Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 31070 ggr
Ketang
2011-01-13 22:22

Larm???

Vi har bestämt oss för att installera larm då vi nyligen haft ett inbrott på vår gata och på två inbrott på grann gatorna.

Efter att ha bestämt oss för Sector Alarm (dörrknackare) så fick vi besök av Säkra Larm. Dom var helt klart billigare. Men jag vill höra era erfarenheter?

Vad har ni för larm och vad är bäst? Att hyra utrustningen genom en fast månadsavgift som blir skit dyr i längden, eller köpa loss all utrustning och bara betala ett par hundra om året?

Annons:
ANNIA
2011-01-13 23:08
#1

Ketang är sector och säkra identiska i sina larm. Annars är det väl där du får börja titta. Vad vill du ha för sorts larm.

För min del har jag sector (också dörrknackare). Men min granne säljer också larm och jag jämförde själva larmen efteråt. Och jag skulle valt sector i alla fall.

För sectors larm, larmar till sos som i sin tur ringer hem för att se så det inte är falsklarm. Om jag inte svarar hemma ringer dom på mobilen och kollar samtidigt larmar dom ut 2 bevakningsbilar som kollar av mitt hem, första som är närmast åker direkt och den kollar av utifrån. Den andra åker först till deras kontor och hämtar dom nycklar jag lämnat så att dom kan komma in och även kolla av inne. Och jag har ju även kamera som tar kort som skickas direkt till sos.

För min del så valde inte jag larm för inbrottslarm utan för brandlarmets skull. Och där är lite lika. Först ringer dom hem. Får dom inte svar då så försöker dom på mobilen och samtidigt kontaktar en granne som får gå runt mitt hus och kika. Dom larmar även ut bevakningsbil som hämtar nycklar och går in och kollar. Men finns ytterligare en sak där, ser dom direkt på kamerabilderna att det finns rök eller eld så larmar dom direkt ut brandkåren samtidigt som dom försöker få kontakt med mig.

Sen har jag även överfallslarm som jag sätter igång själv om det skulle behövas.

Grannens larm som jag inte skulle valt fast det är billigare. Där skulle det larma till mig och en person jag valt. Vi ska då själva via telefon stänga av larmet och lyssna för att höra om vi hör nåt och sen ta ställning till vad som ska göras. Hur hans brandlarm funkar vet jag inte för det hade han precis börjat sälja och jag hitta ingen info om det på nätet heller. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter som han säljer.

För min del var som sagt inte inbrottslarmet det avgörande för oftast så hinner ju en tjuv både in och ut innan nån hinner hit. Enda som det larmet är för mig är att tjuven ev kan finnas på bild. Utan det var de andra bitarna plus att det larmar till sos som var avgörande för min del.

När du valt vilken sorts larm du vill ha så kika på kostnaden är mitt tips.

Jag betalar 389 kr i månaden och för min del tycker jag det är värt det.

Ketang
2011-01-14 11:02
#2

Du betalar alltså 23 340:- för ditt larm på 5år. Man räknar med att verje hushåll i snitt har en utryckning på 8år. Då har du betalat 37 344:- Och det är väl det jag tycker är så sjukt dyrt. Om vi väljer säkra Larm får vi samma securitas "abonemang" för 90:-/månaden och en års avgift på runt 340:- Men då köper vi utrustningen för 16 990:-

Jag tycker det är jätte svårt sånt här för ibland hör man att det ena eller andra bolaget har en massa konstiga saker för sig som dom inte talar om för kunden osv.

Tex så har jag hört att Sector har en uppsägningsavgift, vet du något om det? För det är inget som säljaren sa till oss.

ANNIA
2011-01-14 16:30
#3

Börjar bakifrån gällande uppsägning. Var inte så mycket prat om det. Enda jag kommer ihåg som sas att skulle jag inte vilja ha det längre så var det bara att höra av mig så kom dom och plocka bort det. Så vet inte om det finns nån avgift.

När det gäller larmet i sig så beror det nog mer på att vi kanske ser olika på det. Jag ser inte larmet som en pryl utan som en sorts försäkring. Och jag har ju andra försäkringar jag betalar för som jag hoppas jag inte ska behöva använda nån gång.

Säkra larm har dom samma rutiner som sector har när ditt larm går. Att det går till sos och att någon kollar upp lite först varför ditt larm gått innan dom ev larmar ut en bevakningsbil.

För en sak som man kan vara säker på att det kommer bli en del falsklarm. Själv har jag glömt att avlarma ett par gånger och då har dom ringt. Sector har ingen gräns för hur många falsklarm jag kan ha, inte ens om dom skickar hit nån. Hur är det med säkra. Likaså skötsel av larmet. Är det nåt så kan jag bara kontakta sector så fixar dom det utan kostnad. Sånt kan också vara viktigt att tänka på. För många gånger sånt som är billigare brukar ha extra kostnader för olika saker.

Som jag sa så valde inte jag larm för inbrott utan för brandlarmet i första hand. Och tryggheten där ligger ju i att någon kollar upp ifall larmet går för vid brand kan det gå fort och jag vet att sector agerar direkt på nåt sätt vid larm oavssett vilket som går. Och inte så att jag ska sitta och lyssna via telefon (om jag inte är hemma) och ta beslut efter vad jag hör som jag skulle få göra med det larm som grannen säljer. Så för min del är det värt det.

Har sector och säkra i stort sett samma i allt så blir det ju priset och då borde valet vara enkelt.

XouZ
2015-01-19 18:26
#4

Vet att tråden är gammal, men tänkte ändå skriva följande. Priserna är idag givetvis inaktuella och har ändrats, men poängen med sector är inte att de ska vara billigast utan det är att de ska vara bäst. Tanken är att du aldrig ska behöva serva larmet själv eller ta hand om ett inbrott själv osv. Det ingår till och med obegränsat antal med utryckningar ÄVEN vid falsklarm eller om man bara blivit utlåst eller inte känner sig riktigt trygg pga att någon skum person är ute på tomten. Visst det finns lösningar som är billigare än Sector på längre tid, det gör det helt klart men när något händer så blir det ofta strul med själva utryckningarna och risken är att det kostar betydligt mer än vad det behöver göra. Sector fungerar mer som en försäkring att ditt hus står kvar och är i välbehållet skick är du kommer hem från tex en resa. De andra figer mer som en notifiering i Windows Vista "det finns risk för säkerhets intrång i ditt hem, vad vill du göra? Läs mer om hotet här.." Det är många som har försäkringar trots att många vet att de många gånger är skeptiska på att något någonsin kommer att hända. Men Vista håller sig alla borta ifrån för att de gör dem irriterade.

Zepp
2015-01-19 22:00
#5

Fråga ditt försäkringsbolag oxå.. om de har ideer om vad som är bra, om de rekomenderar något, om de har till rabaterat pris!

Typ;

http://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/att-vara-kund/erbjudanden/larmpaket/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: