats och det tar lite tid innan den formar om sig. Men när man väl ligger så ligger man ju jäkligt gött på en Tempur.

Så Tafjord känn som ett mellanting mellan Tempur och vanlig madrass.

Niklas
11/13/13, 11:10 AM
#20

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
LisaF
11/13/13, 4:35 PM
#21

#18, Niklas:

Alla kunder jag pratat med som haft både en tempurmadrass och en tafjord säger att en tempurmadrass upplevs mycket "hårdare". 
Jag har bara provat tafjord, och tycker att den är lagom hård. Tror inte jag personligen skulle trivas i en tempur 🙂
Mer detaljerad skillnad kan jag inte tyvärr 🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Niklas
11/13/13, 6:57 PM
#22

Tack, det du skriver stämmer med det MagArne skriver!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: